Nvidia använder ULi mot ATi?

Permalänk
Melding Plague

Nvidia använder ULi mot ATi?

<font style="font-size: 10pt"><b>Nvidia använder ULi mot ATi?</b></font> <small class="small">tisdag 28 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/mobos/a20060327PR206.html" target="_blank" >DigiTimes</a> rapporterar att Nvidia håller på att avveckla ULi:s sydbryggor för att stävja försäljningen av moderkort med nordbryggor från ATi.
<br />
<br />Nvidia köpte som bekant upp ULi i slutet av förra året och detta har påverkat försäljningen av ATi-baserade moderkort då många moderkortstillverkare inte väljer att använda sydbryggor från ATi på grund av diverse barnsjukdomar med USB-prestanda och instabilitet med bland annat ATi:s SB400 och SB450.
<br />
<br />Tydligen så råder det brist på sydbryggorna M1575 samt M1573 från ULi. Detta påverkar de mindre tillverkarna som helt enkelt inte kan tillverka sina moderkort som är specificerade för dessa sydbryggor. Riktigt stora tillverkare så som Asus och Elitegroup (ECS) och Gigabyte har enligt artikeln inga större problem med att få tag i sydbryggor.
<br />
<br />Entusiaster och tillverkare väntar på ATi:s kommande sydbrygga SB600 vilket förväntas att lanseras runt juni. ATi i Taiwan hävdar dock att det inte finns något lanseringsdatum för SB600 för tillfället. Denna sydbrygga lär ha få barnsjukdomar som ATi:s tidigare sydbryggor och kommer erbjuda samtliga funktioner som populära sydbryggor från både Nvidia och Intel.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte oväntat, DFI hade haft sitt nya RD580 kort ute nu om det inte vore för nVidia.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Nvidia gör väl allt för att ATi ska loosa på marknaden så klart, konkurrens.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

får väl hoppas att den där nya sb600 kommer snart då så det blir lite konkurrans.
hoppas den blir grym.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Nvidias dröm är att vara ensam på marknaden och knu__a konsumenternas plånböcker...Och då skulle dom inte ha så bråttom att ta fram nya produkter så snabbt heller.

Tänk bara tanken att Intel skulle vara ensam idag!

" Nyhet från intel P2 / 233MHz släpps nu till sommaren 2006 "

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Hade ATI gjort ett bättre jobb med sina kretsar hade detta inte skett, så imho är det en kvasinyhet. Ja, nvidia vill antagligen sälja fler av sina egna produkter, det är ingen som höjer på ögonbrynen över det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Hade ATI gjort ett bättre jobb med sina kretsar hade detta inte skett, så imho är det en kvasinyhet. Ja, nvidia vill antagligen sälja fler av sina egna produkter, det är ingen som höjer på ögonbrynen över det.

Fast att saker har barnsjukdommar och buggar när de är relativt nya är ju inte heller någon överraskning. Jag personligen ser gärna mer från ATi, mer aktörer är bara bra för konsumenterna.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Stämmer att Ati får lägga på ett kol för att få fram fungerande sydbryggor, eller alternativt göra som ULi och göra ett enda chip med egenskaper som både nott och sydbrygga (en tämligen smart lösning tycker jag)

Dock tycker jag att detta är fult av nVidia. Kan fortfarande inte fatta hur ULi kunde sälja, dom var ju på väg uppåt för tusan. Va? Ok jag skall grymta och knorra för mig själv..

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Dock tycker jag att detta är fult av nVidia. Kan fortfarande inte fatta hur ULi kunde sälja, dom var ju på väg uppåt för tusan. Va? Ok jag skall grymta och knorra för mig själv..

Får säga att jag håller med.

Det är fullt förståligt att företag vill tjäna pengar men det är trist att göra det genom att förstöra för konkurrenterna. De bör se till att ha så bra produkter att folk väljer att köpa av dom av det skälet inte pga att det inte finns alternativ.

Permalänk
Medlem

först 3dfx, nu ULi

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------