Oblivion - monstren alltid på samma level som en själv?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fragTore
Är det någon som har testat någon av moddarna och kan säga hur de fungerar?

Jag har testat bland annat Rare items v1.16, static NPCS v0.2, Monsters NO LVL och Real arena och de funkar bra.

Permalänk

oj haha det kanske vart ett litet klurigt inlägg med det är så jag känner iaf....

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
alltså en sak som jag tror många inte för står är att det funkar ju ungefär exakt lika dant som i wow! på wow så "måste" man ju hela tiden vara på rätt ställe för att inte bli totalt ägd av mobs på för hög lvl lr så äger man hårt mot mobs på för låg lvl jag tycker iaf att det är väldigt skönt att slippa leta upp rätt ställe att vara på hela tiden, tänk er om stället runt Imperial city skulle vara för säg, lvl 1-10 och det skulle ju bli ett rätt stort område men sen när du är i lvl 40 men du fortfarande tillbringar mkt tid i Imperial city så för att kunna gå och slakta lite mobs i ungefär samma lvl som du så kanske du måste förflytta dig väldiga sträckor för att hitta dom, jag anser att ett spel som Oblivion inte skulle funka lika bra om inte lvling systemet är som det är nu...tack för mig...

'

Wow... Kommatecken?

Permalänk
Medlem

Nu när man läst en del av det omdiskuterade scaling systemet, känns det givet att dela med mig av mina funderar/åsikter om detta.

Om jag ska va ärligt om scaling systemet så har inte jag drabbats av det på nåt negativt sätt än så länge (lvl9). Men å andra sidan så har inte jag varit nån hardcore elderscrolls-played-em-all snubben som ska jämnföra allt med de föregånede spelen.

Nu när det är på allas tungor så kan jag tycka att det kan har blivit underblåst till nåt dåligt även om jag tycker att tanken är bra. Med att man redan i början har fått tillgång till hela världen, blir det logiskt att monstren uppgraderar sig själv till ungefär din nivå istället för att vissa områden förblir stängda till en viss nivå en pga för svåra fiender.

Men likväl är jag inte helt nöjd med vad jag har att vänta om jag ska tro på det ni säger. Om det är nåt jag ska klaga på så är det som nämnts ovan, att vid högre lvl går alla omkring med uber armor vilket ge mig känslan av att man inte är direkt unik, och desstom blir det för enkelt att införskaffa sig sin mega-superduper utrustning utan större ansträngningar vilket oxo är ett minus.
Då hade varit bättre att gömma de i vissa delar i världen och gjort de till low-rate drop säg efter viss lvl. Det tycker jag hade varit grymt motiverat att fortsätta questa och utforska.

Men men tack o lov har vi ju fått tillgång till moddverktyg vilket jag tror kan fixa till det men jag misstänker att vid den tidpunkten det kommer vara tillgängligt kommer jag sedan länge ha spela mig trött på oblivion.

Happy hunting!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är konstigt att Oblivions scalingsystem är typ gjort för att spelet ska räcka länge. Man ska inte bli odödlig efter 200 timmars spelande (även om man ändå verkar kunna bli det till slut) utan allt ska scaleas upp så det blir en helt konstant upplevelse spelet igenom.

Dock tycker ju jag att man borde förlora en massa speltid på detta. Man kan ju direkt ge sig på hela kartan. Behöver aldrig tugga runt på samma ställe utan kan springa runt och se allt man vill direkt.

I Morrowind fick man ju sakta träna upp sig, ta lite kortare utflykter, ge sig iväg "långt hemifrån" och se vad som händer...klarade man sig hem helskinnad kunde man ha med sig lite fina dyrbarheter långt bortifrån, betydligt rikare eller kraftfullare.
I takt med att man jobbade sig upp så kunde man SAKTA utforska mer och mer av kartan.

Detta borde ju ge betydligt mer speltid. Att man sakta får kämpa sig åt större och större bitar av kartan, som man dessutom inte magiskt kunde fasttravela till (utom åka loppan då men det är ju inget fusk utan implementerat som ett ressätt i spelet). Det ger ju också vilja att bli starkare, för man vill ju se vad som finns tex långt där uppe i norr.

