Permalänk

HD-rack

Jo, det är så att jag tänkt modda ett chassi vid senare tillfälle och håller nu på att planera hela rasket...

och skulle då behöva veta var jag kan köpa HD-rack, har letat runt men verkar bara hitta Lian Li:s extra-rack, Coolermasters 3-to-4-rack och TT iCage... Men skulle behöva lite andra alternativ och har försökt hitta något sådant som är i Sonata II eller som i vissa chieftec; http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_040906_cheiftec...

men inte lyckats hitta.... även funderat på att bygga själv och funderat på lite olika lösningar...

Så meningen med denna tråd är att jag vill få tips på HD-rack att köpa och/eller lösningar man kan göra själv... (länka gärna)

btw. ska rymma min. 4 diskar.

edit: haha, otroligt, letat som fan och kollat en massa chassimods efter inspiration, men inte direkt hittat någon "vinnar-lösning", och först nu beslutat sig för att skapa en tråd om det på SweC, tror ni inte man får en snilleblixt direkt efter man skapat tråden? Precis! just vad som hände här

Aja, ge gärna förslag osv om ni nu känner för det

Skissat upp min lösning i paint, men ska plugga lite nu så om någon är intresserad av att se min idé så kan jag slänga upp den här imorgon.

tack.
Appoc

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Du kan juh bygga ett själv...

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moddaren_erik
Du kan juh bygga ett själv...

No shit Sherlock!? ^^ :>

Citat:

även funderat på att bygga själv och funderat på lite olika lösningar...

Så meningen med denna tråd är att jag vill få tips på HD-rack att köpa och/eller lösningar man kan göra själv... (länka gärna)

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

uppspända spikband är en enkel lösning, men vad är målet - många platser eller gummiupphängning för en enstaka disk?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
uppspända spikband är en enkel lösning, men vad är målet - många platser eller gummiupphängning för en enstaka disk?

Om du läst så skulle du se att det inte är någon enstaka utan att det är 4 st det gäller...

man kommer dvs. kunna se lite av diskarna och så, så vill ej att de ska se ut som värsta ghettomodden har 3 diskar nu, men ska ej vara allt för krångligt att sätta in eller ta ut någon disk.

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

jag är lite för trött uppenbarligen

men vad är det för fel på orginalracket? vad vill du förändra?

en lång gummiremsa (cykelslang) är svårare att göra en snygg upphängning av, men det är fint vibrationsdämpande

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Okej jag är nog för trött jag med...
Jag tror GoTaLL gjorde något rack. om jag minns rätt.

Du kan juh skicka iväg ett pm.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk

hehe...

originalracken är ett par sådana:

(ursäktar för dålig bild men hittade ingen bättre)

Anledningen till att jag vill byta är för att kunna sätta 120mm-insugs-fläktar framför dem + få bort vibrationer...

edit: hittade bättre bild:

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Försök och kanske flytta ut skiten lite så ska det väl gå och sätta dit en 120mm.
annars riv bort skiten och kolla GoTaLLs egna hdd-rack.
pm:a han eller något om du inte hittar skiten...

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk

Så här har jag löst det...
Ett egentillverkat rack av plexiglas, stående på dämpmatta i botten, dvs inga vibrationer.
Sedan en söndersågad front på mitt chassi som en gång i tiden var identiskt med ditt
Jag hade fem diskar i det förut, men har bantat ner det till två nu.

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksilver
Så här har jag löst det...
Ett egentillverkat rack av plexiglas, stående på dämpmatta i botten, dvs inga vibrationer.
Sedan en söndersågad front på mitt chassi som en gång i tiden var identiskt med ditt
Jag hade fem diskar i det förut, men har bantat ner det till två nu.

http://www.df-superstars.com/quiksilver/swec/IMGP9931.JPG

hehe, jo, var redan medveten hur ditt såg ut, följde ditt bygge och om du nu minns så var det jag som drog iväg en jävla massa frågor om hur du gjorde för ett tag sedan

Vet hur jag ska göra med HD-racket...

kan väl lika gärna ta och slänga in min skiss:

(De svarta prickarna ska föreställa skruvar, ev. tumskruvar för att förenkla proceduren att lägga till/ta bort HDs..., då den måste tas bort för att komma åt att skruva fast HDn från andra sidan)

Vet dock fortfarande inte helt säker om jag ska köra på alt.1 el. 2...
Vad tror ni blir bäst?

btw. ska placeras något dämpande material mellan racket och den yta där den ska fästas...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
hehe, jo, var redan medveten hur ditt såg ut, följde ditt bygge och om du nu minns så var det jag som drog iväg en jävla massa frågor om hur du gjorde för ett tag sedan

Vet hur jag ska göra med HD-racket...

kan väl lika gärna ta och slänga in min skiss:

http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/hd-rack_-skiss_v.1...
(De svarta prickarna ska föreställa skruvar, ev. tumskruvar för att förenkla proceduren att lägga till/ta bort HDs..., då den måste tas bort för att komma åt att skruva fast HDn från andra sidan)

Vet dock fortfarande inte helt säker om jag ska köra på alt.1 el. 2...
Vad tror ni blir bäst?

btw. ska placeras något dämpande material mellan racket och den yta där den ska fästas...

Just ja...nu när du säger det så ringer det en liten klocka!

Jag gillar nog alternativ 1 bäst eftersom du då kan ha fläkten i fronten närmare chassits botten.
Eventuellt så kanske skruvarna kan föra över lite vibrationer till chassit, men med rejäl dämpning så blir det säkert bra!

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksilver
Just ja...nu när du säger det så ringer det en liten klocka!

