Få 5.1 ljud av en vanlig stereo-låt!

Permalänk

Få 5.1 ljud av en vanlig stereo-låt!

Har fått ettt nytt ljudkort till datorn, är ett Creative 7.1 för 400 på komplett. Creative SB Audigy SE PCI, 7.1 Surround, 24-bit/96KHz, Retail
Nu spelas stereoljudet bara upp i front högtalarna, vilken mjukvara ska man behöva ha för att få det att spela i alla högtalarna???

Det måste ju gå på nåt sätt, nån som vet ????

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312201

Visa signatur

Dator1: [Asus A8N-SLI Premium] [AMD64 3700+] [Kingston PC3200 HyperX 1Gb+512mb Samsung] [x800GTO2]
Laptop: Fujitsu siemens Lifebook E8020 : Centrino 1,86Ghz : 1024mb Ram : ATI X600

Permalänk
Medlem

Va f*n ska du med 7.1 till när du lyssnar på musik? Det blir ju inte direkt så att det låter bättre, troligtvis blir det tvärtom...

Permalänk

För det första så JAA jag lyssnar på musik och spelar spel i ett 5.1 system och det gamla integrerade kortet fixa det skitbra...

Visa signatur

Dator1: [Asus A8N-SLI Premium] [AMD64 3700+] [Kingston PC3200 HyperX 1Gb+512mb Samsung] [x800GTO2]
Laptop: Fujitsu siemens Lifebook E8020 : Centrino 1,86Ghz : 1024mb Ram : ATI X600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hulten90
Va f*n ska du med 7.1 till när du lyssnar på musik? Det blir ju inte direkt så att det låter bättre, troligtvis blir det tvärtom...

Word, Musik är ju bara 2-kanaligt, och om du mixxar upp det så låter det bara skit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att köra ut ljudet digitalt till din 5.1 anläggning och sedan ändra till Dolby Prologic på receivern?

Eller du kanske har nån annan lösning på ditt 5.1 system?

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Relik 📜

Sätter du 5.1 som Högtalarkonfiguration under "Ljud" på kontrollpanelen så kommer program som Winamp automatiskt klona Front L/R till Back L/R.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

för att musik ska spelas upp sorround måste musik vara inspelad så också, däremot så delar ljudet upp sig då det är stereo.

likadant med folk som tankar filmer, sitter med fett ljud 5.1 system m.m och tankar DVD-rip och tror att dom får sorround ljud, lol.

nej, dvd-r isf.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
likadant med folk som tankar filmer, sitter med fett ljud 5.1 system m.m och tankar DVD-rip och tror att dom får sorround ljud, lol.

AC3

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Sätter du 5.1 som Högtalarkonfiguration under "Ljud" på kontrollpanelen så kommer program som Winamp automatiskt klona Front L/R till Back L/R.

Joo har testat det men det och det blir ingen skillnad...men det är så jag vill ha det att ljudet klonas och spelas i alla högtalare (även basen). Brukar ju bli så automatiskt med de flesta ljudkorten som jag har hatt iallafall...

Visa signatur

Dator1: [Asus A8N-SLI Premium] [AMD64 3700+] [Kingston PC3200 HyperX 1Gb+512mb Samsung] [x800GTO2]
Laptop: Fujitsu siemens Lifebook E8020 : Centrino 1,86Ghz : 1024mb Ram : ATI X600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodstain
Joo har testat det men det och det blir ingen skillnad...men det är så jag vill ha det att ljudet klonas och spelas i alla högtalare (även basen). Brukar ju bli så automatiskt med de flesta ljudkorten som jag har hatt iallafall...

Då är det vanlig surround du är ute efter.
Inte AC3, DD Prologic, DTS, DD med mera.
Bara vanlig surround. DVS samma musikinformation spelas upp i samtliga högtalare.
Hur du ska lyckas med det har jag ingen aning. Nåt ljudmixer program kanske. Några inställningar till ljudkortet? Jag har på min kontroll panel att jag kan välja surroundhögtalare som högtalarkonfiguration. Det funkade för mig så det borde göra det för dig.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Nu får du ge oss lite mer information.

