Boota från USB-CD-läsare

Permalänk
Medlem

Boota från USB-CD-läsare

Ska installera om Windows på en dator men har stött på problem. Det är en gammal laptop (266mhz) utan CD-läsare. Så det medföljde en USB-CD-läsare. Men hur får jag Windows 98 eller 95 att boota från den? Har en startdiskett i och installationen går bra fram till när den vill köra från skivan och det står att den inte hittar någon CD-Rom.

Permalänk
Inaktiv

Om du inte har några drivrutiner för dos till usb-cd-läsaren (det borde finnas), så får du väl packa ner windows i till 1.44mb delar (floppy), packa upp på hårddisken, och köra installationen från hårddisk. Tar kanske tid, men funkar klockrent. Antar att du inte har inbyggt nätverkskort på den gamla.. så PXE är väl inget alternativ...

Permalänk
Medlem

Det finns inget operativsystem på den nu heller så jag kan inte göra det heller, och har ingen adapter för att sätta 2.5" i någon annan dator. Och skruvar helst inte upp iBooken för det där. Men faktum är att jag sitter och installerar floppyversionen av Windows 95 nu, är på diskett 7 av 22 nu ;).

Permalänk
Medlem

du behöver http://www.stefan2000.com/darkehorse/PC/DOS/Drivers/USB/usbdo...

stoppa in floppy -> boota upp -> voila så kommer din dator hitta den externa cd-romen

Permalänk
Medlem

Tackar, men nu är det försent, är just klar med installationen, tog nästan 4 timmar :/. Hade bara två disketter och var tvungen att göra nya hela tiden :P.

Men om någon vet hur man får en engelsk version av Win 95 att bli svensk så vore det najs. Har inte tillgång till CD dock eftersom 95 inte stöder USB.