I Oblivion kommer man åt allt på en gång, vilket ju gör det mycket mer lättillgängligt och enkelt att hoppa in i utan att bli avskräckt av något, men det gör ju också att det går mycket snabbare att få se hela världen, och sedan är ju lite av magin/utforskarglädjen försvunnen. Så argumentet att scaling gör att spelet räcker mycket längre och aldrig tar slut eller blir tråkigt tycker inte jag håller riktigt. Jag spelade Morrowind i säkert ett år, ganska så intensivt bitvis. Det är ju oändligt stort, och jag snubblade aldrig över nån superexploit. Bitvis var det väldigt lätt såklart, det var ju en mix av lätt och svårt, vilket det ska vara när man blir kraftfull. Hur ska man kunna rädda världen om man får stryk av en varg i skogen???

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Jag tycker det är konstigt att Oblivions scalingsystem är typ gjort för att spelet ska räcka länge. Man ska inte bli odödlig efter 200 timmars spelande (även om man ändå verkar kunna bli det till slut) utan allt ska scaleas upp så det blir en helt konstant upplevelse spelet igenom.

Dock tycker ju jag att man borde förlora en massa speltid på detta. Man kan ju direkt ge sig på hela kartan. Behöver aldrig tugga runt på samma ställe utan kan springa runt och se allt man vill direkt.

I Morrowind fick man ju sakta träna upp sig, ta lite kortare utflykter, ge sig iväg "långt hemifrån" och se vad som händer...klarade man sig hem helskinnad kunde man ha med sig lite fina dyrbarheter långt bortifrån, betydligt rikare eller kraftfullare.
I takt med att man jobbade sig upp så kunde man SAKTA utforska mer och mer av kartan.

Detta borde ju ge betydligt mer speltid. Att man sakta får kämpa sig åt större och större bitar av kartan, som man dessutom inte magiskt kunde fasttravela till (utom åka loppan då men det är ju inget fusk utan implementerat som ett ressätt i spelet). Det ger ju också vilja att bli starkare, för man vill ju se vad som finns tex långt där uppe i norr.

I Oblivion kommer man åt allt på en gång, vilket ju gör det mycket mer lättillgängligt och enkelt att hoppa in i utan att bli avskräckt av något, men det gör ju också att det går mycket snabbare att få se hela världen, och sedan är ju lite av magin/utforskarglädjen försvunnen. Så argumentet att scaling gör att spelet räcker mycket längre och aldrig tar slut eller blir tråkigt tycker inte jag håller riktigt. Jag spelade Morrowind i säkert ett år, ganska så intensivt bitvis. Det är ju oändligt stort, och jag snubblade aldrig över nån superexploit. Bitvis var det väldigt lätt såklart, det var ju en mix av lätt och svårt, vilket det ska vara när man blir kraftfull. Hur ska man kunna rädda världen om man får stryk av en varg i skogen???

Kan bara hålla med. Tur att det finns moddar, annars tror jag itne jag skulle köpt spelet förräns kanske på rea nån gång i framtiden.

Jobbigt o bli besviken när man sett fram emot ett spel så mycket

Permalänk
Medlem

Trumpetade tidigare i tråden ut en mod som såg lovande ut... som senare dog.

Men nu ska jag göra det igen, och den här har jag väldigt stora förhoppningar för. Har läst
många av Bloody-eyes inlägg och han verkar vara mer än tillräckligt intelligent för att ro iland
ett projekt som detta. Att han sedan har samma visioner för spelet som jag, gör ju inte saken
sämre..

Det är alltså en mod för att "rätta till" skalningen, och har ni ett account på ESF och tycker att
hans mod verkar lovande, kan ni väl skriva en rad eller två så att han känner stöd från
communityn. Eller kanske till och med ge tips på funktioner ni skulle vilja se.

http://www.elderscrolls.com/forums/index.php?showtopic=323779...

Permalänk
Medlem

Vart lägger man moddarna? kanske hade vart smart å ha med på första sidan, själv har jag ingen aning..

