Riktigt snabb dl-server att testa min download mot?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
ftp.sunet.se ?

sunets ftp har vissa hastighetsbegränsningar, inte optimal för att mäta upp hastigheter på snabbare bredbandsanslutningar.

Mvh
Fredrik
Ansvarig Sverige
Adamo Bredband

Permalänk
Medlem

adamo i wexnet's nät har just nu feta problem... tror det var länken ut från wexnet som spökar... får hoppas dom fixar nån gång för er skull

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdamoFredrik
Mvh
Fredrik
Ansvarig Sverige
Adamo Bredband

Borde inte sverige ansvarige för Adamo Bredband våga skriva ut sitt efternamn?

Permalänk
Medlem

Det är inte bara Adamo som har problem i Wexnets nät.

Själva wexnet har också ganska stora problem, då flera länkar i deras nät är kraftigt överbelastade, så skyll inte allt på leverantören!

Kör ett Tptest mot wexnets egen tptest server så får du ett bra resultat på hur mkt du kan skylla på din leverantör!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Det är inte bara Adamo som har problem i Wexnets nät.

Själva wexnet har också ganska stora problem, då flera länkar i deras nät är kraftigt överbelastade, så skyll inte allt på leverantören!

Kör ett Tptest mot wexnets egen tptest server så får du ett bra resultat på hur mkt du kan skylla på din leverantör!

jo jag vet... det lär ju inte hjälpa i byta isp inom wexnet.. hehe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Borde inte sverige ansvarige för Adamo Bredband våga skriva ut sitt efternamn?

Efternamnet är Gillström, känns ibland lite formellt att skriva under inlägg i forum med hela efternamnet, speciellt som jag svarat på så många inlägg i de här forumen nu att säkerligen många redan känner igen mig. Titel brukar dock fara med av bara farten eftersom det finns ett generellt intresse för folk att veta att informationen stämmer.

Gällande frågorna som uppkommit om växjö kan jag bara säga att vi jobbar på det. Wexnets plan att flytta över 11 000 bredbandsbolaget-jack på under tre månader är modig. Vi gör vårt bästa för att se till att kapacitet och andra grejer snurrar på som de ska. Eftersom vi misstänkte att problem kunde uppstå i början (inte bara för oss) så har vi valt att bjuda på de två första månaderna för alla nya kunder i Växjö. De hastighetsproblemen som kunder eventeullt upplever i dagsläget i växjö är med andra ord "kompenserade". Däremot håller teknikerna på för fullt med att se till att åtgärda de problem som uppstår allt eftersom de upptäcks.

Förhoppnigen är att växjöproblemen ska vara lösta å det snaraste, ni kan vara säkra på att det är något vi jobbar hårt på!

Mvh
Fredrik Gillström
Ansvarig Sverige
Adamo Bredband

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdamoFredrik
Efternamnet är Gillström, känns ibland lite formellt att skriva under inlägg i forum med hela efternamnet, speciellt som jag svarat på så många inlägg i de här forumen nu att säkerligen många redan känner igen mig. Titel brukar dock fara med av bara farten eftersom det finns ett generellt intresse för folk att veta att informationen stämmer.

Gällande frågorna som uppkommit om växjö kan jag bara säga att vi jobbar på det. Wexnets plan att flytta över 11 000 bredbandsbolaget-jack på under tre månader är modig. Vi gör vårt bästa för att se till att kapacitet och andra grejer snurrar på som de ska. Eftersom vi misstänkte att problem kunde uppstå i början (inte bara för oss) så har vi valt att bjuda på de två första månaderna för alla nya kunder i Växjö. De hastighetsproblemen som kunder eventeullt upplever i dagsläget i växjö är med andra ord "kompenserade". Däremot håller teknikerna på för fullt med att se till att åtgärda de problem som uppstår allt eftersom de upptäcks.

Förhoppnigen är att växjöproblemen ska vara lösta å det snaraste, ni kan vara säkra på att det är något vi jobbar hårt på!

Mvh
Fredrik Gillström
Ansvarig Sverige
Adamo Bredband

Tur att några jobbar för sina slantar iaf

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdamoFredrik
Efternamnet är Gillström, känns ibland lite formellt att skriva under inlägg i forum med hela efternamnet, speciellt som jag svarat på så många inlägg i de här forumen nu att säkerligen många redan känner igen mig. Titel brukar dock fara med av bara farten eftersom det finns ett generellt intresse för folk att veta att informationen stämmer.

Mvh
Fredrik Gillström
Ansvarig Sverige
Adamo Bredband

Har tyvär missat dig innan här på forumet och ber så hemskt mycket om ursäkt. Blev bara lite misstänksam då det är många som utger sig för att vara nån annan än vad de är.
All heder åt dig dock som sitter här och svarar på frågor :).

Permalänk
Medlem

Test will last for a minimum of 3 seconds. Testing...

