RPG-spel -påväg att förintas?

Permalänk
Medlem

RPG-spel -påväg att förintas?

Tänkte ta upp ett ämne som verkar intressant
nu när det finns ett ganska strot urval av "RPG" & MMORPG-spel.

Jag försöker sätta mig in i hur speltillverkarna tänker,
varför gör de alla spel mer "barnvänliga" alt mer action orienterade?
Självklart är svaret på den frågan: Pengar! & konverterade spel.
Ju större massa de kan sälja till, desto mer kan de tjäna.

Men vad har hänt med "oldschool-rpg"?
Jag satt nyss och läste igenom Oblivion-tråden och
känner bara en enormt stor besvikelse, jag hade
sucktat efter detta spel länge och det dom
kommer upp med är ännu ett spel från 10år och uppåt.
Var är dom nya Baldur's Gate och Fallout-spelen?
Det var längesedan jag spelat ett nytt rollspel i klass
med dessa spel, möjligtvis NW.

ett annat exempel:
Själv har jag nyligen fastnat i WOW-träsket som så
många andra, men samtidigt som det är ruskigt
kul och relativt utmanande önskar jag många
gånger att det skulle vara en aning mer avancerat
spelsystem i det. Visst, det är bra att man kommer
in i spelet på ca 1/2 tim men sen så verkar allt så himla
simpelt, kunde man inte lagt in mer skills, talents eller
subclasses?
Det är ifl något jag skulle önska.

Men som alltid lyckas Blizzard på något konstig sätt
ändå att skapa ett enormt beroende pga att deras
spel alltid är väldig välbalanserade och enormt genomtänkta.

Missförstå mig inte nu, WOW är grymt roligt och
jag är totalt såld på det, men ändå känns det
som att alla rpg-spelstillverkare drar sig för att
göra ett äkta rpg och istället vänder sig till den bredare massan.

Så Min fråga lyder då: Håller rollspelsbranchen på att dö ut?

/en oroad rpg-fan

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Medlem

Prova everquest2. finns lite mer grejjer i det samt det är mer avancerat, tycker då jag personligen.

Svårare också.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

Bioware tror jag är ett säkert kort inom rpg även om jag blev besviken då de försenade Kotor till förmån för Xbox versionen. Hur som helst så märker man inte så mycket av att det inte kom till pc först. Neverwinter nights har jag haft mycket kul med, har även spelat första expansionen och har kommit en bra bit i den sista. Ser med spänning fram emot Nwn 2 som verkar vara minst lika bra som tidigare spel från Bioware. Kan inte komma på ett enda spel från denna utvecklare som är dåligt. Många kanske tycker att Icewind Dale inte är kul för att det påminner för mycket om Diablo 2, visst spelet är mer action orieterat än andra Bioware spel dock är det mycket intressantare story mässigt än diablo var. Så har du inte spelat alla spel från Bioware har du helt klart missat många bra rpg spel.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Försvinna kommer det nog inte. Men vad som förmodligen krävs
är att det kommer någon liten men talangfull utvecklare som inte
har ekonomi att konkurrera med häftig grafik och häftiga effekter,
och som därför måste satsa på andra saker.

Det finns ju uppenbarligen ett stort sug efter rollspel som
Torment, Fallout, Baldurs Gate-serien o.s.v. så när de "stora
husen" satsar på mainstream så kan ju det mindre satsa
på "mindre häftighet" och mer old-school-rpg och ändå sälja bra.

Fast de får inte lyckas FÖR bra - mycket vill ha mer. Och då blir
det mainstream där med.

Obs, inget klankande på de moderna "rpg:na". De är bara inte för
mig, och det bästa vore om båda sorterna fanns.

EDIT: Som Corranhorn(?) skriver, ser jag också fram emot NWN 2
och Gothic 3. Såg fram lite mot Mass Effect också, men nu tror jag
att det kommer bli Oblivion i rymden...

