Permalänk
Medlem

Netgear-router-fråga

Har en trådlös Netgear-router, är inte säker på vilken modell men det är en ny vit sak men modell är nog inte så viktigt för min fråga. Men den är kopplad till en icke-trådlös router. Problemet är att de datorer som ansluter trådlöst får 192.168.1.X-ip-nummer. Men de som ansluts till vår icke-trådlösa får 192.168.0.X. Så var det på min Airport (Apples trådlösa) också men i inställningarna så kunde man få den att bara vidarebefodra och inte dela ut IP. Hur ställer man in det på Netgear-routern? Har testat att stänga av DHCP på den men det verkar inte hjälpa.

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid ställa in så att den trådlösa ger ut 192.168.0.1-50 och den med sladdar 192.168.0.51-100.

finns under LAN-IP setup

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nait
du kan ju alltid ställa in så att den trådlösa ger ut 192.168.0.1-50 och den med sladdar 192.168.0.51-100.

finns under LAN-IP setup

Nja, det kommer inte fungera...

1. Om man då kopplar in den andra på WAN porten så blir det fortfarande router på router och dom ligger i olika subnät
2. Om man kopplar in den andra på LAN porten så kommer de att krocka.

Bästa är att helt knäppa av DHCP och sen flytta över sladden från WAN porten till LAN porten på den trådlösa netgearroutern

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Hmm ja det var ingen dum idé, ska testa det.

Permalänk
Medlem

haha, det har du rätt i, vet inte vilken tå jag tänkte med

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Medlem

Det funkade för övrigt, tackar.