Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_enstaberga
Jag gick till min lokala järnhandlare och kollade på alla tillbehör till dremel och där fanns det gravyrstift.

det var t.o.m. billigare hos våran lokala järnhandlare än på classe, hela 6kr!

Permalänk
Medlem

Jag köpte co-techkopian till mitt nuvarande bygge. Alla Dremmel tillbehör som jag köpt har fungerat utan bekymmer. Enda som jag har att anmärka är att den luktade lite konstigt när man använde den i början. Någon annan som märkt av detta fenomen?

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belmor
Jag köpte co-techkopian till mitt nuvarande bygge. Alla Dremmel tillbehör som jag köpt har fungerat utan bekymmer. Enda som jag har att anmärka är att den luktade lite konstigt när man använde den i början. Någon annan som märkt av detta fenomen?

Dra upp den på högsta varv och låt den blåsa rent lite. Gör jag alltid när min börjar lukta lite. När man kör den på högsta så blåser den ju ut mer luft, men kör man den länge generear den också mer värme. Så kör ett kort tag bara

Permalänk
Medlem

Vadå "gravyr-FAQ"?

Kan man bara gravera på plexiglas?

Visa signatur

Ich bin der Santa Claus!

Permalänk
Medlem

fortfarande ingen som vill klistra?

Permalänk
Medlem

Den finns med i samlingstråden som är klistrad ;D

Visa signatur

Intel Core i7 4770k || Asus Z87-Pro || 16GB DDR3 1600MHz || Gigabyte GTX 970|| EVGA Supernova G2 750W || BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Hm, vad finns det för dremel kopior då, tänkte prova, är 30-9128 på clasohlson bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mickex
Vadå "gravyr-FAQ"?

Kan man bara gravera på plexiglas?

principen är den samma .. ok faq´en kanske inte täcker hela området .. men har man inte tummen mitt i och använder sunt förnuft så kan man lätt komma fram till att samma teknik och don används men dock man kanske ska använda stift för ändamålet ex: för glas= diamantstift för plexi gravyrfräsar och ibland diamantstift etc .. det är ju som att undra om man ska använda förskäraren för att bre smör på mackan .. och som med allt annat får man testa sig fram lite på egen hand och se hur det funkar..

Permalänk
Medlem

e de någon som har tips på sidor med finna tatuerings bilder eller likande som är lätta att använda?

Visa signatur

MSI K8T-Neo Platinum, Amd64 3400+, Kingston hyperX 512mb, Gigabyte 6800NU---> Zalman Vf700CU, Aspire 520W, Samsung spinpoint 160gb, Samsung DVD combo, Zalman 7700 cu, LIAN-LI pc7, Logitech Z-5500, CRT: LG 702B.

Permalänk

www.google.com

Annars tycker jag (min egna åsikt) att man skall försöka skapa något själv, använder man sig av någon annans bild...fråga först innan du graverar.

Visa signatur

- www.lastbattlefield.com - www.lastbattlefield.se - www.lastbattlefield.org - Three ways to find the right path to war...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baddi
e de någon som har tips på sidor med finna tatuerings bilder eller likande som är lätta att använda?

http://www.ivarsoy.as/ har många tatueringsbilder. Där borde du hitta något.

Permalänk

Mycket fin sammanfattning... Själv använder man ju en gammal tandläkarborr och den fungerar alldelles utmärkt

Permalänk
Medlem

Hmm om jag vill få en till en jämn (blank, repfri) yta efter att ha sågat i plexi, vad ska jag använda då? hur ska jag bära mig åt?

Visa signatur

Länkarna funkar inte pga olika människors elaka handlingar
[Webdesign | Tjäna pengar på din hemsida | Gratis prylar!]

Permalänk
Medlem

wolverine du är min idol, ville bara säga det

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Jätte intressant, har precis slängt iväg en beställning på clasohlson.se innehållande CoTech, 250 verktyg och ett par plexi

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Kundstörd.

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för stift till plåt?

Visa signatur

När man dödar 6 pers på raken heter det i UT Monster Kill, i Quake heter det Excellent, i Counter-Strike heter det Kicked by Console...

Permalänk

djwember
jag skulle vilja påstå diamamtstiften, har själv användt en sats från clasohlson då jag graverade i spegel vilket gick som genom smör (bokstavligt talat om smöret va extra hårt)

edit: om nån undrar angående att plåt är ju hårdare än spegel så ska man ju inte riktigt in lika långt i plåt som i spegelglas..

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Mina blev så djappla slitna men det kanske man får ta:D

Visa signatur

När man dödar 6 pers på raken heter det i UT Monster Kill, i Quake heter det Excellent, i Counter-Strike heter det Kicked by Console...

Permalänk
Medlem

Efter att ha fått ett multiverktyg av pappa i julklapp gick jag häromveckan och köpte deras (Clas Ohlsons) gravyrpenna också Har nu gjort min första gravyr och är riktigt nöjd faktiskt, även om den inte är den bästa såklart.

Jag gjorde den på en plexibit som jag köpte från Clas Ohlson (deras 'färdiga' fönster till datorchassin). Nu återstår bara ett problem: att få in plexirutan i det utsågade hålet, vilket tamejf*n är riktigt svårt! Eller så är det kanske jag som inte kommit på hur man ska göra än bara..

Hur som helst så åker jag nog till någon datorfirma imorgon och köper lite bakgrundsbelysning. Har inga bilder på det hela än, men det kanske kommer.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

hur ska man göra för att gravera på plåt då?? hur ska man göra med mallen??? det undrar jag

//Anders

Permalänk
Medlem

Vet nån någon bra sida med massa lätta bilder av gravera.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wyver
Vet nån någon bra sida med massa lätta bilder av gravera.

Det finns många trådar om detta testa att söka i forumet.
Det finns till och med i denna tråden om du läser lite.

Sen kan du söka på internet om du vet hur man gör?

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk

Jag läste precis igenom denna faq:en igen och blev enormt sugen på att gravera. Men jag är verkligen jättedålig på att måla så jag tänkte att lite träning behövs nog, genial som jag är kom jag på att man kan prova på cd skivsfodral så jag ner i källarn och börja gravera på ett cd fodral. Det gick dock inge bra, det typ smälte och så, så det gick inte. Annars så blev jag posetivt överaskad över hur fina mina linjer blev så nu ska jag snart åka till lokala glasmästaren och se om han har lite spill över

Grymm faq!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McNuggle
hur ska man göra för att gravera på plåt då?? hur ska man göra med mallen??? det undrar jag

//Anders

Har undrat samma sak. Hittills har jag bara tejpat på pappret på chassit och kört igenom pappret sen tagit detaljerna efteråt. Men det måste finnas nått bättre sätt att göra detta på?
//MVH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phille123
Har undrat samma sak. Hittills har jag bara tejpat på pappret på chassit och kört igenom pappret sen tagit detaljerna efteråt. Men det måste finnas nått bättre sätt att göra detta på?
//MVH

E man någolunda seriös med sitt arbete så kan man köpa klisterpapper o skriva ut d på och sen klistra fast det. men ta så tunt som möjligt då och se till att ha något att lösa upp klistret med sen..

Permalänk
Medlem

behövs inge klisterpapper .. köra vanligt papper funkar kanon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowrider89
E man någolunda seriös med sitt arbete så kan man köpa klisterpapper o skriva ut d på och sen klistra fast det. men ta så tunt som möjligt då och se till att ha något att lösa upp klistret med sen..

Ja, seriös vet jag inte om jag vill kalla mig men man vill ju ändå ha så bra resultat som möjligt. Var köper man sånt papper, vad kostar det och vad löser man upp klistret med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowrider89
E man någolunda seriös med sitt arbete så kan man köpa klisterpapper o skriva ut d på och sen klistra fast det. men ta så tunt som möjligt då och se till att ha något att lösa upp klistret med sen..

jag förstår dock inte vad som är så seriöst med klisterpapper .. en kostnad som inte behövs ..
vet inte om jag ska kalla mig "seriös" men kan nästan tro att jag kommit en bra bit på den stegen..

handlar mer om man kan hantera maskinen, sen hittar man metoder som passar för det man ska göra ..

och det som krävs är träning och att man tar tid på sig och inte stressar fram ett resultat för man har bråttom att visa det ..

snabbhet kommer med tiden ..
att läsa en guide är att får råd och kanske lite inblick på hur man "kan" göra men det säger inte att du blir skitbra eller att du ens kommer använda metoderna .. utan bara en "pointer" att så här gör jag och så här kan du göra .. men det faller tillbaka på testa själv , prova dig fram, det är där du lär dig .. annars kan man lika bra låta nån annan göra det åt en

Permalänk

ledsen att ta upp den här gamla tråden, men bilderna kommer inte upp. känns som att det är lite svårt att följa faqen utan bilderna tyvärr, speciellt eftersom jag sitter med 1000 tillbehör och inte vet vad de heter .

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Medlem

kister ffs!!:>

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.