Sen gillar jag faktiskt Final Fantasy-serien och ser fram emot
FF12.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Bioware tror jag är ett säkert kort inom rpg även om jag blev besviken då de försenade Kotor till förmån för Xbox versionen. Hur som helst så märker man inte så mycket av att det inte kom till pc först. Neverwinter nights har jag haft mycket kul med, har även spelat första expansionen och har kommit en bra bit i den sista. Ser med spänning fram emot Nwn 2 som verkar vara minst lika bra som tidigare spel från Bioware. Kan inte komma på ett enda spel från denna utvecklare som är dåligt. Många kanske tycker att Icewind Dale inte är kul för att det påminner för mycket om Diablo 2, visst spelet är mer action orieterat än andra Bioware spel dock är det mycket intressantare story mässigt än diablo var. Så har du inte spelat alla spel från Bioware har du helt klart missat många bra rpg spel.

Jag kan nog hålla med om att Bioware har gjort en del bra spel, fast ändå tröttna jag snabbt på KOTOR pga att det är mer ett actionspel än rpg. försökte tvinga mig till at skapa en ny karaktär som var ond istället för god. Men icke! tröttna efter bara några timmar och tog bort spelet ännu en gång

får hoppas att NW2 blir en riktig smashhitt som INTE riktar sig till småglin, (inte för att jag har något emot enklare spel men.....) jag saknar dom där lite mer "vuxna" spelen om ni förstår vad jag menar.

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Medlem

Angående att det skulle vara mer skills osv så skulle du nog testa Oblivion.
Där finns det fan skills för allt. Wooah, hoppa över en stock och dina acrobatic skiiiillzz har increasat, och en oändlig massa av talents osv osv osv att välja emellan, vad jag har hört och förstått. Vissa tycker om sådant, I don't.

Jag tror räddningen kommer när Diablo 3 kommer ut. Eller jag hoppas, i alla fall, eftersom jag har dyrkat både Diablo 1 och Diablo 2, så hoppas jag att det kommer fortsätta på rätt väg och bli svinbra.

Visa signatur

Oh, I love you Swec! ^^
OH! Kolla, jag har en autograf utav en moderator!! YAY!
Inte det uttrycket, tack! /GAPa

Permalänk
Medlem

Finns en massa MMORPGs på internet, kända - inte så kända, simpla - avancerade och så vidare.
WoW hjälpte MMORPG branschen och fler personer har nu blivit intresserade av MMORPGs och RPGs vilket är kul!

Mina tips på MMORPGS (skriver inte WoW): Tibia (Väldigt roligt spel, kanske inte avancerad grafik men har känslan ), Runescape (Bland det första MMORPGet, det här spelet har också bra känsla, En MMORPG veteran), Planeshift (Bra MMORPG), DAOC, UO, EQ1, EQ2, finns en massa mer. Gå in på www.mmorpg.com för att hitta flera.

Det som irriterar mig är att dom flesta MMORPG spelen är till PC och inte finns i Mac versioner. Finns kanske några stycken men det ändrar nog sig.

Tummen upp för MMORPGS och RPGS, skön spelgenre!

Tror det är tvärtom RPG spel och MMORPG spel blir mer populära. Det blir också svårare för utvecklare, det är så många konkurenter. Men kör man sitt eget race så vinner man!

Permalänk
Medlem

Re: RPG-spel -påväg att förintas?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mathwarp
Tänkte ta upp ett ämne som verkar intressant
nu när det finns ett ganska strot urval av "RPG" & MMORPG-spel.

Jag försöker sätta mig in i hur speltillverkarna tänker,
varför gör de alla spel mer "barnvänliga" alt mer action orienterade?
Självklart är svaret på den frågan: Pengar! & konverterade spel.
Ju större massa de kan sälja till, desto mer kan de tjäna.

Men vad har hänt med "oldschool-rpg"?
Jag satt nyss och läste igenom Oblivion-tråden och
känner bara en enormt stor besvikelse, jag hade
sucktat efter detta spel länge och det dom
kommer upp med är ännu ett spel från 10år och uppåt.
Var är dom nya Baldur's Gate och Fallout-spelen?
Det var längesedan jag spelat ett nytt rollspel i klass
med dessa spel, möjligtvis NW.

ett annat exempel:
Själv har jag nyligen fastnat i WOW-träsket som så
många andra, men samtidigt som det är ruskigt
kul och relativt utmanande önskar jag många
gånger att det skulle vara en aning mer avancerat
spelsystem i det. Visst, det är bra att man kommer
in i spelet på ca 1/2 tim men sen så verkar allt så himla
simpelt, kunde man inte lagt in mer skills, talents eller
subclasses?
Det är ifl något jag skulle önska.

