Villket är det Absolute tystaste fläktarna?

Permalänk

Villket är det Absolute tystaste fläktarna?

Hej

Jag vill göra min data knäpp tyst. Har ett Bzerk 500 watt ultra quiet PSu. Som låter inte ett knäpp.
NY Samsung sata dd låter inte heller. Böt ut idag min orginal amd socket 939 fläkt lät ut av helevete. Till en Zalman ultra quiet
http://www.easygamer.se/product_info.php?cPath=28_45_215_286&...

Nu märkte jag det som låter mest i min data nu är
mina orginal Aspire hasis fläktar OCh min fläkt till graffekortet at gainward 7800 Ultra.

Så nu undrar jag vad är dom absolute tystaste LEd chassi fläktarna och tystase graffe fläkten ska jag satsa på zalman där med ?

Tack !

Visa signatur

Alla har varit Noobs i början!

Källa:GnL Newbie

Permalänk
Gäst

på graffekortkan du satsa på zalman eller arctic cooling

Tysta chassifläktar är väl ADDA, nexus, papst och arctic cooling

Permalänk
Medlem

adda och papst har väl ett rykte om sig att vara grymt tysta men ändå flytta mycket luft.

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strike_formation
på graffekortkan du satsa på zalman eller arctic cooling

Tysta chassifläktar är väl ADDA, nexus, papst och arctic cooling

Zalmans vga kylare låter, satsa på arctic cooling. Dom skall vara tysta

Permalänk

okej tackar

Visa signatur

Alla har varit Noobs i början!

Källa:GnL Newbie

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan:
http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=109

Den är klart tystare än mina thermaltake fläktar (org. till Soprano) fast dessa är utbytta nu till Nexus Silent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozTin
Zalmans vga kylare låter, satsa på arctic cooling. Dom skall vara tysta

har du inte provat arctic cooling så ska du inte säga att han ska sattsa på det

varför inte prova zalmans nya vga kylare med heatpipes
jag har föregångaren o kör den på 7volt låter inget alls

Visa signatur
Permalänk

Istället för att byta ut dina chassifläktar kan du volta ner dem ju. De körs förmodligen på 12V nu ju, om du kopplar om de till 5V låter de inte ett piss. Du kan också välja 7V, om du vill att de ska vara effektivare. Tyvärr medför detta att fläktarna flyttar mindre luft, men den smällen får man ta om datorn ska bli tyst.

Permalänk
Medlem

OMFG!!

Air Flow: 58 CFM
Noise Level: 14 dBA

Sånna ska jag ha nuuuuuuuuuuuuu!

http://www.silenxusa.com/productcart/pc/configureprd_z.asp?id...

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
har du inte provat arctic cooling så ska du inte säga att han ska sattsa på det

varför inte prova zalmans nya vga kylare med heatpipes
jag har föregångaren o kör den på 7volt låter inget alls

Jag har själv en arctic cooling arctic fan 3 tc och man hör den knappast.
Han ville ha tysta fläktar ju, men luftflödet från den är kass tycker jag.

Permalänk
Avstängd

Du kan inte vara specielt känslig för ljud märker jag, och då skulle jag tagit det här:
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=316880
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=319310

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
OMFG!!

Air Flow: 58 CFM
Noise Level: 14 dBA

Sånna ska jag ha nuuuuuuuuuuuuu!

http://www.silenxusa.com/productcart/pc/configureprd_z.asp?id...

Ja silenX gör helt enkelt de mest underbara fläktarna:D

Fast den här silenX fläkten ä ju ännu snyggare
http://www.vendur.no/catalog/produc...amp;language=en

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem

SilenX har inte ett bra rykte på SPCR.

Varför?

Jo, för att det är rent bullshit det som de marknadsför. Deras fläktar låter snarare 30dBA@1m. Ingen fläkt som säljs idag låter 14dB@1m. Det kan jag garantera. Till och med den tystaste 80mm-fläkten på 5V låter ca 16-17dBA@1m. Då pumpar de inga 50CFM utan snarare 3-5CFM.

Du kan inte ha ett så högt flöde och samtidigt få det att låta så lite. Även om du har en fläkt som inte producerar några missljud alls, så kommer ljudet från den flyttade luften höras.

Därav, en tystare fläkt flyttar mindre luft.

Vill du ha riktigt tysta fläktar, satsa på en långsam fläkt som du sedan drar ned i hastighet. Då kommer du få en fläkt som inte hörs.

Eftersom du dock har rätt högljudda komponenter i ditt chassi och ändå tycker att det är tyst, så rekomenderar jag dig inte att köpa något onödigt dyrt och tyst, det kommer inte spela någon roll.

Köp vanliga ADDA 120mm i långsammaste versionen. De snurar 1000RPM om jag inte minns fel, och med det där systemet i övrigt kommer du inte höra det.