11000 KB downloaded in 3.02 seconds.

29161 Kbit/s (3645 KByte/s)

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

15958 Kbit/s (1995 KByte/s)

Med telia 24

Visa signatur

Amd Phenom II X4 965, Ati HD5870, 8gig ddr3 , Revodrive samt Intel ssd

Permalänk
Medlem

http://speedtest.bahnhof.se/1000M:
40.26 MB/s

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/debian-iso/3.1_r1/...
15.62 MB/s

Sista filen var kanske lite för liten för att komma upp i bra hastighet dock...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Va? Kan vara så att han tipsa om en relativt snabb DL server
Annars kan du ju dra hem någonting ifrån Swecs FTP, vet dock inte deras max UL men 2-3 MB/s brukar inte vara några problem.

Atis server är riktigt snabb, jag tankade i över 9mb/s därifrån. Så jo, snabb

Permalänk
Medlem

Wexnets länkar från område Norr / Dalbo, är fullständigt igenklamrade.
Så bor ni i växjö i dom områderna, så kommer eran hastighet inte vara alltför bra, skyll inte allt på leverantören.

Jag själv sitter med Blixtviks 100/100 (Adamo, släpp eran 100/100 så jag kan byta någon gånd )

Och min fart från mig till Blixtviks länk (alltså inne i wexnets nät) Ligger på 17Mbits.

Sätter jag mig direkt på länken Blixtvik > Internet, har jag GRYM kapacitet.

Bra Wexnet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdamoFredrik
Efternamnet är Gillström, känns ibland lite formellt att skriva under inlägg i forum med hela efternamnet, speciellt som jag svarat på så många inlägg i de här forumen nu att säkerligen många redan känner igen mig. Titel brukar dock fara med av bara farten eftersom det finns ett generellt intresse för folk att veta att informationen stämmer.

Gällande frågorna som uppkommit om växjö kan jag bara säga att vi jobbar på det. Wexnets plan att flytta över 11 000 bredbandsbolaget-jack på under tre månader är modig. Vi gör vårt bästa för att se till att kapacitet och andra grejer snurrar på som de ska. Eftersom vi misstänkte att problem kunde uppstå i början (inte bara för oss) så har vi valt att bjuda på de två första månaderna för alla nya kunder i Växjö. De hastighetsproblemen som kunder eventeullt upplever i dagsläget i växjö är med andra ord "kompenserade". Däremot håller teknikerna på för fullt med att se till att åtgärda de problem som uppstår allt eftersom de upptäcks.

Förhoppnigen är att växjöproblemen ska vara lösta å det snaraste, ni kan vara säkra på att det är något vi jobbar hårt på!

Mvh
Fredrik Gillström
Ansvarig Sverige
Adamo Bredband

Planer på andra stadsnät ni ska in i?

jag saknar iaf konkurrans i mitt stadsnät ...och det enda man får är halv duplex fast man har rikitig fiber

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne89
Atis server är riktigt snabb, jag tankade i över 9mb/s därifrån. Så jo, snabb

Det kanske beror på att det inte var ATI:s server du tankade från utan Akamai:s.
Akamai är ett företag som ställer ut små blinkande blå lådor med hårddiskar i hos nätleverantörer runt hela jorden. Dessa hyr de sedan ut kapacitet på, bl.a. till ATI, Microsoft, Apple m.fl. När du tankar från ATI så gör du det alltså med största sannolikhet från ett Akamai-kluster som står centralt i din internetleverantörs nät.

(testa att göra en traceroute till www.ati.com, Start->Kör->"cmd"->"tracert www.ati.com")

(Film: Föreläsning från MIT om Akamais historia)

Permalänk

banhofs var riktigt snabb...
drog ner i 2,2 mb/s därifrån

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

Jag beställde "upp till 24Mbit BBB", fick ett brev som sa att till min dator skulle en hastighet av "upp till 8Mbit" uppnås.

Nu sitter ja här med ca 3Mbit....
Så hur faan ska ja kunna fixa så att ja kommer upp i alla fall kring 6-8Mbit???

Permalänk
Medlem

Jag blir riktigt imponerad av att en ansvarig för en operatör har registrerat sig och svarar på frågor. Det borde fler operatörer göra :up:.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Jag blir riktigt imponerad av att en ansvarig för en operatör har registrerat sig och svarar på frågor. Det borde fler operatörer göra :up:.

Word!

Permalänk
Medlem

http://speedtest.bahnhof.se/1000M

Går inte att komma upp i mer än 2.5 MBYTE/s (ca 20 mbit/s) med någon av mina 3 Win XP datorer, men när jag installerade Windows Vista på datorn då går det ladda hem med upp till 7.5 MBYTE/s (ca 60 mbit/s) det verkar finnas någon slags cap i Win Xp som hindrar att downloada mer än 2.5 MBYTE/s med EN connection, har man flera downloads samtidigt så kan man säkert komma upp i 100 mbit/s. Ni som fått hög hastighet från (mer än 2-3 MBYTE/s) bahnhof, har ni haft Win XP ???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ndjr
http://speedtest.bahnhof.se/1000M

Går inte att komma upp i mer än 2.5 MBYTE/s (ca 20 mbit/s) med någon av mina 3 Win XP datorer, men när jag installerade Windows Vista på datorn då går det ladda hem med upp till 7.5 MBYTE/s (ca 60 mbit/s) det verkar finnas någon slags cap i Win Xp som hindrar att downloada mer än 2.5 MBYTE/s med EN connection, har man flera downloads samtidigt så kan man säkert komma upp i 100 mbit/s. Ni som fått hög hastighet från (mer än 2-3 MBYTE/s) bahnhof, har ni haft Win XP ???