Men som alltid lyckas Blizzard på något konstig sätt
ändå att skapa ett enormt beroende pga att deras
spel alltid är väldig välbalanserade och enormt genomtänkta.

Missförstå mig inte nu, WOW är grymt roligt och
jag är totalt såld på det, men ändå känns det
som att alla rpg-spelstillverkare drar sig för att
göra ett äkta rpg och istället vänder sig till den bredare massan.

Så Min fråga lyder då: Håller rollspelsbranchen på att dö ut?

/en oroad rpg-fan

Ja de ser så ut, eller i alla fall rollspelsbranschen som vi känner till den. Jag var helt och hållet uppslukad av Baldur's Gate 1-2 + expansioner, imho den bästa spelserien(spelet) någonsin. Tycker det är synd att det som du säger håller på att bli mer actionorienterade spel och hoppas innerligt att det verkligen inte försätter så här.

Det ryktas väl att ett Baldur's Gate 3 är under konstruktion, även om detta är sant får det verkligen svårt att leva upp till förväntningarna.
Angående Diablo 3, jag tycker jag dock att 1-2 var fantastiska men jag har svårt att se hur de kan följa upp det på ett bra sätt. jag tror att det kommer att floppa stort storymässigt, möjligtvis även spelmässigt.

Jag tror även det är ganska svårt att göra en MMORPG lika mysig som till exempel Baldur's Gate. Det är en speciell känsla att sitta uppe en vinternatt och klura på strategiska beslut om hur du på bästa sätt tar dig till nästa moment, och sedan hur din handligar avgör fortsättningen av spelet. Allt detta utan några omogna spelar som springer omkring och skriv "Giev gold plix". Hur ska du väva in allt detta i en MMORPG, och få en verklig RPG-känsla?

Visa signatur

..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NauSea
Angående att det skulle vara mer skills osv så skulle du nog testa Oblivion.
Där finns det fan skills för allt. Wooah, hoppa över en stock och dina acrobatic skiiiillzz har increasat, och en oändlig massa av talents osv osv osv att välja emellan, vad jag har hört och förstått. Vissa tycker om sådant, I don't.

Jag tror räddningen kommer när Diablo 3 kommer ut. Eller jag hoppas, i alla fall, eftersom jag har dyrkat både Diablo 1 och Diablo 2, så hoppas jag att det kommer fortsätta på rätt väg och bli svinbra.

Visst är Diablo kul, men diablo är inget RPG, det är hack'n'slash så det skriker om det. Anledningen till att det inte kommer några bra RPG nuförtiden är för att alla tillverkare vill göra MMOHS istället.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mathwarp
Jag kan nog hålla med om att Bioware har gjort en del bra spel, fast ändå tröttna jag snabbt på KOTOR pga att det är mer ett actionspel än rpg. försökte tvinga mig till at skapa en ny karaktär som var ond istället för god. Men icke! tröttna efter bara några timmar och tog bort spelet ännu en gång

får hoppas att NW2 blir en riktig smashhitt som INTE riktar sig till småglin, (inte för att jag har något emot enklare spel men.....) jag saknar dom där lite mer "vuxna" spelen om ni förstår vad jag menar.

Håller med, tror inte Bioware kommer att komma tillbaka med riktiga RPG spel, deras senaste Jade Empire och KOTOR var ju mer action spel med rpg influenser precis som Oblivion.

Obsidian verkar knalla samma väg, även fast det består av folk från BIS och Troika.

Eschalon: Book 1 är därför väldigt intressant, eftersom det byggs som ett old school rpg.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se ett MMORPG i stil med Baldurs Gate alltså att man ser det snett uppifrån och är 2D eller kanske 3D som Neverwinter Nights. Säg att dom tex gjorde om Baldurs Gate till ett MMO rakt av fasst större värld, fler NPC:s, Quests, Items osv och det ska självklart vara samma regler. Baldurs Gate och Neverwinter Nights måste nog vara de spel jag har uppskattat mest både i single och multiplayer.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Skulle vilja se ett MMORPG i stil med Baldurs Gate alltså att man ser det snett uppifrån och är 2D eller kanske 3D som Neverwinter Nights. Säg att dom tex gjorde om Baldurs Gate till ett MMO rakt av fasst större värld, fler NPC:s, Quests, Items osv och det ska självklart vara samma regler. Baldurs Gate och Neverwinter Nights måste nog vara de spel jag har uppskattat mest både i single och multiplayer.