Jag gillar nog alternativ 1 bäst eftersom du då kan ha fläkten i fronten närmare chassits botten.
Eventuellt så kanske skruvarna kan föra över lite vibrationer till chassit, men med rejäl dämpning så blir det säkert bra!

Ang. detdär med fläkt i fronten så har jag tänkt modda så det ska placeras 2x 120mm-fläktar i fronten så...

Jag ska ha som sagt något dämpande material mellan rack och fästyta, men ska även använda ljuddämpning i chassit.

edit: Tänkte tidigare på att köpa likadana IDE-kablar som dig, men lyckas inte hitta var jag såg dem, hade för mig att jag sett dem på gtek, men finns ej där, vet ej om de är slut eller om de tagits bort från deras sortiment... Aja iaf, vet du var man skulle kunna köpa sådana?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Då spelar det ju inte någon större roll alls. Det enda argumentet jag har kvar då är att det känns säkrare att ha dom på botten eftersom dom inte på något sätt kan ramla ner då

Webhallen har fortfarande kvar såna kablar jag använde, här är länken:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=19408

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksilver
Då spelar det ju inte någon större roll alls. Det enda argumentet jag har kvar då är att det känns säkrare att ha dom på botten eftersom dom inte på något sätt kan ramla ner då

Webhallen har fortfarande kvar såna kablar jag använde, här är länken:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=19408

Ne det har de ju inte den du länka är UV-reaktiv

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Japp, min är UV reaktiv!

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksilver
Japp, min är UV reaktiv!

huh? trodde de var silver-färgade bara... Såg iaf ut som de silverfärgade kablarna jag tittade på tidigare...

edit: syftar på denna bilden från din bygglogg:

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Dom är silverfärgade, men lyser man på dom med UV-ljus så blir dom svagt lila

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksilver
Dom är silverfärgade, men lyser man på dom med UV-ljus så blir dom svagt lila

jaha... Jag vill inte ha något lila i chassit, är ute efter de som inte lyser som är silvriga...
Någon som vet var man kan köpa sånna, eller andra snygga kablar? (kollat gtek, komplett, db, frozencpu (frakt blir skithög därifrån?), mnutech, dustin...)

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Men har du något UV-ljus då? Utan det så är dom ju helt silvriga precis som på bilden...

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksilver
Men har du något UV-ljus då? Utan det så är dom ju helt silvriga precis som på bilden...

Hmm, enda lysande i mitt nuvarande chassi är min Sunbeam Silent Anodized LED fan:
http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=35127684

och står varken där eller på sunbeams sida att det är UV...
Men målar man med överstrykningspennor på något och låter ljuset från fläkten träffa färgen så lyser det som om det vore UV

LED-fläktar osv ska väl inte orsaka UV-reaktion? Däremot om jag slänger in ett CCFL-rör, tex. sunbeam, då ska det orsaka UV-reaktion, inte sant?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Jag har för mig att det finns UV-lysdioder oxå, men om den sitter i fläkten så borde den ändå inte påverka IDE-kablarna.

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksilver
Jag har för mig att det finns UV-lysdioder oxå, men om den sitter i fläkten så borde den ändå inte påverka IDE-kablarna.

huh, ljuset från den får ju överstykningsförg att reagera.... varför skulle den inte få sladdarna att reagera?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Dom reagerade inte särskilt starkt på mina två UV CCFL, jag kan inte tänka mig att några små LEDs om dessutom inte har dioderna riktade mot kablarna skulle få dom att lysa.
Det lyser inte i närheten så starkt som på bilden på webhallen med två CCFL.

På länken ser det dessutom ut som det är vanliga ljusstarka LEDs, det står inget alls om UV... :S

Jag tror inte det blir några problem och skulle det bli det är det bara att lämna tillbaka dom eller skära bort den UV-reaktiva plasthinnan så har du bara det silvriga kvar under.

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksilver
Dom reagerade inte särskilt starkt på mina två UV CCFL, jag kan inte tänka mig att några små LEDs om dessutom inte har dioderna riktade mot kablarna skulle få dom att lysa.
Det lyser inte i närheten så starkt som på bilden på webhallen med två CCFL.

På länken ser det dessutom ut som det är vanliga ljusstarka LEDs, det står inget alls om UV... :S

Jag tror inte det blir några problem och skulle det bli det är det bara att lämna tillbaka dom eller skära bort den UV-reaktiva plasthinnan så har du bara det silvriga kvar under.

nja, får se hur jag gör...

Men måste ju finnas att köpa Någonstans, eller iaf andra snygga/stilfulla sladdar....

Vet ni andra bra ställen där det säljs sådant? (känner redan till de vanliga; gtek, komplett, datorbutiken, dustin)

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Jag gillar alt.1 och sen som du sa ha dämpningsmatrial så ska det nog ordna sig.
släng gärna in en bild sen så vi (jag) se hur det gick och ser ut.

EDIT= dessa kablar tycke jag om.
koppar
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1028&session=fc62b8...
svart kort
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1018&session=fc62b8...
lite längre svart
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1019&session=fc62b8...

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moddaren_erik
Jag gillar alt.1 och sen som du sa ha dämpningsmatrial så ska det nog ordna sig.
släng gärna in en bild sen så vi (jag) se hur det gick och ser ut.

EDIT= dessa kablar tycke jag om.
koppar
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1028&session=fc62b8...
svart kort
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1018&session=fc62b8...
lite längre svart
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1019&session=fc62b8...

den koppar-sladden du länka är en sådan jag vill ha, fast i silver istället... men det verkar ej finnas att få tag på någonstans... :S

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Du kan ju ta silvrig kabelstrumpa och trä över, det finns på gtek.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |