Permalänk
Medlem

Val av moderkort

Kommer köpa alla delar till min nya burk på db.com men har ingen aning om vilket moderkort jag ska välja.

Kommer köra med en AMD X2 3800+ processor, Connect 3D X800GTO samt Selectra 2x1024Mb PC3200 minne och troligtvis en
Antec Sonata II låda.

Datorn används mest till spel och surfande och en del bildbehandling. Lite klockning är juh alltid kul men jag kommer inte försöka pressa den nåt nämnvärt, stabilitet är viktigare.

Har tidigare använt Asus och Epox kort och har varit väldigt nöjd med dessa. Maxpris 1200 kr.

Tips och råd mottages tacksamt !

(en vecka till Oblivion!)

Permalänk

Jo det finns många moderkort att välja bland.
Förmodar att vi pratar om ett PCIe-moderkort ? ( X800GTO finns i för både PCIe och AGP).

Finns väl egentligen inget riktigt dåligt moderkort idag och dom flesta gör väl ett bra jobb oklockade, kan mer skilja på vilka extra tillval som erbjuds som också kan påverka prisbilden.

Vad gäller komponentkvalité och spännings -/ strömförsörjning så är det få moderkort som slår DFI NF4 LP-serien;
I och med att det är tillverkat som ett extremt "överklockningskort", så får man kvalitetskomponenter / stabilitet på köpet.
Kostar dock 189:- mer än din 1.200:- budget.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DFILUTNF4U-D

Annars finns det många billigare bra standard kort från ASUS, MSI, ABit, Gigabyte, Epox, Asrock för mellan 800-900 och 1200:-.- Skulle i första hand rekommendera ett NF4 eller Uli chipset baserat moderkort.
Glöm inte ett bra nätagg också om inte detta redan finns.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2