Det finns ju flera mods med servers till NWN där man lirar det som ett MMORPG.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Skulle vilja se ett MMORPG i stil med Baldurs Gate alltså att man ser det snett uppifrån och är 2D eller kanske 3D som Neverwinter Nights. Säg att dom tex gjorde om Baldurs Gate till ett MMO rakt av fasst större värld, fler NPC:s, Quests, Items osv och det ska självklart vara samma regler. Baldurs Gate och Neverwinter Nights måste nog vara de spel jag har uppskattat mest både i single och multiplayer.

Personligen tyckte jag NWN var en besvikelse, man hade väl antagligen väldigt höga förväntningar efter man klarat ut Baldur's Gate 1 - 2. Sen blev det inte alls som jag hade tänkt mig. Det såg bättre ut i reklamen

Visa signatur

..

Permalänk
Medlem

Som några säkert nämnt innan så är Bioware på G med 2 nya RPGs. Dragon Age och Neverwinter Nights 2, samt att ett systerbolag till dem släpper hm... vad hette spelet nu. The Witcher? Sen är ju Gothic 3 på gång också. Ser ljust ut för 2006 om de nu släpps då.

Fallout 2 får inte Bethesda förstöra, för då gräver de sin egen grav.

Än är inte vanliga CRPG spel döda.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Som några säkert nämnt innan så är Bioware på G med 2 nya RPGs. Dragon Age och Neverwinter Nights 2, samt att ett systerbolag till dem släpper hm... vad hette spelet nu. The Witcher? Sen är ju Gothic 3 på gång också. Ser ljust ut för 2006 om de nu släpps då.

Fallout 2 får inte Bethesda förstöra, för då gräver de sin egen grav.

Än är inte vanliga CRPG spel döda.

Du menar Fallout 3 antar jag, Fallout 2 kom 2005-11-04

Ontopic:
Och vad är det som gör ett RPG till "vuxenspel" och "småglinspel"? Bara för det råkar gå mer åt actionhållet betyder det ju inte att det riktar sig till småglin.

Annars suktar man ju efter Hellgate: London, dock är det RPG/FPS ihop, men det väger ju upp att det skapas av folk som var med och gjorde Diablo II

Permalänk
Avstängd

Re: RPG-spel -påväg att förintas?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mathwarp
Tänkte ta upp ett ämne som verkar intressant
nu när det finns ett ganska strot urval av "RPG" & MMORPG-spel.

Jag försöker sätta mig in i hur speltillverkarna tänker,
varför gör de alla spel mer "barnvänliga" alt mer action orienterade?
Självklart är svaret på den frågan: Pengar! & konverterade spel.
Ju större massa de kan sälja till, desto mer kan de tjäna.

Jadu. Ska vi kalla dig en Gamer-Stofil? Orsaken till att spelen ser annorlunda ut, är att folk vill ha annorlunda spel. Vill du ha spel som är som spelen för några år sen? Spela några år gamla spel. Vill du ha nya koncept spelar du nya spel.

Blicka framåt eller börja med knark istället. Eller båda. Att gnälla såhär tjänar du inget på.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Som några säkert nämnt innan så är Bioware på G med 2 nya RPGs. Dragon Age och Neverwinter Nights 2, samt att ett systerbolag till dem släpper hm... vad hette spelet nu. The Witcher? Sen är ju Gothic 3 på gång också. Ser ljust ut för 2006 om de nu släpps då.

Fallout 2 får inte Bethesda förstöra, för då gräver de sin egen grav.

Än är inte vanliga CRPG spel döda.

Bioware utvecklar inte NWN2, det gör Obsidian, och The Witcher har inget med Bioware att göra förrutom att företaget köpte spelmotorn av Bioware.

Jag måste ju också få leka besserwisser ibland, även fast jag inte vet hur det stavas.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem

Re: Re: RPG-spel -påväg att förintas?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Jadu. Ska vi kalla dig en Gamer-Stofil? Orsaken till att spelen ser annorlunda ut, är att folk vill ha annorlunda spel. Vill du ha spel som är som spelen för några år sen? Spela några år gamla spel. Vill du ha nya koncept spelar du nya spel.