Vad har du för högtalare / förstärka och på vilket sätt skall detta anslutas till datorn? Digital eller analogt?

Många nya ljudkort tex X-fi har ju finessen att kunna skapa en "DD / DTS" signal med uppmixat ljud så att man får klonat eller virutellt surround även om man kör med digital koppling mellan datorn och förstärkaren.

Hur det ligger till med ditt ljudkort vet jag inte. Ett annat alternativ är att köra i "6ch stereo - läge " om din förstärkare nu har detta.

Som sagt, ge oss lite mer information.

EDIT: ditt gamla moderkort var möjligen inte ett nforce2 moderkort med integrerat soundstorm-ljudkort? Detta är nämligen ett av de få kort som kan skapa en fakad digital signal med uppmixning av tex mp3 eller annat stereoljud från datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
för att musik ska spelas upp sorround måste musik vara inspelad så också, däremot så delar ljudet upp sig då det är stereo.

likadant med folk som tankar filmer, sitter med fett ljud 5.1 system m.m och tankar DVD-rip och tror att dom får sorround ljud, lol.

nej, dvd-r isf.

Alla 2-kanaliga inspelningar blir surround genom Pro Logic, eller Pro Logic 2 som låter mycket bättre än vanliga Pro Logic, var ju därför systemet kom till. Med PL2 så blir filmer betydligt roligare att se på, sen har Divx/Xvid stöd för DD5.1 som en del filmer också har. Så skratta du.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
AC3

jo som fan

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
för att musik ska spelas upp sorround måste musik vara inspelad så också, däremot så delar ljudet upp sig då det är stereo.

likadant med folk som tankar filmer, sitter med fett ljud 5.1 system m.m och tankar DVD-rip och tror att dom får sorround ljud, lol.

nej, dvd-r isf.

Inte vara besser nu va?

Permalänk
Medlem

Har du ett creative kort så finns just de här inställningar i EAX. Kolla efter något som heter CMSS 3D

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

men för i helsike vad ni gnäller på karln!

check it.. själv har jag ett 5.1 system.
Kör mp3or i winamp och har slagit på hardware acceleration i output options.
Då körs mp3an som är i stereo i L/R i front högtalarna OCH bakhögtalarna.

blir fan inget jävla monoljud i varje högtalare.

och ja det låter fan bra, sluta grina om att det inte blir ÄKTA surround ljud, det är inte det han vill ha.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
men för i helsike vad ni gnäller på karln!

check it.. själv har jag ett 5.1 system.
Kör mp3or i winamp och har slagit på hardware acceleration i output options.
Då körs mp3an som är i stereo i L/R i front högtalarna OCH bakhögtalarna.

blir fan inget jävla monoljud i varje högtalare.

och ja det låter fan bra, sluta grina om att det inte blir ÄKTA surround ljud, det är inte det han vill ha.

Precis, äntligen ett bra inlägg exakt var är output options? I winamp eller någon annan stans?

Visa signatur

Dator1: [Asus A8N-SLI Premium] [AMD64 3700+] [Kingston PC3200 HyperX 1Gb+512mb Samsung] [x800GTO2]
Laptop: Fujitsu siemens Lifebook E8020 : Centrino 1,86Ghz : 1024mb Ram : ATI X600

Permalänk
Medlem

Måste väl ha följt med programvara till ditt kort?

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk

Sådär...löste det hela!! Gick in i Creatives EAX console och drog på CMSS 3D...Så nu fungerar de fin fint ...Tack för hjälpen allihopa

Visa signatur

Dator1: [Asus A8N-SLI Premium] [AMD64 3700+] [Kingston PC3200 HyperX 1Gb+512mb Samsung] [x800GTO2]
Laptop: Fujitsu siemens Lifebook E8020 : Centrino 1,86Ghz : 1024mb Ram : ATI X600