Permalänk

svåraste spelet att göra?

Sitter och lirar Need For Speed Mw på PS2 när jag ställde mig frågan , Vilket spel är svårast att göra.

Nu pratar jag om utvecklingen från början till slut. Från paper till 3D-animationer.
Eftersom jag spelade NFS så tror jag på att bilspel borde vara "Ganska" lätt att göra med tanke på att en stor bana med väggar , sen bilen som sedan man uppgraderar eftersom så blir den starkare.

Frågan är då verkligen om det är bilspel , finns det andra spel som är lätta att utveckla?
Nu räknar jag inte in RPG-spel i detta för det är nog på tog för svår att lyckas balansera det direkt.

Disskutera gjärna vad era tankar är. Skulle gjärna ha lite feeback från dom som jobbar/har jobbat ned 3D-utveckling,kodning osv.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att stora, öppna RPG spel skulle vara väldigt svåra att göra iom att man inte riktigt vet vad man börjar.

Sen tror jag att varje spel som har sin egen motor blir svårare att göra. Skräckspel behöver dessutom inte lika mycket research som ett spel om vietnam kriget eller medeltiden etc. etc.

Jag sätter mina pengar på Total War och liknande spel faktiskt. Där måste de designa två olika spelsystem samtidigt, balansera dem, massiv research etc. etc.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Spelbalans är alltid kontroversiellt. Men det är en mer teoretisk del av spelskapandet.

Snackar man om ren kod så är fysik sjukt svårt att koda. Speciellt då man måste ta hänsyn till lite mer avancerade saker, såsom massa, friktion, hastighet och luftmotstånd. Har man inget perverst förhållande till matematik så är det bäst att låta bli.

*Flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Beror ju förståss på vad man menar med "svårast". Om man sätter likhetstecken mellan svårt
och produktionstid skulle jag, liksom EvilNed, gissa på ett spel som Oblivion. Även om
scalingen de implementerat antagligen minskade arbetet rejält.

Menar man svårt som i att skapa "storyn", skulle jag gissa på Planescape Torment. Tror inte
många spelutvecklare har förmågan att skriva den sortens dialog, eller, för den delen, ens
fömågan att tänka i de banorna.

Tekniskt svårt måste väl vara att programmera en väl fungerande artificiell intelligens... vilket
mer eller mindre visat sig i ALLA spel, till dags dato :-). Vet inte vilket spel som har den bästa
A.I.:n. Lirar nästan bara RPG:en.

Permalänk
Medlem

Jag tror du har fel

Visa signatur

J0k3 - Assistant Lead Level Designer, Manual Writer and IRC Admin at www.Sow.moddb.com

Permalänk
Glömsk

Att skapa ett spel som verkligen lyckas är nog det svåra. Kolla på World of Warcraft exempelvis. Det finns många svårigheter förutom tekniska.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid trott att fightingspel är bland det svåraste.. alla animationer och balansering .. fyfan ; ) och komma på alla moves osv.

annars är nog simulatorer rejält jobbiga att göra. som dom som piloter använder. rätt high-tech

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem

Rent generellt så tror jag att fysikmotorn i ett spel är bland det svåraste att göra.
Det är nog också en stor anledning att många utvecklare väljer att köpa in den delen i spelet istället för att utveckla själv.

Så jag tror att simulatorer av olika slag kräver väldig hög kunskap om vad man sysslar med och kräver ordentligt med researcharbete för att få ett bra resultat. Sen är oftast de som köper dessa spel väldigt kräsna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0k3
Jag tror du har fel

Nu vet jag inte om det var mig du menade, och/eller om det här bara var en troll-post. Men
jag tar ändå tillfället i akt att klargöra vad jag menade med att "inte ha förmågan att tänka i
de banorna". Det var den filosofiska aspekten av Torment jag menade. Historia, geografi
o.s.v. är det många som är intresserade av, medan avancerad filosofi inte har samma
utbredning. Dessutom är jag rätt säker på att det är "svårare" att skriva Torment än att
skriva, säg, Half Life 2. Inte för han/hon som skrev Torment (eftersom den personen i fråga
uppenbarligen redan var bevandrad i filosofi), men för en lekman på området.

Ser att många säger fysiken, och jag håller väl till viss del med. Men mest för att spelare förväntar sig en fungerande fysik i dagsläget. Den artificiella intelligensen i spel ligger fortfarande på apstadiet, och det finns en anledning att den gör det. Det finns avancerade program som simulerar fysik nästan perfekt, men fortfarande är det piloter som måste landa de kommersiella planen.

Permalänk
Medlem

Jag tror att Duke Nukem Forever är det svåraste spelet att göra.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

trådskaparen har ganska rätt i sitt resonemang, bilspel klassas ofta som ganska lätta att göra, vädligt mycket statisk grafik och det ställs inte så mycket krav för att flytta en en stor kub längs en bana, som är ungefär allt som behövs för att det ska vara ett bilspel.

Bilspel är ofta "lätt" ur både programmeringsmässig och grafik synpunkt.
Men sen finns det ju häftiga och fräna bilspel, som gör att det hela inte längre är så jäkla lätt och snabbt gjort att utveckla det hela.

Annars tror jag också att Duke Nukem Forever är bland det svåraste konceptet i spelhistorien

Permalänk
Medlem

Bleak: Jag spelar inte mycket spel, men när jag gör det är det flightsimulator 2004 som gäller, okok, cs och sånt på lan, men nu menar jag värkligen spela (ja, jag vet att det är nördigt med FS spel ). Och det som utvecklarna (microsoft i detta fallet, dom har faktiskt lyckats rikitg bra med den här grejer ) gör är att dom bygger upp ett skal, dom snickrar ihop lite halvdolliga plan, så att man har nånting att flyga. Sen är det meningen att folk hemma i stugorna själva ser till att flygplatserna blir mer avancerade (dom e faktiskt ganska usla i original), att det kommer till flygplan med mer värklighets trogna flygegenskaper, paneler m.m. Ett exempel är PMDG som gör grymt avancerade flygplan, iprincip kan man trycka på alla knappar och reglage som finns i det riktiga planet :D, dom e helt sinnesjuka. Detta resulterar i att utvecklarna gör halva jobbet, och konsumenterna/nördarna gör andra halvan (att finslipa alla detaljer).

Exempel på grejer man kan fixa till sin simulator är: flygplatser, flygplan, mer avancerat vatten, mer avancerade väder funktioner m.m.

OK, ska inte snacka mer nu :p, men jag tror faktiskt inte utvecklarna gör allt för mycket jobb, även om deras arbete är grymt bra, om man jämför med t ex vissa rpg-spel och annat.

mvh Fredrik

Permalänk

NHL 2006, FIFA 2006 måste ha varit grymt utmanande, tror jag.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Har alltid funderat på de när jag lirar fotbollspel eller hockeyspel. Dom måste ju vara skapligt avancerade?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
Bleak: Jag spelar inte mycket spel, men när jag gör det är det flightsimulator 2004 som gäller, okok, cs och sånt på lan, men nu menar jag värkligen spela (ja, jag vet att det är nördigt med FS spel ). Och det som utvecklarna (microsoft i detta fallet, dom har faktiskt lyckats rikitg bra med den här grejer ) gör är att dom bygger upp ett skal, dom snickrar ihop lite halvdolliga plan, så att man har nånting att flyga. Sen är det meningen att folk hemma i stugorna själva ser till att flygplatserna blir mer avancerade (dom e faktiskt ganska usla i original), att det kommer till flygplan med mer värklighets trogna flygegenskaper, paneler m.m. Ett exempel är PMDG som gör grymt avancerade flygplan, iprincip kan man trycka på alla knappar och reglage som finns i det riktiga planet :D, dom e helt sinnesjuka. Detta resulterar i att utvecklarna gör halva jobbet, och konsumenterna/nördarna gör andra halvan (att finslipa alla detaljer).

Exempel på grejer man kan fixa till sin simulator är: flygplatser, flygplan, mer avancerat vatten, mer avancerade väder funktioner m.m.

OK, ska inte snacka mer nu :p, men jag tror faktiskt inte utvecklarna gör allt för mycket jobb, även om deras arbete är grymt bra, om man jämför med t ex vissa rpg-spel och annat.

mvh Fredrik

men tänker inte just på MS FS

tänker på simulatorer som stridshelikopterpiloter använder. Såg på discovery när Apachepiloter satt i en simulator som kostade 20miljoner lr nåt sånt. dom sa att det var jäkligt modernt minst sagt.

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem

Hands down MMORPG:n, inget snack om saken. Dels måste du fixa alla komponenter ett "vanligt" spel innehåller, men dessutom måste du fixa ruskigt stabil nätkod, ett system för servrar (titta på Eve t.ex. för ett exempel på en extremt komplex serversetup) och skydd mot hacks osv...

Sen är väl inte fysik så extremt svårt att koda, problemet är väl snarare att få vettig prestanda ur det. Eller?

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag tror att Duke Nukem Forever är det svåraste spelet att göra.

underbart

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Beror på hur man menar, olika sorters spel är svåra(eller är mycket jobb) på olika sätt, vissa kräver väldigt mycket grafik och animationer, andra väldigt mycket kodande, andra balanserings osv. Skulle dock gissa på att ett standard MMORPG är rätt så tungt i alla kategorier, mycket grafik, stor värld, mycket balansering, mycket nätkod, osv.
Men sen är det upp till utvecklarna att göra spelet så avancerat som de vill.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bleak
men tänker inte just på MS FS

tänker på simulatorer som stridshelikopterpiloter använder. Såg på discovery när Apachepiloter satt i en simulator som kostade 20miljoner lr nåt sånt. dom sa att det var jäkligt modernt minst sagt.

ja, ok, men hur dom bygger sånna anläggningar är att dom iprincip använder typ FS, och sen rekonstruerar dom en cockpit i skala 1:1 (finns också privat personer som gör sånt själva ), sen Haxxar några killar ihop flygplanet (helikopter i detta fallet), dom har ju tillgång till all aerodynamik-data (hemlig-stämplat normalt sett ju), och annat blaha-a, så dom kan görra en välldigt verklighetstrogen modell som sedan kan flygas från cockpitten några andra byggt.

Sen kan det ju hända att denna simulator var lite extra high-tech, och enligt mig ingår inte sånna under kategorin spel, eftesom dom e utvecklade i utbildnings syfte, och kan inte köpas av oss konsumenter. jag tror inte du skulle kunna komma så nära den simulatorn att du ens kan andas på den

mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Om man inte räknar med MMORPGs som kräver så mycket "extra" för att allt ska funka med
många spelare i samma värld, hur dom integrerar med varandra och slåss med varandra så
skulle jag säga väldigt fria RPGs som t.ex Oblivion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag tror att Duke Nukem Forever är det svåraste spelet att göra.

Permalänk
Hedersmedlem

Ohyggligt svårt att säga. Oavsett vilken genre du väljer kan du sätta upp vansinniga mål och sedan försöka motsvara dem - eller ta the chicken way out och licensiera en motor.

Däremot kan man försöka väga in mängden content. Ett multiplayer-betonat FPS i stil med Quake 3 har ju inte så många rena produktionsmånader bakom sig, medan World of Warcraft nog överstiger hundratals man-år. Är det därav "svårare" att göra WoW än Q3?

Teorin om bilspel spricker i alla fall, jag skulle inte velat jobba på något av de tidigare Gran Turismo-spelen. Huga.

Permalänk
Medlem

GTA:SA lär ha krävt rätt mycket att göra. Bilar, flygplan, motorcyklar, vapen, en stor värld mm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Ohyggligt svårt att säga. Oavsett vilken genre du väljer kan du sätta upp vansinniga mål och sedan försöka motsvara dem - eller ta the chicken way out och licensiera en motor.

Däremot kan man försöka väga in mängden content. Ett multiplayer-betonat FPS i stil med Quake 3 har ju inte så många rena produktionsmånader bakom sig, medan World of Warcraft nog överstiger hundratals man-år. Är det därav "svårare" att göra WoW än Q3?

Teorin om bilspel spricker i alla fall, jag skulle inte velat jobba på något av de tidigare Gran Turismo-spelen. Huga.

Hehehe det är sant , det är några timmar bakom GT. Men i stort sätt är det forfarande en fyrkantig låda som åker fram.

Som sagt drog bara en ungefär gemnförelse med spelen men har kommit på att det är nog omöjligt att räkna ut. dels på grund av att det inte finns likadana spel och man kan inte gemnföra Need for Speed 3 med World of warcraft.

Men jag satsar forfarande på att bilspel rent generellt är dom lättare genre att göra.
Förutom Gran turismo då.

fps-spel har fått ett annat innebörd med The Elder Scrolls Oblivion. (Även om det är 3de person med) Men AI i detta spel och grafiskt mässigt så är det nog det svårare spelet som utvecklas.

Jag tror att Duke Nukem Forever är det svåraste spelet att göra

Hahahah!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Teorin om bilspel spricker i alla fall, jag skulle inte velat jobba på något av de tidigare Gran Turismo-spelen. Huga.

Dom tidigare Gran Turismo har ju varit otroligt simpelt gjorda.
Istället för att ta reda på hur dom billigare och sämre bilarna skulle reagera när dom blir överdrivet trimmade så gjorde man dom understyrda och omöjliga att köra med. Det är riktig lathet det :/

Visa signatur

>Amilo PA3553<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag tror att Duke Nukem Forever är det svåraste spelet att göra.

Nu glider jag iväg lite från ämnet här. Är det inte snarare så att DNF är ett riktigt enkelt spel att göra.

Om någon ger mig en stor (nästan oändlig) budget, tillåtelse att göra till synes oändligt många förseningar så ska kan till och med jag "lova" att göra ett superbra spel 8-).

DNF är nog färdigt, de bara håller på med "finjusteringar" 8-).

//C

Permalänk
Medlem

Njaeae...

Battlefield 2 eller liknande FPS borde vara rätt svåra i och med att det är både en friktionsgravitationsfartsmotor och ett fps med ragdolls när gubbarna dör plus alla de saker som händer i omgivningen hela tiden. Så ett fps i stil med BF2 borde vara rätt svårt.

Visa signatur

|bjrrn|
Nachmanun, Nachlol @ Dunemaul

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av analex
Har alltid funderat på de när jag lirar fotbollspel eller hockeyspel. Dom måste ju vara skapligt avancerade?

Nu vet jag inte om du menade mitt inlägg, det var i alla fall inte helt seriöst :). Sportspel skulle säkert kunna vara avancerade, men när man som i NHL-serien t.ex. bara räknar med några olika faktorer för att se om pucken går i mål, inte kollar för att se om målvakten faktiskt är i vägen för pucken, blir det lite mindre imponerande. Vad jag menade var att NHL 2006 inte var så svårt eftersom det i stort sett är samma spel som NHL 2005. Som i stort sett är samma spel som NHL 2004. Som...

Edit: Tror ni att spel med mängder av innehåll (GTA, Oblivion...) är svårare att skapa än spel med imponerande teknik (Doom 3, Far Cry...)?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Tror ni att spel med mängder av innehåll (GTA, Oblivion...) är svårare att skapa än spel med imponerande teknik (Doom 3, Far Cry...)?

De är nog inte svårare att göra, men de tar möjligtvis längre tid att utveckla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
GTA:SA lär ha krävt rätt mycket att göra. Bilar, flygplan, motorcyklar, vapen, en stor värld mm.

Knappast. De hade redan sin motor, de visste hur de skulle göra, det var ju bara att stoppa in allt innehåll så att säga. Nog ett av de enklare spelen att göra av den anledningen. GTA3 däremot

"Tusse" Torvald det beror väldigt mycket på hur man definierar svårt. Svårt som i lång utvecklingstid? Eller avancerad teknik?
Ett spel med mycket innehåll kan ju få lång utvecklingstid utan att vara speciellt svårt att göra, eftersom det tar lång tid att sätta ut allt innehåll. Å andra sidan kan man om man har ett så stort spel försöka satsa på att automatiskt generera sitt innehåll (i alla fall till viss del) och då blir det ju genast lite svårare (fast kanske kortare utvecklingstid).

Visa signatur

hmm