Permalänk
Medlem

Hem pc, slå till?

Farsan har fått ett erbjudande om ny hem pc, men självklart tycker han att våran något gamla Dell duger bra, vilket den gör för han som bara betalar räkningar på den.

Men han sa att om jag betalde halva priset på den så kunde han gå med på det. Så min fråga är om det är värt att lägga in 8000 på den här datorn eller om det är smartare att köpa delar från t.ex. datorbutiken för ca 8000?

Specifikation:
Dell Dimension 9150

-Intel® Pentium® D 940 3.2GHz 2x2MB cache

-2048MB DDR2 (533MHz 2x1024MB)

-500GB SATA (2x250GB 7200rpm 8MB DB cache)

-512MB ATI Radeon X1900 XTX

-SB X-Fi eXtreme Music

-XP Professional

Skärm:
Dell 1907FP - 19" TFT

Sen är det massa mer små saker såsom olika program, kortläsare, Dvd-brännare, nätverkskort m.m.

Så era åsikter tack

Visa signatur

"Livet är en hora och ni har inga pengar..."

Permalänk

om vi säger såhär:
bara grafikkortet kostar 5-6 000:-
så JA det är värt det ! LÄTT.
värde på datorn är väl runt 20 000 ?
om man köper den ny alltså.

Visa signatur

Processor: AMD 64 x2 4600+ | Internminne 2048 MB DDR | 1.4 TB HDD | DVD-läsare | DVD+-RW/+-R/R9 Lightscribe-Teknik och dual layer | Ljudkort Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsvarar Xtreme music) | TV-kort (analogt och digitalt) | nVIDIA GeForce 7800GTX, PCI-Express | HP LP2464, 24" TFT Widescreen 8ms | Upplösning 1920 x 1200

Permalänk
Medlem

icke att forglomma ar att dessa 8000 betalar du av pa 36 manader... rantefritt..

Lite skillnad mot att behova hosta 8000 pa stubben :P.

Men det ar 16 000 datorn kostar totalt eller? Din + farsans halva? Brutto eller netto?

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Precis det är nästan exakt 16 000 föra hela paketet, och det är netto.

Jag undrar också hur processorn står sig i spel, hur bra är det med Intel D processorer?

Visa signatur

"Livet är en hora och ni har inga pengar..."

Permalänk
Medlem

Tänk på att du måste betala aktuellt marknatsvärde på den om tre år om du vill behålla den.

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk

Den datorn för 8000kr är klockrent!
Vart ifrån köper/hyrar du?

Har nämnligen tillgång att beställa de här sjuka erbjudandet.
700kr brutto löneavdrag

AMD 4400+
7900GTX
800GB hdd
2Gb ram
HP 24" widescreen 8ms

Med 57% skatt blir de ingenting i slutändan.

Visa signatur

P4 Prescott 560 - 2gb DDR2 533 - Asus 6800Ultra - 1x160 1x250 1x300GB Hd - HP L2335 TFT 23" - /skutte

Permalänk
Medlem

skutteakaskutt, Vart köper du den ifrån?

Permalänk

Lanstinget, men kommer inte ihåg va de var för företag.. men sen är det begränsat på nåt sätt

Visa signatur

P4 Prescott 560 - 2gb DDR2 533 - Asus 6800Ultra - 1x160 1x250 1x300GB Hd - HP L2335 TFT 23" - /skutte

Permalänk

Begränsningen är främst att bruttolöneavdraget inte får överskrida 833:-/mån. Den enda nackdelen med bruttolöneavdrag är att det dras av innan pension beräknas så man kommer få aningen lägre pension pga av detta, men det är så lite att det knappast märks... och med tanke på dagens politiker så lär det inte finnas några pengar kvar till våra pensioner om 30-40 år ändå

Permalänk
Medlem

Det man far kopa ut datorn for ar sallan det faktiska marknadsvardet utan oftast bra mycket mindre.

Kopte nyligen ut en p4 2,4, 512ddr, GF4 t4600, 120gig, 17" TFT for 600kr t ex... :). Fran Atea Presale.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Det man far kopa ut datorn for ar sallan det faktiska marknadsvardet utan oftast bra mycket mindre.

Kopte nyligen ut en p4 2,4, 512ddr, GF4 t4600, 120gig, 17" TFT for 600kr t ex... :). Fran Atea Presale.

Det där fungerar inte längre, skatteverket har börjat kontrollera det där betydligt noggrannare än de gjorde för något år sedan och upptäcker de att datorn fått köpas ut för en spottstyver åker man på förmånsskatt istället.

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem

Har funderat lite och känner att jag inte vill lägga ut för mycket pengar på datorn då jag snart rycker in i lumpen.
Nöjer mig med att köpa lite små uppgraderingar istället.

Men tack för hjälpen ändå!

Visa signatur

"Livet är en hora och ni har inga pengar..."

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om man får lägre pension.. det är väl inte en enda hardcore datorenthusiast som kommer leva tills dess

Permalänk
Medlem

nä...

¨
Men tänk om man lever tills dess, vad för skräpdator ska man då köpa för det som är kvar av pensionen??

Eller menar ni kanske att man ska leva nunder sin pensionerade tid också så man ska lägga pengarna på mat och hus??

Nä.. så kan det inte vara