Permalänk
Medlem

win xp boot

Hejsan.

Jag fick ett stort problem i lördags. Datorn hängde sig... vanligt. Så jag startar om datorn men lyckas inte komma in på win längre, den rebootar sig hela tiden... Jag försöker installera/reparera osv osv men datorn påstår att Hdisken är okänd och totalt tom.. Efter flertal timmars försök att gräva fram något gav jag upp och formaterade om HDn...

(jag försökte före detta flytta HDn till min andra dator och komma över viktiga filer på det sättet men även andra datorn påstog att HDn var tom)

Så nu har jag formaterat om HDn, installerat win xp pro. Självklart tar inte problemen slut där. Så till mitt nuvarande problem:

Före "xp loading" kommer när man startar datorn blir skärmen helt svart för ca 10-20sek... Därefter kommer det vita brikor längst ner vid skärmen.. brickorna ska representera en loading ruta... (detta har aldrig tidigare hänt före ominstallationen osv.) Där håller den på i ca 5-8min före win xp loadas. Jag vet inte vad som är felet... har googlat lite runt men har inte fått nått klart svar eller rätt svar.. så finns det någon som har en blekaste aning om vad det handlar om...

Jag höll på med BIOS men tryckte på default så det borde inte finnas några problem från det hållet... vad jag vet..

tack!

Permalänk

Du kommer alltså in i XP efter den svarta loading-rutan? Du kanske skulle ta och uppdatera ditt bios, alternativt kolla in boot-ordningen. Har aldrig varit med om något liknande så jag bara plockar idéer från luften, men det är säkert något med biosen.

Hoppas att det funkar.

Visa signatur

P4 Northwood 2,8GHz @ 3,4GHz | Abit A17 | 2x512Mb Corsair TWINX-3200XL @ 200 MHz 2-2-2-5 | Leadtek GeForce 6800LE 128Mb 12x1,5vp 370/900 | 40Gb

Permalänk
Medlem

jo jag tänkte det också för jag höll på och ändrade. Det fanns två alternativ, ena var Shift + F10 och andra var bara DEL. Dessa tog mig till olika BIOS alternativ. I ena kunde jag trycka på default men andra kunde jag inte. Har testat hel del saker för att få en ändring där men det verkar inte fungera...
Windows fungerar problemfritt.. det är bara 10minuters loadingen före windows som jag stör mig på.. Kan hårddisken vara sönder?

Permalänk

Nej det verkar inte så eftersom att den bootar efter ett tag. Oerhört mysko problem...
Du kanske skulle ta och lämna in den. Förhoppningsvis kan du få det på garantin ifall något mot all förmodan är paj.

Visa signatur

P4 Northwood 2,8GHz @ 3,4GHz | Abit A17 | 2x512Mb Corsair TWINX-3200XL @ 200 MHz 2-2-2-5 | Leadtek GeForce 6800LE 128Mb 12x1,5vp 370/900 | 40Gb

Permalänk
Medlem

jag försökte även testa med min HD från andra datorn fast då vägrade windows starta. Samma problem som jag hade från början med min första HD som jag var tvugen att formatera... kan de va fel på moderkortet? :S