Permalänk
Medlem

Ändra CPU fläkt automatiskt vid uppstart

Som topic säger så vill jag att hastigheten på min CPU fläkt ska ändras automatiskt vid uppstart. Nu använder jag Speedfan men den ändrar inte vid uppstart av programmet, jag måste alltså reglera hastigheten varje gång jag startar datorn. nån som har nått tips? Vill gärna använda speedfan om det går.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid köpa en fläkt kontrol. Finns många sidor som har det.

Permalänk
Medlem

Mjo men jag har inte lust att lägga ut pengar på en fläktkontroll.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Gäst

kostar under 50 spänn

Permalänk

vart kan man köpa en sån billig fläktkontroll?

Visa signatur

P4 Prescott 560 - 2gb DDR2 533 - Asus 6800Ultra - 1x160 1x250 1x300GB Hd - HP L2335 TFT 23" - /skutte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strike_formation
kostar under 50 spänn

plus ca 100 spänn i frakt & postförskott = frakten är dyrare än varan.

EDIT: skutteakaskutt

Antar att han menar en Zalman Fan Mate
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1462&session=225701...

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Gäst

köp en i butik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strike_formation
köp en i butik

Jag bor inte i någon stor stad och jag tror inte att min lokala datorhandlare har såna, men visst, det kanske jag borde kolla. Dock lär den kosta minst 70kr.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ingen Q-fan-liknande funktion på moderkortet då?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

hmm, ska kolla upp det i manualen senare. tror jag har nått liknande som jag stängt av i BIOS.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Jag använder speedfan och så fort det startar (efter att man har loggat in i windows) så ställer det ner fläkthastigheten till vad jag har valt och om någon temperatur blir för hög så ökar det fläktarna med 2% i taget tills temperaturen har gått ner igen.

Tror snarare att du har ett konfigurationsproblem.

Om du kan ställa fläktarna med speedfan så kan speedfan gjöra det automatiskt.

(tips: kryssa i "remember this setting" Även "automatic fan speed" är en bra idé)

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDuke
Jag använder speedfan och så fort det startar (efter att man har loggat in i windows) så ställer det ner fläkthastigheten till vad jag har valt och om någon temperatur blir för hög så ökar det fläktarna med 2% i taget tills temperaturen har gått ner igen.

Tror snarare att du har ett konfigurationsproblem.

Om du kan ställa fläktarna med speedfan så kan speedfan gjöra det automatiskt.

(tips: kryssa i "remember this setting" Även "automatic fan speed" är en bra idé)

Ska testa "automatic fan speed" nu men då ställer den sig inte på den hastighet jag vill utan den väljer själv.

"remember this setting" Hittar jag inte...

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att använda "Cool & Quiet"?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1nken
Ska testa "automatic fan speed" nu men då ställer den sig inte på den hastighet jag vill utan den väljer själv.

"remember this setting" Hittar jag inte...

Om du går in i advanced settings och väljer chipset för moderkortet (winbond)

Ändra PWM mode, jag kör "manual PWM Control" fattar inte riktigt hur dom andra funkar, får inte det att funka med t.ex. "Thermal cruise". Min första tanke var ju att det skulle stå på Thermal cruise, men det funkade som sagt inte. (möjligt konf. fel)

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk
Medlem

Ska kolla upp det.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning