Grafikkort smälte akrylen på vattenkyllningsblocket!

Permalänk
Medlem

Grafikkort smälte akrylen på vattenkyllningsblocket!

Hej jag har ett radeon 9800pro. för en vecka sen fick jag tillba´ka min hårddisk från en kompis som råkat formatera den (idiot). Jag satte på datan som vanligt och gick och gjorde nått annat sålänge utan att titta till den kom tillbaka efter 10 min och då forsa det vatten i hela datorn och pös o hade sig! akrylen hade smält på kylblocket till GPU:n ( http://komplett.se/k/ki.asp?sku=306764 ) hur kunde det ble så? som tur va funkar grafikkortet bra nu men det ligger endå på 70 grader obelastad e de normalt?

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Blocket kanske satt åt fel håll.. Så akrylen va emot kärnan
Men mer realistiskt så kan ju pumpen ha pajat eller ngn slang klämts åt så vattnet som va i blocket stannade där och värmdes upp..
det där var ju inte heller så logiskt ändå

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Blocket kanske satt åt fel håll.. Så akrylen va emot kärnan
Men mer realistiskt så kan ju pumpen ha pajat eller ngn slang klämts åt så vattnet som va i blocket stannade där och värmdes upp..
det där var ju inte heller så logiskt ändå

de kan inte ha nått o göra med att jag inte hade drirutiner instalerat?

Permalänk
Medlem

Drivrutiner är nog det du ska ora dig minst för.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk

ja det måste vara något annat. För att plasten skall smälta krävs ganska hög temp. Det kan nästan omöjligen ha kommit från vattnet, det skulle ju koka innan är min gissning. det måste ha varit något annat, skicka bilder !!

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Re: Grafikkort smälte akrylen på vattenkyllningsblocket!

Som "Patrik" skiver på Kompletts sida så hade hans block spruckit. Jag har ett likadant och det första jag fick sprack efter nån vecka det med.
Men om du säger att ditt har smält får man väl tro på det, fast det låter extremt orimligt.
Det kan bara inte vara av värme, det måste ha smält pga av någon kemikalie.

Permalänk

För att plasten ska smälta krävs temperaturer på runt 150 grader, vilket en processorkärna sällan kommer upp i innan grafikkortet går sönder. Maxtempen brukar ligga på ca 120 grader för ett grafikkort innan det går sönder, fast det är ju olika från kort till kort givetvis.
Så är du säker på att det inte bara spruckit?

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

det kanske sprack, vattnet läckte ut och sen smälte det.
själv så tror jag det är lite svårt att inte se skillnad på en spricka och plast som har smält.

Permalänk
Medlem

akrylen blev så varm att den smälte och böjdes upp så att vattnet spruta ut. så nipplarna har inte skadats alls! och det värkar jävligt ko0nstigt att grafikkortet har överlevt :S. hur lägger man upp bilder så kan jag göra de!

Permalänk

Fifit, de där blocket vill ja gärna tittar närmare på. Du kan slänga upp bilder på alla möjliga sidor som erbjuder de. ex http://imageshack.us/

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

här kommer bilderna http://fifit2.tripod.com/kylblock

vad ska jag göra igentligen det borde jy gå att skicka in den till komplett och få en ny eller?

Permalänk

jag tycker att det ser smällt ut i mina ögon verkar underligt

Visa signatur

Amd 64 3700+ @2900mhz 290*10 Asus A8N SLI Premium 2x 512mb ram, Gainward 6600gt 128mb GS, 2x 250 gb hdd + 80 gb hdd alla samsung, Tagan 420w, thermailtake armor svart (ej alu versionen)

Permalänk
Medlem

Det är väl inte helt omöjligt att tillverkaren har gjort ett dåligt materialval.

Permalänk
Medlem

hur lyckas man?:)

Visa signatur

os: Windows XP Home, Edition Service Pack 2 :: cpu: Intel Pentium 4, 3.0 @ 3.75 GHz :: mem: 1024 gfx: ATi Radeon X600/X550

Permalänk

Shit hela skiten längst fram har juh släppt. De blir då inget sånt 2:a block för mitt crossfire system i sommar.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

nej jag tror jag sattsar på ett http://komplett.se/k/ki.asp?sku=311473 .

men vad tror ni ska jag ringa komplett och höra. det borde ju gå att få en ny på garantin!

Permalänk

klart det där ska gå på garantin

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

men då måste jag ta samma skit igen eller kan jag begära en ny?

Permalänk

Just för att varan var beställd och att du fick lida så borde du nästan kunna få välja ett annat block. Skicka med en smaskig närbild i mailet så får de se vad som verkligen har hänt, att akrylen släpper sig sådär de har ja aldrig sett förrut.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

okej tack för hjälpen!

Permalänk

kolla in blocken hos

http://www.ekwaterblocks.com/

alla mina block är därifrån samt att ett block för 7900gtx är beställt

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

"plast från ryssland funkar säkert lika bra"

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk
Medlem

om något annat i datorn pajade tillsammans med blocket så borde komplett eller Tt ersätta det också. det där är ju helt oacceptabelt!

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
om något annat i datorn pajade tillsammans med blocket så borde komplett eller Tt ersätta det också. det där är ju helt oacceptabelt!

håller helt med dej,
jag menar, visst, de är väl inte livstid garanti, men de ska ju hålla några år iaf,

hur länge sen va det du köpte den?

Permalänk

Det där såg ...nice ut... Du borde få välja ett annat block...

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk

Det går på garantin och du får byta till något annat, om du vill. Låt oss få vet hur det gick.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
håller helt med dej,
jag menar, visst, de är väl inte livstid garanti, men de ska ju hålla några år iaf,

hur länge sen va det du köpte den?

3-4 månader sen