EDIT: aah hitta.. data files..

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk

Intressant tråd detta. Vad som inte riktigt framgår för mig är om ALLA monster och ALL loot anpassas till vilken nivå man är på eller om detta bara gäller de randommonster och randomskatter man hittar i det vilda eller i dungeons som inte har någon betydelse för olika uppdrag och dylikt.
För nog måste det väl vara så att de monster som har en uppgift som tex att vakta en speciell skatt är på en viss nivå oavsett vilken nivå du själv är på? Skatten som monstret vaktar måste väl också vara det där speciella magiska svärdet som legenden talar om att han vaktar... eller kan det lika gärna vara nått skrot som man kan hitta i vilken container som helst?

Permalänk
Medlem

that's it no oblivion for me :/

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Nej!! Jag tycker att det skulle varit som Sacreds level funktion, lätt och perfekt.

Om man va för låg levlad och drog till något svårt ställe så dog man typ direkt men om man var hög levlad och drog till ett lätt ställe så kunde man ha 100 goblins som slog på en utan att det rörde en i ryggen, det var kul :D.

Sacred är enligt mig det bästa spelet i den genren!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

har inte spelet men det kan finnas en anledningen till att de har gjort såhär.

i D2 så kunde man gå över till nightmare vid lvl 30 och sedan mötta diablo vid lvl 45 singel player eller något liknande problemet var att man var för låg llv och det var omöjilgt att döda diablo och man kom inte vidare...så et blir trist.

i mutli D2 LoD så farma man ju Bhail (komemr inte ihåg namnet) bara för att lvl upp och går inte vidare. så man kommer ditt vid lvl 30 sen så faram man tills lvl 50

Permalänk

Att säga att alla ligger på samma level är ju fel. Det finns många NPCs som ligger på högre levels, samt mindre levels, än du själv. Sen även om man ligger på samma level som en viss NPC, så kan han vara specialiserad på tex magier, och du på blade. Då får du oftast stryk eller en utmaning endå, trots att ni är på samma level.

Det man borde jämföra egentligen är ju ens skills, istället för vilken level man ligger på. Vilken level man ligger på beslutar i princip endast vilka sorts monster och utrustningar det är i omgivningen. Sen att dom levlar i takt med spelaren för att bli bättre på de skills som dom hade från början är ju bara en självklarhet. Man blir ju bättre med tiden på det man gör liksom. Samtidigt som dom gör det så kan man själv satsa på att bli bättre på skills som har en bättre chans mot deras.

Det halvdryga är väl att det endå inte gör det hela till någon större utmaning. Det borde vara ännu större skillnad på många fienders och NPCs skills för att öka utmaningen ytterligare. Detta är dock utvecklarnas val när dom skapar karaktärerna. Jag kan ju tex själv skapa en NPC i spelet som är Master på alla skills, och som ligger på 200 i level. Det är inget som scaling-systemet stoppar.

Så det känns som att folk gnäller på helt fel sak. Om jag nu inte har missuppfattat något:D

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Känns lite taskigt att nästan åka på stryk av en ensam goblin när man ligger på level 20 med deadric-armor.

Själv tycker jag att det är apkul att att komma tillbaka till ett ställe bara för att mörsa ner monster med ett slag som man hade stora problem med när man var mindre levlad. Lättast hade varit om dom addade nya svårare monster när man lelvade upp och även behöll dom lätta som var med en i början.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChrilleBull
Intressant tråd detta. Vad som inte riktigt framgår för mig är om ALLA monster och ALL loot anpassas till vilken nivå man är på eller om detta bara gäller de randommonster och randomskatter man hittar i det vilda eller i dungeons som inte har någon betydelse för olika uppdrag och dylikt.
För nog måste det väl vara så att de monster som har en uppgift som tex att vakta en speciell skatt är på en viss nivå oavsett vilken nivå du själv är på? Skatten som monstret vaktar måste väl också vara det där speciella magiska svärdet som legenden talar om att han vaktar... eller kan det lika gärna vara nått skrot som man kan hitta i vilken container som helst?

