Blocket bluff. Varning!

Permalänk

Blocket bluff. Varning!

Denna datorn verkar inte finnas.

www.blocket.se/vi/7525589.htm?ca=11_s

En kompis köpte den i förra veckan och har inte fått något, försäljaren hävdar om å om igen att ha ska skicka den. Men inget händer.

Idag så bad kompisen mig kontakta försäljaren för att se status om datorn eftersom annonsen ligger kvar efter den vart såld.

Gissa vad svaret blev när jag frågade "Hej, finns datorn kvar?"
Rätt gissat! -Ja den finns kvar!

Så akta er för den killen, han är i alla fall numera polisanmäld och blocket är informerat.

Enligt kompisen så verkade han ha blivit rätt skakis när polisen nämdes så det var kanske en som testade bedrägerier första gången.
Förhoppningsvis sista gången också eftersom han var så dum att han gav ut mer uppgifter än nödvändigt om sig själv

Permalänk
Medlem

Hejsan

Hej. jusst därför ska man inte betala pengar i förväg. träffas IRL istället. helst i närheten där du bor. så säg till din kompis att stämma honom. han kan få mycket pengar för det.

Permalänk
Medlem

Datan är 4mån gammal och den är i topp skick !

Han skulle jag aldrig handla av.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det någon bättre inkomstkälla än Blocket för en halvkriminell 14-åring? Skulle inte tro det faktist. Tusentals kronor som bara ramlar in, polisen har inte tid/ork att göra något åt det och om den lille f-n åker dit blir påföljden knappast speciellt kännbar.

Nej, den enda "lösningen" är nog att folk slutar att betala in stora summor pengar till en helt okänd person, men det ser mörkt ut även på den punkten. Förhoppningsvis lär man sig av sina misstag så man bara gör det en gång iaf.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hedersmedlem

vad är det för fel på folk? varför betalar man något innan man fått varan?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Re: Hejsan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoCuS112
Hej. jusst därför ska man inte betala pengar i förväg. träffas IRL istället. helst i närheten där du bor. så säg till din kompis att stämma honom. han kan få mycket pengar för det.

Det är ju iofs en annan metod som används ibland. I det här fallet så skulle man ju kunna ha ett rånoffer med garanterat 7 500 kronor.

Edit: För övrigt så är det bara domstolarna som kan stämma någon. Däremot kan man lämna in en stämningsansökan. Betydligt bättre då att polisanmäla.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Har lagt märke till den där "Oliver" har funnits på lite olika län på blocket.
Som sagt betala aldrig innan varan är sedd och träffa försäljaren/köparen på allmän plats med folk i rörelse.

Visa signatur

:# Esa bala iba bien dirigida #:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
vad är det för fel på folk? varför betalar man något innan man fått varan?

Ojsan, var lite otydlig. Han gav självklart en handpenning på 1500:-.
Var lite stressad när jag skrev, trist om fler blir blåsta. Har hans personnummer för övrigt så är det fler som blivit blåsta här eller någon som känner någon som blivit blåst av "Oliver" så kontakta mig så ska jag skicka er vidare till kompisen som blev av med pengar!

Ju fler som anmäler desto större chans att killen får betala dyra böter eller ens få ett straff...
Han är född -80 och snackar svenska med en brytning på både norska och skånska.
Lät som en "norgbagge" när jag snackade med han, helt obegripligt

Permalänk
Medlem

gillar sånna här trådar

Permalänk
Medlem

Vad kostade den här datorn för 4 månader sen?

Jo ca 15-18k kanske, man bör väl undra lite när han säljer den för mindre än halva värdet efter redan 4 månader,.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Vad kostade den här datorn för 4 månader sen?

Jo ca 15-18k kanske, man bör väl undra lite när han säljer den för mindre än halva värdet efter redan 4 månader,.

Mer i stil med 9-10

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
vad är det för fel på folk? varför betalar man något innan man fått varan?

Av samma skäl som säljaren inte vill skicka varan innan han fått betalt ...

