linux instalation från början(till en nybörjare)

Permalänk
Medlem

linux instalation från början(till en nybörjare)

kan någon förklara instalations och konfigurationen, är en nybörjare på detta! hade tänkt mig ubuntu.
och vill också veta hur ja skall få alla drivrutiner instalerade.
tack.

Visa signatur

[AMD sempron 2800+ @ 2 Ghz][1,25 GB "unknown" RAM][Club3D Radeon 9550][Samsung HD@120 GB]

Permalänk
Medlem

De flesta drivrutiner följer med. Det enda du förmodligen vill komma att installera är ATI-drivrutinerna, och de borde finnas med i ubuntus egna pakethanteringssystem.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

ok, men orkar någon förklara åt mig prosessen? eller ge mig en länk till en sida som gör det? helst på svenska, men engelska går väll an också.

Visa signatur

[AMD sempron 2800+ @ 2 Ghz][1,25 GB "unknown" RAM][Club3D Radeon 9550][Samsung HD@120 GB]

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken dist du vill köra. Kan rekommendera Ubuntu för en nybörjare. Ladda hem en ISO från http://www.ubuntu.com/download, bränn ut och boota från skivan. Det enda du ska behöva välja under den installationen är språk, tangentbordslayout och vilken partition av hårddisken du vill installera på. Om du vill ha kvar windows kan det bli lite pilligt, men om du vill rensa allt är det i princip bara att klicka "ok".

https://wiki.ubuntu.com/Installation/I386 här gås installationen igenom.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

tack så mycket! allt ska bort bara och nytt in.
var hitta drivrutiner till grafik kortet ?
och fungerar nätet direkt också, lr vilka drivrutiner behövs till det ?
och virus skydd då ?
tack.

Visa signatur

[AMD sempron 2800+ @ 2 Ghz][1,25 GB "unknown" RAM][Club3D Radeon 9550][Samsung HD@120 GB]

Permalänk
Medlem

Testade nu, funkar inte alls på min burk. Partitionmagic rapporterar att hela min ena HDD (där ubuntu ligger på en part) är "bad" och man kan bara välja formatera....kul.

Mvh

Permalänk
Medlem

trevligt :S men var kan ja hitta drivisar till mitt grafikkort ? och hur är de med virusskydd ??
tack.

Visa signatur

[AMD sempron 2800+ @ 2 Ghz][1,25 GB "unknown" RAM][Club3D Radeon 9550][Samsung HD@120 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krulliz
trevligt :S men var kan ja hitta drivisar till mitt grafikkort ? och hur är de med virusskydd ??
tack.

Virus finns det typ inga ... så no worries there

Permalänk
Medlem

Re: linux instalation från början(till en nybörjare)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av krulliz
kan någon förklara instalations och konfigurationen, är en nybörjare på detta! hade tänkt mig ubuntu.
och vill också veta hur ja skall få alla drivrutiner instalerade.
tack.

Installationen är lika lätt som att installera Windows, det går inte att göra fel.

Bara att följa guiden som kommer när du stoppar in cd:n.

MvH

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem

ok .. nu har jag bara några frågor kvar, sen efter det blir de väll så att ja instalerar linux ubuntu på systemet.Men före de :

1. var hittar jag ubuntu installer som inte är till AMD64 bit's, utan en som passar min sempron.

2.var får jag drivrutinerna till mitt grafikkort ( ati 9550 )

3. var får jag drivrutinerna till nätverkskortet?

tack.

Visa signatur

[AMD sempron 2800+ @ 2 Ghz][1,25 GB "unknown" RAM][Club3D Radeon 9550][Samsung HD@120 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krulliz
ok .. nu har jag bara några frågor kvar, sen efter det blir de väll så att ja instalerar linux ubuntu på systemet.Men före de :

1. var hittar jag ubuntu installer som inte är till AMD64 bit's, utan en som passar min sempron.

2.var får jag drivrutinerna till mitt grafikkort ( ati 9550 )

3. var får jag drivrutinerna till nätverkskortet?

tack.

Ok, måste redogöra en sak nu. Det finns nästan inga drivrutiner utan de ligger inbakade i kärnan eller som "moduler" som man laddar när man behöver de.
De drivrutiner som finns är väl isåfall till grafikkortet. De kan du hitta i programmet "Synaptic Package Manager" som man får med Ubuntu. Tror de heter "fglrx".
Men måste också säga att drivrutinerna för ATI på linux inte är så himla bra. Vet dock inte varför.
Om du har ett Nvidia kort är det att rekommendera istället.

EDIT: Angående nätverkskortet så kan du ju först bränna en LiveCD och se om internet funkar. Gör det det så är det bara att installera och köra.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

ok, tack ska du ha!

Visa signatur

[AMD sempron 2800+ @ 2 Ghz][1,25 GB "unknown" RAM][Club3D Radeon 9550][Samsung HD@120 GB]

Permalänk
Medlem

http://ftp.port80.se/ubuntu-cd/5.10/
Där finns skivorna. Du ska ha i386 skivan. Men tanka en LiveCD först och testa.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Re: Re: linux instalation från början(till en nybörjare)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snook
Installationen är lika lätt som att installera Windows, det går inte att göra fel.
Bara att följa guiden som kommer när du stoppar in cd:n.
MvH

Raaaight?