Blicka framåt eller börja med knark istället. Eller båda. Att gnälla såhär tjänar du inget på.

Låt mig förklara för er som inte fattar vad rpg står för: Roll playing game!!!
och för mig betyder det som det låter: rollspel,
inte massiv slakt och simpla quests som går ut på att kötta sönder allt du ser,
det som gör rpg till just ett rpg är storyn och de djup som finns i spelet dess karaktärer
detta existerar inte i dagens "rpg" vissa påstår att diablo är ett rpg och då frågar jag mig
vad i ligger storyn? jo att kötta massvis med monster.
jag har läst en hel del här på forumet angående oblivion och det gör mig besviken att ett sådant stort spelföretag försöker anpassa rpg-stilen så att alla kan spela spelet.
rollspel var alldrig ämnat för att spelas av alla, från början var det antusiaster som skapa rollspelen nu verkar det som om Bill Gates gör alla spel. just därför tog jag upp den här tråden

och för att svara på din fråga kan jag säga att det tar enormt med tid att utveckla ett bra rollspel
just därför ser vi inte så många av dom.
Och enligt mig måste ett rpg rikta sig till de lite äldre pga att annars falerar hela storyn, språket måste vara tillräckligt avancerat för att ge någonsomhelst inlevelse och djup.

btw skulle du bara spela gamla actionspel om det inte kom ut några nya?
skulle inte tro det heller.

till sist\
lägg ner personangreppen, börjar tröttna på omogna människor som måste kommentera allt!

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Medlem

Det finns moduler till NWN som är riktigt bra. Titta runt lite så hittar du säkert en hel del som tillfredställer din RPG-tarm.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Tja, det fanns ju Troika Games, med härliga spel som Arcanum och Vampire the Masquerade - Bloodlines, två riktigt underbara spel om ni frågar mig. Tyvärr påstressade av utgivare och gick sedan i konkurs. Bleh, önskar jag hade köpt fler av deras grejer :/

Permalänk
Hedersmedlem

Det är som sagt inte så lönsamt att göra ett välutvecklat RPG spel med vattentät story, säljer inte så bra hos 12 åringar som ett actionspel.

Suckar precis som du efter ett nytt spel i stil med Baldurs gate.

Ett bevis på att den typen av spel inte säljer är ju främst Black Isle som just stod för Fallout, Baldurs Gate, Icewind Dale mm....men dom gick ju som du kanske vet i konkurs för ett par år sen och sedan dess har en del av RPG spelens hjärta dött i min syn.

Förvisso så har en del av utvecklarna från Black Isle till Obsidian efter konkursen så det finns fortfarande hopp om Roliga RPGn som med bra story som inte tar slut efter 2 dagars spelande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Ett bevis på att den typen av spel inte säljer är ju främst Black Isle som just stod för Fallout, Baldurs Gate, Icewind Dale mm....men dom gick ju som du kanske vet i konkurs för ett par år sen och sedan dess har en del av RPG spelens hjärta dött i min syn.

Black Isle gick inte i konkurs, det var en avdelning av Interplay. Och eftersom Interplay gick i konkurs så lades BIS ner också, deras spel sålde oftast väldigt bra annars. Planescape: Torment var ett undantag, även fast det var enligt mig deras bästa spel.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slak
Bioware utvecklar inte NWN2, det gör Obsidian, och The Witcher har inget med Bioware att göra förrutom att företaget köpte spelmotorn av Bioware.

Jag måste ju också få leka besserwisser ibland, även fast jag inte vet hur det stavas.

Sant så sant men de har ju fått i uppdrag av Bioware att göra NWN2 pga. att de inte har tid med det samt att flera Blackisle anställda är med i företaget. Så för mig är det ett bioware spel lika mycket som KOTOR2 var det.

Och the witcher visades för första gången på E3 2004 i Biowares Booth så jag tycker nog det finns fler kopplingar än bara att det använder Aurora motorn.

lorithlor: Visst menar jag Fallout 3 men 2:an kom lite tidigare än 2005

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Problemet är nog att spelen idag blivit så överdrivet dyra att göra. När det handlar om så stora pengar så satsar man bara på det man VET kommer att sälja. Det kommer heller inte lika mycket spel idag från mindre utvecklare då branchen börjar klumpas ihop och köpas upp av ett antal större aktörer. Dessa företag tycker inte om att ta risker. Utvecklingskostnaderna hindrar mindre aktörer från att effektivt komma med konkuranskraftiga produkter.

Ifall man vill spela riktiga rollspel på dator som gud menade det så kan man ju alltid spela MUD. Folk som är aktiva inom den scenen är dessutom för det mesta _aningen_ mognare än dagens genomsnittliga mmorpg-spelare.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

Mja de verkar inte bättre.

Senaste bra CRPG var väll Arcanum och innan dess Fallout 2 och de var ett tag sen :/

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: RPG-spel -påväg att förintas?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mathwarp
lägg ner personangreppen, börjar tröttna på omogna människor som måste kommentera allt!

Och jag är trött på personer som du som ALLTID måste hålla på och tjata om att "det var bättre förr". Gör ett eget jävla spel om du inte tycker om dom som finns. Jag vet mycket väl vad ett rollspel är, och Oblivon är ett sådant. Om du gillar spel där man håller större koll på siffror än på storyn så kan du alltid plocka upp Dungeons and Dragons och sen kan du och dina stofilvänner sitta i mörkret och kasta tärning.

EDIT: Personangrepp? Vart då?

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Spel på gång:

1. Neverwinter Nights 2
2. Knights of the Old Republic 3
3. Fallout 3

Nyutkomna spel:

1. Oblivion
2. Indigo Prophecy (aka. Fahrenheit)
3. Call of Cthulhu; Dark corners of the earth

---

Varför måste barnen gapa så mycket varje gång de "känner" som om deras verklighetsuppfattning är sann?

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: RPG-spel -påväg att förintas?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Och jag är trött på personer som du som ALLTID måste hålla på och tjata om att "det var bättre förr". Gör ett eget jävla spel om du inte tycker om dom som finns. Jag vet mycket väl vad ett rollspel är, och Oblivon är ett sådant. Om du gillar spel där man håller större koll på siffror än på storyn så kan du alltid plocka upp Dungeons and Dragons och sen kan du och dina stofilvänner sitta i mörkret och kasta tärning.

EDIT: Personangrepp? Vart då?

Varför kände du dig tvungen att läsa och besvara i denna tråd om det stör dig så mycket?

-----------------------------------

Ett tips till er som gillar rollspel är Avernum serien och de andra spelen från denna tillverkare, tyvär är grafiken från slutet av 80-talet. Man kan ju undra varför det inte finns några som gör en någolunda mer modern "sett från snett uppfrån" motor till rollspel, open source kanske? Kan ju inte vara svårt/dyrt?

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur folk kan sitta och säga att ett spel som oblivion inte är ett riktigt rpg...det är ju precis allt det som ett riktigt rpg ska vara, några ex:

*Man kan göra precis vad man vill inkl inte döda någon, dvs inte hack´n´slash
*Man skapar och utvecklar en egen karaktär
*Pratar med random folk och får quests

Tycker att hela iden med ett rpg är att man ska i stort sett kunna göra precis vad man vill, vilket skaparna av oblivion har lyckats väldigt bra med enligt mig.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
Fattar inte hur folk kan sitta och säga att ett spel som oblivion inte är ett riktigt rpg...det är ju precis allt det som ett riktigt rpg ska vara, några ex:

*Man kan göra precis vad man vill inkl inte döda någon, dvs inte hack´n´slash
*Man skapar och utvecklar en egen karaktär
*Pratar med random folk och får quests

Tycker att hela iden med ett rpg är att man ska i stort sett kunna göra precis vad man vill, vilket skaparna av oblivion har lyckats väldigt bra med enligt mig.

Det beror ju på hur man tolkar rpg. För mig är detta en dator variant av rollspel som D&D, Mutant, Sagan om ringen med flera. Kan bara tänka mig Obivions grafik med Baldurs gates story, det skulle varit ett rpg jag lätt velat köpa:). Av allting som jag läst om Oblivion att döma så verkar det vara mer action/äventyr rpg än ett tradionellt sådant. Det fösta datorbaserade rollspelet jag kom i kontakt med var Dungeon Master och jag gillade det skarpt tills Eye of the beholder kom. Men dessa spel låg i lä när jag testat Baldurs gate som än så länge ligger på toppen.

Visa signatur

Jack of all trades