Permalänk
Medlem

Creative EP-630 vs Sony EX71

Står i valet mellan dom här två lurarna nu.

Vill ha den av dom som låter bäst, vilken är bäst då?

Ljudet ska vara rent, bra på alla nivåer och bra bas såklart
Hörde att EX71 skulle ha alldeles för vass diskant och EP630 skulle låta lite burkigt på mellanregister, hur är det med det?

EP360 finns hos onoff för ca 395kr och EX71 måste jag nog köpa från Jos.se och hamnar då på 360kr. Så ungefär samma pris för båda.

Ska spelas med en Monolith Premium också kan jag ju säga..
Så vill ha lurar som pallar med högt ljud!

Permalänk
Medlem

jag upplever en vass diskant i EX71 när jag använder de med min iPod... men inte med andra spelare...detta beror på att ipod i sig själv har hög diskant vilket inte märks i de medföljande lurarna... jag tycker EX71 är ett bättre val eftersom de har kristallklar diskant och ett nyanserat mellanregister

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk
Medlem

Okej..
Isåfall får jag väl beställa EX71 då, det som är bra med creatives lurar är att dom finns överallt för ca 400 kr.

EX71 finns ju visserligen på teknikmagasinet men för 500kr+!

Alldeles för mycket

Ingen som har testat båda som kan ge sin åsikt?

Permalänk
Medlem

Jag köpte mina ep630 på teknikmagasinet för 299kr.
Jag har bara testat dom, så jag kan inte jämföra dock.
Finns flera trådar om dom olika redan, så om du söker lite kan du hitta fler åsikter.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk

Lite offtopic, men. Litet tips på ett par nya lurar: http://www.webhallen.com/prod.php?id=46508
Vet ej hur dessa är men de ser väldigt fina ut

Permalänk
Medlem

Har hört att ep 630 är bättre än ex71, testat båda och jag tycker att ex71an har ett sorts dovt mellanregister. Ep 630 har mkt klarare och neutralare mellanregister..

EX 81 ska vara bättre än 71!

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk
Medlem

Saknar inte Ep 630 sladd så man kan lägga den bakom nacken som Sonys lurar? Skulle aldrig vilja ha lurar utan denna möjlighet då jag rycker ur och sätter i dom hela tiden. Med EP 630 innebär det ju att man tappar hela settet.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Tack för era åsikter

Blir EP 630 då dom är lättare att få tag på.

Permalänk
Medlem

annars kostar Sony ex51 (som är identisk med 71an förutom att den inte har delad kabel) för 295 kr på dustin home.

Permalänk
Medlem

Jasså?
Är det inget mer som skiljer?..
Hm intressant

Permalänk
Medlem

Ex51 är samma sak som Ex71, det enda som skiljer är att Ex51 inte har nån förlängningssladd.
Ångrar att jag köpte EX71.... utan förlängningssladden så är den för kort, och MED förlängningssladden är den för lång, har min mp3 i fickan vet du

Är tvungen att rulla ihop en fet klump o sätta in i fickan nu....
Mycket störande..

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Åh vad det här är svårt..

Antingen köpa dom dära creative i morgon för 299 på teknikmagaset eller vänta på ex51/71?..

Ingen aning vad jag ska göra

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Jo men då är det ju att jag måste beställa, känns ju skönare att kunna handla över disk också.

Men visst, är dom där bäst så köper man ju dom men många säger ju att dom faktiskt inte låter SÅ bra, typ hög diskant och sånt.. :S
Omöjligt att försöka läsa sig till vilka som låter bäst.

Kör nog fan en slump, ole dole doff!

Permalänk
Medlem

EX71 har för vass diskant, men med en bra EQ så fixar det sig...

Om jag va du, så hade jag köpt ep 630...
Finns i teknikmagasinet... som du sa.... och det är mycket skönare att bara gå till affären o köpa dem

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

jag har båda dessa lurar...

tycker ep630 har bättre ljud, ex71 har för hög/skrikig diskant som jag tycker skär i örnonen vid lite högre volymer och basen blir lätt "burkig" med. det som talar för ex71 är att den är snyggare och har så att högra hörluren går bakom nacken som ep630 inte har... men tycker inte det är någon anledning att välja ex71 för dom 2 sakerna

men hade jag varit du så hade jag köpt ep630 för det är klart bättre hörlurar. jag har även etymotic ER6 och shure e2c och vilka hörlurar använder jag? jo ep630 för det skiljer inte överdrivet mycket i ljud och dom är betydligt mycket bekvämare. skall man köpa in-ear hörlurar och inte vill lägga 1000kr+ så tycker jag att ep630 är bästa köpet

Permalänk
Medlem

är båda sladdarna (en till varje öra) lika långa till creative lurarna?

Visa signatur

Phenom II X4, 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-790XTA-UD4 | DDR3, PC3-12800 4GB | XFX Radeon HD5850 1GB | 2 x 500 GB | Fractal Design Tesla 550W 80+ | Fractal Design Define R2 | G2222HDL LED | Dunis @ Xbox Live.

Permalänk
Medlem

Har nu köpt Ep360, är grymt nöjd!

Kunde nog inte varit bättre, hittar ingenting att klaga på egentligen.

Dunis, japp det är dom.

Permalänk
Medlem

Tycker det är en stor nackdel att inte kunna ha dom bakom nacken. Så stor att jag inte köper dom.
Händer iallafall mig ofta att jag rycker ur båda tex när man är i en kassa eller träffar någon på stan osv osv. Har man inte möjligheten att låta dom hänga bakom nacken som Sonys lurar så får man ju massa sladd och hålla reda på. Osmidig lösning. Ljudet vet jag dock inget om i jämförelse med Cresyn och Sony som jag äger..

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört en så bra och djup bas, den blir aldrig brummig eller så utan den är snabb och bra.

Det övriga ljudet är också mycket bra, mycket väldetaljerat och så

Tack för tipsen alla!

Permalänk
Medlem

Angående det där med sladden bakom örat. Det går väl bra oavsett längd? Bara att det blir lite mycket sladd på ena sidan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foggy
Angående det där med sladden bakom örat. Det går väl bra oavsett längd? Bara att det blir lite mycket sladd på ena sidan..

Nja, inte oavsett längd anser jag. Cresyns sladd är lite kortare bakom nacken än Sonys. Inte en fördel enligt mig men jag kan ju ha tjurnacke med

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Men i creative-lurarnas fall var det väl att dom var delade och blev lika långa(för långa på ena sidan efter virandet), inte att dom var för korta för att ha runt nacken? Är intresserad av ett köp och gillar också bakom nacken-användning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foggy
Men i creative-lurarnas fall var det väl att dom var delade och blev lika långa(för långa på ena sidan efter virandet), inte att dom var för korta för att ha runt nacken? Är intresserad av ett köp och gillar också bakom nacken-användning.

Jag trodde det skulle bli ett problem när man var van Sonys bakomnacke variant. Men det funkar helt ok. Iallafall så länge du har en plugg kvar i örat. Tar man ur båda så får man ju lite problem ed 1.25 m sladd man måste hålla reda på. På Sonys/Cresyns variant hänger då luren kvar bakom nacken.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk

Om man vill ha en EP630 med "bakom-nacken-sladd" och förlängningssladd så finns SHARP MD33. Samma hörlur (Creative har rebrandat den).

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legendary21
Om man vill ha en EP630 med "bakom-nacken-sladd" och förlängningssladd så finns SHARP MD33. Samma hörlur (Creative har rebrandat den).

Säljs inte i Sverige va?

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|