Permalänk
Medlem

Val av trådlös router

Hej! Jag ska köpa mig en trådlös router och jag är inte så "haj" på det där med trådlöst och vilka märken som gäller men skulle ni kunna ge mig lite tips? Den ska ska vara så stabil som möjligt och inte behöva kosta mer än en 1000-lapp.

Tack på förhand! /Marcus

Visa signatur

"Dom som säger att utlösning är det bästa som finns har nog aldrig varigt RIKTIGT skitnödig!"

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010082639

Tyvär inte i lager på dustin just nu.. Men den finns säkerligen på fler ställen. Den har nog allt som du behöver..

Permalänk
Medlem

hm ska kolla upp den:)

Kanske en dum fråga men hur många trådlösa klienter klarar en router normalt?

/Marcus

Visa signatur

"Dom som säger att utlösning är det bästa som finns har nog aldrig varigt RIKTIGT skitnödig!"

Permalänk
Medlem

Jag sitter med tre på min och det fungerar alldeles kanonbra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lighty
Jag sitter med tre på min och det fungerar alldeles kanonbra.

nice:)

Jag läste någonstans att den inte hade stöd för speedbooster(?) är denna funktionen bra eller? (det låter ju som någon ultrahaXxig grej;P)

/Marcus

Visa signatur

"Dom som säger att utlösning är det bästa som finns har nog aldrig varigt RIKTIGT skitnödig!"

Permalänk
Medlem

Speedbooster... .Mmmm.. onödigt i mina ögon... men de är som så att då måste du ha samma router och nätverkskort, alltså samma märke. Då får man upp farten lite mera i nätet..
Men de som har betydelse i mina ögon är troughput.. alltså det som routern klarar att skicka genom internet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lighty
Speedbooster... .Mmmm.. onödigt i mina ögon... men de är som så att då måste du ha samma router och nätverkskort, alltså samma märke. Då får man upp farten lite mera i nätet..
Men de som har betydelse i mina ögon är troughput.. alltså det som routern klarar att skicka genom internet.

Hehe okey, tack då vet jag:D

Jag kollade på en annan model av samma märke, Linksys WRT54G, då vissa har problem med att tanka med p2p program när dom sitter trådlöst:S Om det finns några såna problem på denna routern också så kanske man borde välja något annat märke:P

Visa signatur

"Dom som säger att utlösning är det bästa som finns har nog aldrig varigt RIKTIGT skitnödig!"

Permalänk
Medlem

Har en 3Com vad den nu heter, köpte den för ett par veckor sen och den fungerar absolut felfritt med bra signalstyrka i hela lägenheten (77kvm) rekomenderas..

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lighty
Speedbooster... .Mmmm.. onödigt i mina ögon... men de är som så att då måste du ha samma router och nätverkskort, alltså samma märke. Då får man upp farten lite mera i nätet..
Men de som har betydelse i mina ögon är troughput.. alltså det som routern klarar att skicka genom internet.

kör inte WRT54G... kör GL istället... den kan du ändra firmwire på... det kan du inte med G-modellen... jag har den och den cp:ar när man tankar med torrent... men den funkar bättre nu bara man begränsar anslutningarna...

men kör GL är mit råd....

Permalänk
Medlem

Beror inte vilken version ( HV. 3 osv osvosv )det är som man kan ändra firmware?

Och angående torrent och linksys, det är lika för alla märken... Då det bli MASSA samtidiga anslutningar, och det grejar inte en normal router.. Men man kan konfa och dona så det fungerar...

Men varför vill man greja med firmware? Bättre täckning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lighty
Beror inte vilken version ( HV. 3 osv osvosv )det är som man kan ändra firmware?

Och angående torrent och linksys, det är lika för alla märken... Då det bli MASSA samtidiga anslutningar, och det grejar inte en normal router.. Men man kan konfa och dona så det fungerar...

Men varför vill man greja med firmware? Bättre täckning?

Så det spelar ingen roll vilket märke jag köper då?:S men man måste väl för fan kunna tanka torrents om man bara har en trådlös klient och inga trådbundna? :S

Visa signatur

"Dom som säger att utlösning är det bästa som finns har nog aldrig varigt RIKTIGT skitnödig!"

