Permalänk
Medlem

Tipsa mig om datordelar!

Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka funderat på att skaffa ny maskin.

Då jag _inte_ spelar eller tänker överklocka den så behöver ja inte massa lull lull för sådant.

Jag undrar ifall någon kan ge mig förslag på vad en dator kan kosta för runt 10 000:-
Har redan köpt ett Cooler Master Stacker 830 som jag skall använda.

Har sneglat på en Amd Opteron lösning med bubbla prollar.

Datorn kommer användas för surfning, bränning, mycket lagring av filmer, musik osv.
planer finns att sätta i runt 10 hårddiskar eller liknande.

Ge mig gärna tips!

Permalänk

Bara undrar varför du skall ha dubbla Opterons när den skall användas till surfning och att bränna skivor? Känns som om det är väldigt onödiga pengar! Mvh

Permalänk
Medlem

Heh.. om du bara ska bränna, surfa och lagra skit på den så duger min gamla, sen länge pensionerade, AMD K6-2 450Mhz gott.. Du kan få den för 10k
Nä, men ärligt talat. Det finns egentligen ingen anledning att köpa nåt fläskigt om det är allt du tänker använda datorn till.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Heh.. om du bara ska bränna, surfa och lagra skit på den så duger min gamla, sen länge pensionerade, AMD K6-2 450Mhz gott.. Du kan få den för 10k
Nä, men ärligt talat. Det finns egentligen ingen anledning att köpa nåt fläskigt om det är allt du tänker använda datorn till.

Jojo! men jag ska ju ha datorn ett bra tag framöver därför är ju frågan vad man skall köpa för moderkort iaf.

Helst en med dubbla kärnor iaf.

Permalänk
Medlem

Ska du ha dubbla kärnor behöver du ingen opteron utan kan köra med vanlig athlon64 X2.

Minne är kung för att få fart på burkar så satsa där och istället för en dyr raptor köp två vanliga diskar och dela upp installationen istället. Swappen och program på ena disken och systemet på den andra

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Liten Lista:
Moderkort: Valfritt ASUS som tillfredställer dina behov S939 och PCI-Ex såklart. ca 700kr
CPU: AMD Athlon64 X2 3800+ (lite grovt räknat) ca 3200kr
Minne: Så mycket DDR PC3200 du får råd med. Endast 1024 MB stickor. DVS inga 512 MB stickor.
Grafikkort: nVidia GeForce 7600GT (Du kan spela dom nyaste spelen, kanske inte på högsta grafiken, men du kan fläska på med det mesta i 1024*768.
Sen väljer du själv till vad du vill ha mer.

En dator är INGET man impulsköper. Man planerar noga, går igenom en massa butiker för att hitta det som passar ens behov/plånbok mest.