Permalänk
Medlem

Telia Gruppanslutning LAN (Problem!)

Tänkte höra om någon har Telia gruppanslutning LAN. Alltså inte Telia stadsnät men ändå LAN-uppkoppling. Jag har haft detta i 2 veckor nu och har upptäckt en del problem. Det sas att det skulle vara 10/10 mbit/s. Men i TPTEST får jag bara 5/3 mbit/s ungefär. Dessutom är det bara 10 mbit halv duplex.

Jag har även problem med MSN Messenger, ibland försvinner meddelanden som skickas till mig och den som skickar får svar bara "Det gick inte att leverera följande meddelande till alla mottagare". Detta är jävligt störande, eftersom jag nu knappt kan använda MSN eftersom folk inte kan skriva till mig.

De verkar som man sitter bakom nån dålig brandvägg eller liknande med tanke på att MSN-meddelanden inte kommer fram och uppkoppling dör när man har igång många torrents när man använder något bittorrent program.

Någon som har samma abonnemang och samma problem?

Visa signatur

Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, ASUS P5W Deluxe, 2048 MB DDR2 PC6400, ASUS Geforce 7600 GT SILENT, LG L1980Q (19" TFT 8 ms)

Permalänk
Medlem

Jag har Telias Grupplan o här funkar det fint.
Enligt TPTest har jag 9.56/36.4 o det på en 10/10 lina.

Du har inte nån router som begränsar?
Fick byta ut min Netgear RP614 för den klarade max 6Mbit

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk
Medlem

Okej, grym upload..!

Jag har testat utan router också men de blir samma problem då också. Funderar på att byta till ADSL nu istället.

Visa signatur

Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, ASUS P5W Deluxe, 2048 MB DDR2 PC6400, ASUS Geforce 7600 GT SILENT, LG L1980Q (19" TFT 8 ms)

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så delar man väl på linan när det gäller gruppanslutning. Så de 10/10 är inte dedikerat till dig utan till hela kåken.

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken Gruppanslutning du har.
Finns 2st.
Första är den som står med på hemsidan där typ en bostadsrättsförening köper in tex. 10mbit o då delar alla på den.

Den andra är Precis som BBB har, 0.5, 2,10 eller 100Mbit dedikerat till alla lägenheter.
O dessa ska under året anslutas till Stadsnät där detta finns.

Nr. 2 har jag, o andyp tydligen.

Andyp: Ring o felanmäl. Eller så går du in på telias hemsida o tar tekniska supporten direkt i webbläsaren, de som sitter där är tekniker. Har fått mycket hjälp av dem.

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk
Medlem

Ska kolla de där med livesupport chatt. När man ringer får man ju bara prata med nån höna som inte har nån koll.

Kan man kolla på nåt sätt vilken typ man har? Jag har inloggning (måste gå in på login1.telia.com). Skulle va super om dom uppgradera till stadsnät så man kan välja operatör.

Visa signatur

Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, ASUS P5W Deluxe, 2048 MB DDR2 PC6400, ASUS Geforce 7600 GT SILENT, LG L1980Q (19" TFT 8 ms)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyp
Ska kolla de där med livesupport chatt. När man ringer får man ju bara prata med nån höna som inte har nån koll.

Kan man kolla på nåt sätt vilken typ man har? Jag har inloggning (måste gå in på login1.telia.com). Skulle va super om dom uppgradera till stadsnät så man kan välja operatör.

login1.telia.com de va inte igår du, fan, är väl minst ett år sen dom tog bort de?
ring å hör med supporten,

Permalänk
Medlem

loginsidan togs endast bort för adsl kunder.

Har du den gamla LAN anslutningen så är loginsidan kvar.
Jag som har den nya så finns den inte kvar längre.

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk
Medlem

Så då har jag den gamla typen där hela jävla huset delar på 10 mbit/s...?

Visa signatur

Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, ASUS P5W Deluxe, 2048 MB DDR2 PC6400, ASUS Geforce 7600 GT SILENT, LG L1980Q (19" TFT 8 ms)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyp
Så då har jag den gamla typen där hela jävla huset delar på 10 mbit/s...?

Mest troligt, ja!

Permalänk
Medlem

Ring telia och fråga!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyp
Så då har jag den gamla typen där hela jävla huset delar på 10 mbit/s...?

Nej, inte säkert. När jag skrev antalet av LAN anslutningar, tänkte jag inte på den nya Lananslutningen som alla "typ 2" ska få..
Så just nu finns dessa 3

1. Alla delar på en specifik hastighet.
2. Du har en dedikerad hastighet max 10/10 men har loginsidan.
3. Du har en dedikerad hastighet 10/10 eller 100/100 utan loginsida

Nr. 2 ska uppgraderas till nr. 3 o sedan ska dessa tydligen anslutas till stadsnät där detta finns tillgängligt.

Jag har nr. 3
Vad jag tror är att du har nr. 2 men har krångel med linan

När jag hade nr. 2 hade vi 0.5/0.5 enligt papprena men i praktiken kunde denna variera upp till 2.8 vilker den låg på för det mesta.

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog inte meningen att du bara ska kunna ansluta med halv duplex. Kolla med mtr eller liknande verktyg om du har någon packet loss mot t ex din gateway: isf kan det vara problem med switchen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.