Permalänk
Medlem

D-Link

Visa signatur

Zatzy.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exhaust
D-Link

?

Visa signatur

"Dom som säger att utlösning är det bästa som finns har nog aldrig varigt RIKTIGT skitnödig!"

Permalänk
Avstängd

Kör själv med en sån här och den har funkat perfa mot min adsl 24/1 anslutning i snart 4 månader,full sula hela tiden och routern blir inte ens fingerljummen:)
http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=13737...

Men då får du iofs lägga 1200 spänn oxå:)

får väl tillägga att den har 4 stycken gigabit ethernet portar oxå för det står inte på sidan,kanon om man vill lana eller tanka av polaren:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Hm den D-linken ser ganska schysst ut, har tittat runt lite på nätet och har inte direkt hittat några nackdelar men den, fast det är ju en aning dyr =/ Det skiljer ju 5-600 ifrån Linksys'en :S
är det verkligen värt det?

Visa signatur

"Dom som säger att utlösning är det bästa som finns har nog aldrig varigt RIKTIGT skitnödig!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaLoF
Hm den D-linken ser ganska schysst ut, har tittat runt lite på nätet och har inte direkt hittat några nackdelar men den, fast det är ju en aning dyr =/ Det skiljer ju 5-600 ifrån Linksys'en :S
är det verkligen värt det?

Jag har aldrig testat trådlöst på den än men har kört mot en polare med en ren gigabitanslutning över routern och där maxade vi anslutningen på runt 40% nästan hela tiden och det tolkade jag som att våran övriga hårdvara inte kunde skicka snabbare aka(våra hds begränsade farten)...

P.S Polaren satt på en Amd SanDiego 3700+ och med gigabit anslutning givetvis plus ett Geforce 7900GTX

Läste nånstans att troughputen på denna router ligger på 70-80 Mbit,förlåt om jag skrev fel på megabit nu ni andra som tittar:-)

Spelar du någonting online?

Isåfall är den ett säkert köp,det ligger med cirka 80 färdiga configs i routern som du kan aktivera med ett tryck och detta gillar jag skarpt,för då reserverar man alltid bandbredd för sina onlinespel:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Jag har aldrig testat trådlöst på den än men har kört mot en polare med en ren gigabitanslutning över routern och där maxade vi anslutningen på runt 40% nästan hela tiden och det tolkade jag som att våran övriga hårdvara inte kunde skicka snabbare aka(våra hds begränsade farten)...

P.S Polaren satt på en Amd SanDiego 3700+ och med gigabit anslutning givetvis plus ett Geforce 7900GTX

Läste nånstans att troughputen på denna router ligger på 70-80 Mbit,förlåt om jag skrev fel på megabit nu ni andra som tittar:-)

Spelar du någonting online?

Isåfall är den ett säkert köp,det ligger med cirka 80 färdiga configs i routern som du kan aktivera med ett tryck och detta gillar jag skarpt,för då reserverar man alltid bandbredd för sina onlinespel:-)

Det är ju riktigt soft=)
Nae jag lirar inte så mycket nu för tiden:P
Sitter mest och lirar nintendo DS wifi ;P
Antar att du inte har någon aning om den routern funkar till nintendos wifi?

Visa signatur

"Dom som säger att utlösning är det bästa som finns har nog aldrig varigt RIKTIGT skitnödig!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaLoF
Det är ju riktigt soft=)
Nae jag lirar inte så mycket nu för tiden:P
Sitter mest och lirar nintendo DS wifi ;P
Antar att du inte har någon aning om den routern funkar till nintendos wifi?

Kan kolla

P.S du har PM....

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Denna är jag annars hittils nöjd med MSI RG54GS2 med inbyggd printerserver så man även kan skriva ut ifrån sin bärbara och den funkar hur bra som helst på 10/10 fiber med torrents upp/ner osv utan problem och när man känner på plastlådan den är inbyggd i så är den knappt ljummen så inga värmeproblem med den inte.

Fick bra recensioner i PC Hemma 10 2005 där dom testade 5 st trådlösa routrar och då den kostar 565:- på det stället som jag länkar till så är det i mina ögon ett bra köp.