Permalänk
Medlem

XP + SATA trubbel

Nån som har tips ang detta eller trådar som kan ge svar så uppskattar jag om ni delar med er. Är inte ofta på detta forum och vet ej vilka termer eller vilken forumdel jag skall söka i. hoppas ni har överseende med det.

Skall installera om min dator, en AMD på Epox/via moderkort.

Det är alltid beklymmer då XP inte stöder SATA utan man får ladda in drivriutiner med F6 + en diskett.

så långt funkar det, men XP installen hittar inte min nya disk! provar jag med den gammla 120jigg så funkar det, men inte nya på 160jigg. (gammle på 120gigg är typ kass så jag kan itne köra operativet på den)

160jigg IDE funkar men inte den nya SATAN på 160Gb... suck

uppdaterat BIOS till senaste och SATA är på enabled i BIOS

tips?

Permalänk
Medlem

:)

Har du formaterat hårddisken? Gör det på den win partionen som funkar sen kopplar du bara om och installerar, så har jag för jag fick göra. Pilla lite i diskhanteraren så brukar det funka sen

/toppe

Visa signatur

SB 2500k 3.3ghz @ 4.3ghz med stockkylare | ASRock P67 PRO3 | A-Data 1600mhz | Gigabyte Geforce GTX 460 @ stock | R3 chassi

Permalänk
Medlem

Du kan också dubbelkolla så det inte är något glapp i någon av kontakterna på hårddisken. Hade själv problem med det sist jag skulle formatera och hålla på, och vet att flera andra haft problem med sladdar o grejs på SATA-diskar...

Permalänk
Medlem

tack för tipsen.

Hittade felet efter väldigt mycket letande! nya disken är 300mb/s moderkortet stöder bara 150mb/s, och det löstes med en bygel bak på disken, det stog lååångt inne i en pdf på digital westerns hemsida.