Moment 22. Jag har förskottsbelat massor av varor, aldrig varit några problem. Men det har iofs alltid rört sig om mindre summor, och sällan från Blocket. Men gör ALLTID en bakgrundscheck på säljaren!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Därför är det alltid säkrare att handla genom forumen & av medlemar då som varit medlemar en längre tid.. men 100% säker kan man alldrig vara iofs.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeTC
Mer i stil med 9-10

knappast,

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/browse?...

http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200411/18/200411181101...

ersättaren p7120, kostar 18k som billigast, det ger ju en hint om att p7010 har legat där också. Iom man försöker alltid att släppa en ersättare som ligger i samma prisnivå.

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/530140/...

Permalänk
Medlem

jag har också betalt i förskott förut men aldrig blivit lurad, fast nu börjar jag tveka om jag någonsin kommer att göra det igen :D.

Permalänk
Medlem

Blocket borde verkligen satsa på ett system där man kan regga en användare och sedan betyg av köpare/säljare såsom eBay/Tradera.

Permalänk
Medlem

Det finns ju blockets betalagaranti man kan använda sej av om man är osäker. Köparen betalar in pengar till Blocket och säljaren får inte ut några pengar före köparen fått varan och godkänt det han fått. Kostar inget heller.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Det finns ju blockets betalagaranti man kan använda sej av om man är osäker. Köparen betalar in pengar till Blocket och säljaren får inte ut några pengar före köparen fått varan och godkänt det han fått. Kostar inget heller.

problemet med det är att då finns det bedragare åt andra hållet som får hem varor men nej det var bara stenar eller nåt så får han pengar tillbacka....

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Jag fick svar igår om att datorn fortfarande fanns kvar

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Jag fick svar igår om att datorn fortfarande fanns kvar

Annons borta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Det finns ju blockets betalagaranti man kan använda sej av om man är osäker. Köparen betalar in pengar till Blocket och säljaren får inte ut några pengar före köparen fått varan och godkänt det han fått. Kostar inget heller.

Tyvärr kostar den tjänsten en hel del. 5-10% av beloppet. Så om du köper en dator för 10 000 kr så ska säljaren ha 10 000 kr och Blocket ska ha 500 kr. Totalt 10500 kr alltså. De körde gratis i början för att folk skulle få upp ögonen för systemet men nu är det alldeles för dyrt.

Köper du en billigare vara ska Blocket ha 10%... Dåligt!

Visa signatur

[size="1"]1700+ JIUHB 0308MPMW | NF7-S 2.0 | 2 x 256 TwinMos Winbond 3200 | Hercules 8500 LE | Seagate Barracuda 80Gb IV | Enermax EG365P-VE 350W | Alpha PAL 8045 | Enermax 80 mm | Sony Trinitron G420 19"[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "dj"
Tyvärr kostar den tjänsten en hel del. 5-10% av beloppet. Så om du köper en dator för 10 000 kr så ska säljaren ha 10 000 kr och Blocket ska ha 500 kr. Totalt 10500 kr alltså. De körde gratis i början för att folk skulle få upp ögonen för systemet men nu är det alldeles för dyrt.

Köper du en billigare vara ska Blocket ha 10%... Dåligt!

det bör vara gratis med tanke på antalet lurade på blocket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nmap
det bör vara gratis med tanke på antalet lurade på blocket.

Ja eller lite billigare..

Permalänk
Hedersmedlem

nu har han säkert råd att köpa datorn

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
nu har han säkert råd att köpa datorn

???

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nmap
???

Typ han har fått ex antal "handpeningskunder" som betalar en del av summan innan varan skickas..

Blåset.se

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elyxiator
problemet med det är att då finns det bedragare åt andra hållet som får hem varor men nej det var bara stenar eller nåt så får han pengar tillbacka....

om det är en tvist så låses pengarna och ingen sida kan få ut dem tills båda parter meddelar vad de kommer överrens om. Så nej, han/hon får inte pengarna tillbaka förrän tvisten är löst.