Verkar som i stort sett allt scaleas.
Det finns inga svåra platser med nån level 30 gubbe som vaktar ett supervapen när du själv är level 5. Möjligheten att hitta "för bra" loot för din level har totalt eliminerats genom att det spawnas fram bättre grejer i takt med att du levlar.

Detta spel fungera inte alls som Morrowind gör. Dagens ungdom verkar gilla detta nya dock.

@sobe: Precis.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobe
Känns lite taskigt att nästan åka på stryk av en ensam goblin när man ligger på level 20 med deadric-armor.

Själv tycker jag att det är apkul att att komma tillbaka till ett ställe bara för att mörsa ner monster med ett slag som man hade stora problem med när man var mindre levlad. Lättast hade varit om dom addade nya svårare monster när man lelvade upp och även behöll dom lätta som var med en i början.

Det är ju old-school:p Även om man är överlägsen jämfört med sin fiende så känns det idag lite överdrivet att bara kunna springa förbi och klubba ner denna med ett slag, om det då är en karaktär med någon form av intelligens och försvarsvilja. Om man nu är så överlägsen så tycker jag att man då ska använda de kunskaper och tekniker som man behärskar för att "klubba ner" sin patetiska motståndare relativt snabbt och enkelt med lite stil. Man vill ju få spelaren att känna ett övertag både psykiskt och fysiskt, istället för stenålders-varianten "Min klubba är större än din, stick eller dö"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Detta spel fungera inte alls som Morrowind gör. Dagens ungdom verkar gilla detta nya dock.

Jag tror snarare att det beror på den nya skaran av gamers som har dragits till serien pga det anpassade FPS-läget. Vi kommer från en helt annan genre av spel där kraven är helt anorlunda. Hela spelsystemet är relativt nytt för många av oss. Därför har man väl helt andra uppfattningar om saker och ting jämfört med de från de mer insatta rpg-spelarna som spelade föregångarna och många liknande spel. Jag tycker att Oblivion är det första spel som verkligen har introducerat RPG i ett vettigt FPS-läge, vilket även innebär att utvecklarna på flera punkter i spel-utvecklingen får starta om från noll för att anpassa det hela och inte göra det allt för avancerat för spelarna från början.

Jag respekterar iaf att Bethesda försöker sig på nya system och anpassar sitt projekt efter olika gamers krav, istället för att fastna för det gammla klassiska. Det som eftersträvas är väl något mittemellan, och även om många är mer eller mindre missnöjda just nu så är dom ju på god väg iaf:)

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo

Bethesda försöker sig på nya system och anpassar sitt projekt efter olika gamers krav, istället för att fastna för det gammla klassiska. Det som eftersträvas är väl något mittemellan

Jupp. Mittemellan nånstans skulle väl duga.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Eftersom det bara är de monster med högst level i respektive grupp som levlar med en tycker jag att systemet är rätt ok. Allt eftersom man levlar dyker svårare fiender upp.
Visst måste ni väl hålla med om att ett liknande system är nödvändigt för att stämma med spelets stora frihet?

Permalänk
Medlem

Skulle möjligtvis kunna tänka mig att de kunde anpassat te.x. de fria skogarna osv. till leveln, men att dungeons, quests & liknande har samma funktion blir jag arg av.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

Är det bara jag som längtar efter att en version av Giants modden till Morrowind ska släppas till Oblivion? Den modden införde hundratals nya monster som var MYCKET svårare än de vanliga, och som man verkligen fruktade.

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Skulle möjligtvis kunna tänka mig att de kunde anpassat te.x. de fria skogarna osv. till leveln, men att dungeons, quests & liknande har samma funktion blir jag arg av.

Det var precis det jag fruktade. Då känns det inte riktigt lika roligt längre tyvärr.

Permalänk

En mod jag varmt rekommenderar om man inte gillar level-scaling är Oscuro's Oblivion Overhaul http://www.tescreens.be/oblivionmodwiki/index.php/Oscuro%27s_... Fixar det mesta med level scaling, även arenan och att banditer har Daedric

Visa signatur

VD för Glowpad UF