Kan vara fönsterstorleken som ställer till det... Testa att använda någon tcp-optimizer-grejja (finns en massa sånna).

Vista kan helt enkelt ha andra defaultinställningar för TCP-stacken.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Kan vara fönsterstorleken som ställer till det... Testa att använda någon tcp-optimizer-grejja (finns en massa sånna).

Vista kan helt enkelt ha andra defaultinställningar för TCP-stacken.

Tack för den evil penguin !

Tankade hem och körde http://www.speedguide.net/files/TCPOptimizer.exe drog spaken allt till höger! startade om datorn, swing! 6 MBYTE/s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixas
Dessa två är inte 100-servrar men de är någerlunda snabba iaf. Jag skulle gärna veta vad du får mot dem. Länkarna tar dig till en skrot-fil på 100 mb.

http://aerilon.silentwhisper.net/100M
http://serenity.nu/100M

(ni andra som sitter på linor över 10 mbit/s får gärna test också, alltid bra att veta hur man peerar)

Aerilon länken = ca 1100k/s

Den serenity änken = ca 700k/s

att jämföras med Fragzone.se = ca 1300k/s

sunet = ca 1300k/s

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Jag har kommit upp i riktigt fina hastigheter med DUmeter (eller annan övervakning) och kollat på trailers från http://www.apple.com/trailers/ gärna de med HD på 1080i

Har kommit upp i 9,6 mbyte/s med Blixtvik i Wexnet

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Jag har kommit upp i riktigt fina hastigheter med DUmeter (eller annan övervakning) och kollat på trailers från http://www.apple.com/trailers/ gärna de med HD på 1080i

Har kommit upp i 9,6 mbyte/s med Blixtvik i Wexnet

kräver streamen 9,6MB/s eller milibyte som du skriver? :s lagom kräm HD kräver isf

Permalänk
Medlem

Sen när använder man millibyte?

Jag syftar givetvis på megabyte...

9,6 mb/s är i grova drag 96 mbit/s och jag kör på 100/10 från Blixtvik

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Sen när använder man millibyte?

Jag syftar givetvis på megabyte...

9,6 mb/s är i grova drag 96 mbit/s och jag kör på 100/10 från Blixtvik

men skriv rätt då. skriv:
m = mili
M = mega
b = bit
B = byte

så att folk förstår när du blandar allt möjlgit och ja, mili är väl inte så vanligt iof ... men resterande förekommer vid prat om datorer och deras hastigheter. så jobbigt att läsa när man måste gissa vad folk menar hela tiden, felstavningar och sådant inga problem. men när de skriver helt andra saker än de menar, då börja det bli jobbigt. men över till saken. Drar HD-tv stream så mycket? låter otroligt, fint att du får ut hela din lina iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
men skriv rätt då. skriv:
m = mili
M = mega
b = bit
B = byte

så att folk förstår när du blandar allt möjlgit och ja, mili är väl inte så vanligt iof ... men resterande förekommer vid prat om datorer och deras hastigheter. så jobbigt att läsa när man måste gissa vad folk menar hela tiden, felstavningar och sådant inga problem. men när de skriver helt andra saker än de menar, då börja det bli jobbigt. men över till saken. Drar HD-tv stream så mycket? låter otroligt, fint att du får ut hela din lina iaf

Bra att du tar upp det för jag håller faktiskt med Ska bättra mig i det avseendet

En HDtrailer där ligger på mellan 100 och 500 mb och bilden är riktigt nice, blir ännu bättre på en HDtv eller en HDskärm antar jag.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Jag har kommit upp i riktigt fina hastigheter med DUmeter (eller annan övervakning) och kollat på trailers från http://www.apple.com/trailers/ gärna de med HD på 1080i

Som jag skrev ovan, Apple använder sig också av Akamai för sina trailers, så det är troligtvis samma serverkluster man laddar både Apple-trailers och ATI-drivrutiner från:

$ ping www.ati.com PING a674.g.akamai.net (130.242.56.231) 56(84) bytes of data. 64 bytes from 130.242.56.231: icmp_seq=1 ttl=57 time=5.3 ms $ ping movies.apple.com PING a1793.x.akamai.net (130.242.56.232) 56(84) bytes of data. 64 bytes from 130.242.56.232: icmp_seq=1 ttl=57 time=6.62 ms

Olika personer får olika resultat beroende på vad man har för internetoperatör. I mittfall pekar adresserna mot Akamaiklustret hos KTH (SUNET) i Stockholm.