Och hur får man bort det sen då?
Har ubuntu på en partition på samma disk som min systemdisk och kan starta det med grub,
såpass att jag kan logga in, (servervarianten), men eftersom jag inget begriper tar jag gärna bort
det igen och får då tillbaka 20gb av min hdd som jag kan ha till annat.

Är tvungen att "F-åtta" mig in i bootmenyn nu för att kunna välja ngt annat än ubuntu att boota
och hela min ena disk ser ut såhär:

Den övre disken är (egentligen) uppdelad i en 30Gb part (system, windows) och en ~110 part för
externa program, spel och sånt, och en liten 20Gb part som var ledig, där ligger ubuntu.
Och kan man få bort grub på ngt sätt så jag kanske kan formatera parten där ubuntu ligger?

Mvh

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: linux instalation från början(till en nybörjare)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Raaaight?

Och hur får man bort det sen då?
Har ubuntu på en partition på samma disk som min systemdisk och kan starta det med grub,
såpass att jag kan logga in, (servervarianten), men eftersom jag inget begriper tar jag gärna bort
det igen och får då tillbaka 20gb av min hdd som jag kan ha till annat.

Är tvungen att "F-åtta" mig in i bootmenyn nu för att kunna välja ngt annat än ubuntu att boota
och hela min ena disk ser ut såhär:

http://img115.imageshack.us/img115/9489/shot00097ee.th.jpg

Den övre disken är (egentligen) uppdelad i en 30Gb part (system, windows) och en ~110 part för
externa program, spel och sånt, och en liten 20Gb part som var ledig, där ligger ubuntu.
Och kan man få bort grub på ngt sätt så jag kanske kan formatera parten där ubuntu ligger?

Mvh

Man bootar upp med en WinXP skiva och går in i "rescuemode" eller vad det heter. Då får man upp en prompt där du skriver fixmbr.
Sen ska det vara klart. Men jag tycker du ska ge det en chans till

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

laddar ner live versionen nu och testar.

Visa signatur

[AMD sempron 2800+ @ 2 Ghz][1,25 GB "unknown" RAM][Club3D Radeon 9550][Samsung HD@120 GB]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: linux instalation från början(till en nybörjare)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Man bootar upp med en WinXP skiva och går in i "rescuemode" eller vad det heter. Då får man upp en prompt där du skriver fixmbr.
Sen ska det vara klart. Men jag tycker du ska ge det en chans till

Tack som f-n, ska testa det om en stund. Ska definitivt ge det MINST två chanser till.

Mvh

Permalänk
Medlem

så om allt funkade i live versionen, så betyder de praktiskt att de funkar då åm ja formaterar , och instalerar om datorn till ubuntu ?!

Visa signatur

[AMD sempron 2800+ @ 2 Ghz][1,25 GB "unknown" RAM][Club3D Radeon 9550][Samsung HD@120 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krulliz
så om allt funkade i live versionen, så betyder de praktiskt att de funkar då åm ja formaterar , och instalerar om datorn till ubuntu ?!

Jodå, allt som fungerade på liveskivan bör fungera minst lika bra om du installerar.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

låter fin fint, linux här kommer jag .. lol

Visa signatur

[AMD sempron 2800+ @ 2 Ghz][1,25 GB "unknown" RAM][Club3D Radeon 9550][Samsung HD@120 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krulliz
så om allt funkade i live versionen, så betyder de praktiskt att de funkar då åm ja formaterar , och instalerar om datorn till ubuntu ?!

Och om det är som för mig då..att inte LIVE fungerar, vad gör jag då?
(JA jag skulle ha provat LIVE innan jag installerade förut, det är ju lätt att säga såhär efteråt.)

Jag antar att det är mitt ATI-kort som spökar (X800XL), men hur löser jag det?
Kan man ladda ner drivare som fungerar någonstans och byta ut de som ligger med på LIVE-skivan?
I så fall, var hittar jag drivarna och var på skivan (i ISO:n innan bränning) ska de ligga?

Det är ju attans att det ska vara så bökigt med ATI/Linux, ändå är inte x800-korten nya direkt..
Hoppas en Linuxsugen gammal man kan få hjälp här i alla fall.

Mvh

Permalänk
Medlem

kan man inte ladda ner linux drivisar från ati?

https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&ta...

det finns det här iallafall

ska också börja lite med linux nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joka_90
kan man inte ladda ner linux drivisar från ati?

https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&ta...

det finns det här iallafall

ska också börja lite med linux nu...

Jodå det går att hämta därifrån också. Men eftersom vissa distar redan har det i sin pakethanterare så är det ju smidigare att hämta genom den.
Men kör man t.ex. Slackware så får man ju hämta från ATI.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är det med Grafikorts drivers egentligen?

Själv har jag inte behövt installerat något

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
Hur viktigt är det med Grafikorts drivers egentligen?

Själv har jag inte behövt installerat något

Utan drivers kan du ju inte köra 3D saker utan att det hackar.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt