Permalänk

Min dator är sönder [Moderkortet]

Hej! Jag startade min dator för ett tag sedan, då fick jag "BIOS CHECKSUM error" på mitt ASUS A7N8X-e Deluxe, så jag bytte moderkort till ett Epox, tror jag det var, som jag har lånat av en kompis.

Efter att jag hade installerat det nya moderkortet så drog jag igång burken, och det fungerade. Andra gången jag skulle starta den, när jag hade flyttat hem datorn till min kompis, så luktade det bränt ett litet tag, som sedan försvann.

Då uppstod ett problem, i samband med den "brända" lukten, skärmen får inga signaler från grafikkortet. Grafikkortet, minnet, nätagget, hårddisken fungerar.

Jag har testat att göra en RESET CMOS, dvs stänga av datorn, ta bort den lilla bygeln samt batteriet, utan resultat, på mitt Asus moderkort. Jag har gjort samma sak på det andra moderkortet fast utan resultat där också.

Någon trodde att problemet på Epox kortet kunde vara att det har samlats damm i en kondensator som till slut brändes upp / började glöda och därmed då den brända lukten uppstod.

Vad ska jag göra? Någon annan trodde att mitt Asus kort är helt sönder och att det inte finns nåt att göra än att köpa ett nytt...

Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig att få igång datorn såhär på fredagskvällen!

Mvh. Robin!

Permalänk
Medlem

damm i en kondensator.

Antar att du menar en elektrolyt-kondensator. Då det är den typen som vanligtvis förknippas med "kondensatorerna på moderkort"
I alla fall, till saken hör den att elektrolytkondensatorer är hermetisk tillslutna. Det kan inte komma in damm i dem och förstöra dem.

Det är som vanligt - Det absolut vanligaste anledningen till att hårdvara går sönder är användarfel.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk

Ok, jag är inte säker på vad de heter och hur de fungerar men det är vad jag hört kan ske.

Finns det nån som tror sig veta vad felet är och om det går att åtgärda utan att köpa nya delar?

Mvh. Robin

Permalänk

Asus-kortet verkar behöva en biosuppdatering eller ett nytt batteri dock kan det vara sönder och bara ger ett bios checksum fel för skojs skull.

Epox kortet verkar ha fått någon form av kortslutning, troligen beroende på handhavandefel. Lös del, lös sladd eller liknande.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Okej, men jag får väl beställa nya delar då... Om jag inte märker att mitt Asus kort går igång igen...

Permalänk
Hedersmedlem

Kännt problem att vissa EpoX-kort har problem med kondensatorerna, bör synas ganska tydligt på dem om de ser dåliga ut och det behöver inte alls bero på SBS.
Asus A7N8X-E har inga kända problem vad jag vet så byt batteri, rensa CMOS, uppdatera BIOS och försök att få det att funka igen. Det är ett bra kort.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |