Permalänk
Medlem

IR Diod

Hejsan Kära Swec:are.

I denna stund håller jag på att bygga en IR "vänlig" kamera, alltså en sådan som kan se IR ljus och fungera som Nightvision. Då jag är helt grön på elektronik så undrar jag vad jag ska köpa.

Dioderna som jag ska köpa är sådana som sitter i en Fjärrkontroll till TVn eller dyl. Dom ska drivas med hjälp av USB ström som jag tror är på 7V eller 5V (inte säker).

Jag har tänkt köpa 4st dioder och ev motstånd. Vad skall jag ha för Dioder och motstånd för att kunna driva dom på UsB ström ??

// Tackar på förhand!

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Ska göra samma sak!
Kolla min FAQ och bygge om just denna funktion.
Kolla under denna text:D

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ch00ke
Ska göra samma sak!
Kolla min FAQ och bygge om just denna funktion.
Kolla under denna text:D

Har jag redan gjort!. Det är den jag fått inspration av .. tackar för det

EDIT: Såg att du tänkte fixa med ficklampor har du påbörjat det än ?

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan köpa ir-dioder?

(Har blivit sugen jag med)

Visa signatur

Torxx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torxx
Någon som vet vart man kan köpa ir-dioder?

(Har blivit sugen jag med)

Man kan köpa på Elfa fast jag vet inte vilken slags diod som vi/jag behöver.

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Cyber
Har jag redan gjort!. Det är den jag fått inspration av .. tackar för det

EDIT: Såg att du tänkte fixa med ficklampor har du påbörjat det än ?

Ja och nej
De va ett at sedan och ajg köppte mig en rejält kraftig diodstrålkastare (en mobilblixt, för t610) som jag sedan satte filter på. Det funka sådär... misstänker att de vitlysande dioderna inte skicka ut några IRstrålar....så de blev inte nån riktig upplysning.

har dock samlat fjärrkontroller
Hittat ett par stycken i sopprummet....en till så e de klart...då blir det en ombyggnad av fronten på kameran så att i stort sätt hela fronten består av sån svart plast som sitter på fjärrkontroller...så att dioderna inte syns. Sedan ska jag klämma in 6 dioder bakom...

Sitter dock nu och löder på min irmottagare till htpc:n så de kommer sen

Lycka till iaf!:D

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ch00ke
TEXT

Idag så hittade jag två gamla fjärrisar som jag öppnade på stört, en fjärris hade två IR dioder och den andra en. när jag kollade så såg jag att den som hade en diod hade inga motstånd och den som hade två hade det.

Den som hade en diod drevs av två stycken 1.5V batterier fast jag kollade aldrig om dom var
serie- eller paralelkopplade. Så med tanke på att du sammlar på dioder så undrar jag om du tar dom som går på samma volt (och ev motsånd) eller tar du dom du hittar och löder på motstånd ?

Har du några tips på dioder som man kan köpa ??

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Cyber
Idag så hittade jag två gamla fjärrisar som jag öppnade på stört, en fjärris hade två IR dioder och den andra en. när jag kollade så såg jag att den som hade en diod hade inga motstånd och den som hade två hade det.

Den som hade en diod drevs av två stycken 1.5V batterier fast jag kollade aldrig om dom var
serie- eller paralelkopplade. Så med tanke på att du sammlar på dioder så undrar jag om du tar dom som går på samma volt (och ev motsånd) eller tar du dom du hittar och löder på motstånd ?

Har du några tips på dioder som man kan köpa ??

Själv har jag inte tänkt något på volt och så...jag har testat utan några motstånd och så. Och lyser de bra i cam:en så e de bara tuta å köra..:p
ska dock till efla nån gång under lovet så då ska jag ta mig tid att fråga lite....kanske köpa dioder där...om de tycker de e bättre.... får se!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Cyber
Man kan köpa på Elfa fast jag vet inte vilken slags diod som vi/jag behöver.

Jag tror att dessa dioder skulle fungera. Är dock inte helt säker.

Visa signatur

// X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X-modify
Jag tror att dessa dioder skulle fungera. Är dock inte helt säker.

går i samma tankar som ni gör. Har tittat lite på de dioderna, de är ju billliga, men har ingen aning om vad man ska titta på.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att man vill ha så stor spridningsvinkel som möjligt, sen är det nog bra att ha så kort våglängd som möjligt också, så HIR204/H0 skulle kanske vara ett bra alternativ

Permalänk
Medlem

Med vilka kameror kan man göra detta? alla?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strikez
Med vilka kameror kan man göra detta? alla?

Det är nog lättast att göra det med Webcams, här är en guide Klicka mig

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Apropå spänningen i USB så är det 5v... iaf vad jag har hört.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
Apropå spänningen i USB så är det 5v... iaf vad jag har hört.

Ok när jag sa 7v så var det ett antagande, men tack för informationen

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Jojo, men det var så jag tänkte också. Men eftersom du inte var helt säker så sa jag var jag trodde att det var.

Så. Slut på denna meningslösa diskussion.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
Jojo, men det var så jag tänkte också. Men eftersom du inte var helt säker så sa jag var jag trodde att det var.

Så. Slut på denna meningslösa diskussion.

Hihihi alltid trevlig med meningslösa diskutioner

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Hur pass långt kan dessa dioder nå då? Dvs, hur pass långt kan de lysa upp?

Om ni är intresserad av IR fotografering bör ni ta er en titt på den här sidan:

http://dpfwiw.com/ir.htm#near

Som jag förstår det utifrån vad som står på den sidan (se länk ovan) så ska man inte behöva gå in i kameror (inte iaf i CCD och CMOS baserade kameror) och ta ett filter utan istället köpa till ett IR filter (som man sedan sätter dit?) och sedan använda sig av IR-strålkastare för att lysa upp.
Det står att man kan ta ut filtret men som jag förstår ska man alltså även kunna köpa till ett filter och på så viss slippa ta ut IR-filtret ur kameran. Rätta mig om jag fel..

Visa signatur

Antec SmartBlue 350 W [Plexy & UV Mod] | AsRock Dual-Sata 2 | AMD 64 3200+ 2300 MHz @ (1:1) | Crucial Ballistix 2 x 512 MB PC3200 @ 230 MHz | Geforce 7800GT | 126 GB HDD

Permalänk
Medlem

tror det går att både köpa extra filter och ta bort filter inuti. Det är bara så att det ena kostar pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ch00ke
Själv har jag inte tänkt något på volt och så...jag har testat utan några motstånd och så. Och lyser de bra i cam:en så e de bara tuta å köra..:p
ska dock till efla nån gång under lovet så då ska jag ta mig tid att fråga lite....kanske köpa dioder där...om de tycker de e bättre.... får se!

Dioderna mår inte bra om man skippar motstånden. Har för mig de inte tål mer än 50mA, och spänningsfallet över en ir-diod ligger på 1.2V. Skippar man motståndet kommer strömmen att bli bra mycket högre än 50mA. Om man bara kopplar en diod till 5V behövs ett motstånd på ca 75 ohm för att begränsa strömmen