Permalänk
Medlem

Dator crash hjälp

Tja min data fungerade inte i fredags och skulle iväg så pappas kompis som fixar datorer kom över och fixade den igen , problemet var att den inte ville ville starta eller den startade men ingen signal svårt att förklara men i alla fall . Sen idag så hände samma skit så sa pappa att han bara startade om det så " ok " har ju testat med att starta om den ett antal gånger. Så Bakom datorn så är det ju en " on/off " knapp med en ikon med en prick och en ikon med ett streck. Under denna fanns det en orange liten knapp som man kunde skifta till höger och vänster så drog den till vänster och POFF ! det började rycka ur datorn förmodligen var adaptern låg. Kan även nämna att knappen är orange och det står 230 på den om jag inte minns fel.

frågan är om någon vet vad jag gjorde för fel vad den spaken under " on / knappen " var för något ?

* fick höra att knappen var kopplingen för ström som man använder sig av olika strömhalter i europa och usa och när jag bytte knapp så byttes strömmen

dvs nätaggregat gick i sönder om jag inte har fel

frågan är nu !

jag undrar nu vad man ska göra åt det ? behöver min data till projektarbetet i skolan vilket ska vara klart nästa onsdag och jag har verkligen allt på datorn och vad kan det kosta och hur lång tid tar det ?

Permalänk
Medlem

Förlåt men det är alltid så kul när någon gör detta "dumfel"

Det som kan vara trasigt är nätagget och alla delar i datorn, känsligast är delar som är direkt kopplade till agget som moderkort, diskar, cd/dvd mm.

Jag skulle testa att bara byta nätagget till ett du tagit från en annan dator eller lånat, för är det mer än agget som är trasigt blir det dyrt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

alltså sorry men: hahahahaha

shit happens, gör som blubben sa å hoppas på de bästa...

Visa signatur

strange things does happen...