Till grafikkortet låter VF900 som en bra ide. Det är ingen ide att hålla på att strula med passiva lösningar för din del ändå.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
SilenX har inte ett bra rykte på SPCR.

Varför?

Jo, för att det är rent bullshit det som de marknadsför. Deras fläktar låter snarare 30dBA@1m. Ingen fläkt som säljs idag låter 14dB@1m. Det kan jag garantera. Till och med den tystaste 80mm-fläkten på 5V låter ca 16-17dBA@1m. Då pumpar de inga 50CFM utan snarare 3-5CFM.

Du kan inte ha ett så högt flöde och samtidigt få det att låta så lite. Även om du har en fläkt som inte producerar några missljud alls, så kommer ljudet från den flyttade luften höras.

Därav, en tystare fläkt flyttar mindre luft.

Vill du ha riktigt tysta fläktar, satsa på en långsam fläkt som du sedan drar ned i hastighet. Då kommer du få en fläkt som inte hörs.

Eftersom du dock har rätt högljudda komponenter i ditt chassi och ändå tycker att det är tyst, så rekomenderar jag dig inte att köpa något onödigt dyrt och tyst, det kommer inte spela någon roll.

Köp vanliga ADDA 120mm i långsammaste versionen. De snurar 1000RPM om jag inte minns fel, och med det där systemet i övrigt kommer du inte höra det.

Till grafikkortet låter VF900 som en bra ide. Det är ingen ide att hålla på att strula med passiva lösningar för din del ändå.

Hm skulle till viss del stämma det där =S. Men enligt de tester ja har läst så är de faktiskt jävligt tysta. Iaf cpu fläkten ja har länkat till i föregående inlägg. Den var den tystaste som fanns enligt testet. Har kollat 2 tester med den cpu-fläkten och båda sade typ så rent bullshit tror ja inte att det är. Men som sagt 12-14 Db de låter ju lite skumt faktiskt på de där chassifläktarna=S.

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
Hm skulle till viss del stämma det där =S. Men enligt de tester ja har läst så är de faktiskt jävligt tysta. Iaf cpu fläkten ja har länkat till i föregående inlägg. Den var den tystaste som fanns enligt testet. Har kollat 2 tester med den cpu-fläkten och båda sade typ så rent bullshit tror ja inte att det är. Men som sagt 12-14 Db de låter ju lite skumt faktiskt på de där chassifläktarna=S.

Notera att den där recensionen är över ett år gammal. Mycket har hänt det senaste året gällande tyst CPU-kylning (och kylning i övrigt, för den delen).

Jag skulle avvakta tester med trovärdiga källor innan jag egnagerade mig i någon SilenX-orgie.

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att SilenX fläktarna är vääldigt tysta, t.om. tystare än de flesta ADDA fläktarna.

om man jämför adda-fläktarna som följer med i lian-li (120mm) och SilenX fläktarna (120mm) så är SilenX fläktarna betydligt tystare

Permalänk
Medlem

ADDA-fläktarna i Lian-lis chassin är inte de som säljs i butik här, de är kullagrade istället, och snurrar fortare.

SilenX fläktar snurrar förmodligen väldigt långsamt och är därför tystare vid samma spänning. Dock så behöver de inte vara tystast om man jämför ljudnivå i förhållande till flyttad luftmängd.

Scythe S-flex (tror det var rätt modell) är ett exempel på en fläkt som är tystare än Nexus 120mm. Detta för att den fläkten snurrar 800RPM mot Nexus 1000RPM. Dock är den inte tystare per flyttad luftmängd.

Finns flera fläktar som ligger väldigt nära varandra. Nexus är dock ett ganska säkert val.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Jag skulle köpt Scythe SFF21D, Nexus 120mm eller en Yate Loon D12SL-12.

Jag köpte nya fläktar för några veckor sedan och då köpte jag 3st Yate Loon men de är inte speciellt lätta att hitta. Enda anledningen att jag köpte dem var för att de är *nästan* samma fläkt som Nexus 120mm och att de kostade 1/3 av priset. När jag drar ner en YL till 5v och jag kan inte höra skillnad mellan den och min Nexus 120mm på 5v.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
ADDA-fläktarna i Lian-lis chassin är inte de som säljs i butik här, de är kullagrade istället, och snurrar fortare.

Det här trodde jag också tills jag jämförde modellnummret på mina som kom med mitt Lian Li 6070 chassi och de ADDA 16dB som såldes på G-tek just då. Det var exakt samma modellnummer. Dock kan jag inte garantera att det är samma som säljs just nu för att jag sålde dem till en kompis.

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av randomprecision
Jag skulle köpt Scythe SFF21D, Nexus 120mm eller en Yate Loon D12SL-12.

Angående Nexus fläkten. Jag vet inte om Nexus har flera 120mm fläktar men jag kan säga att den 120mm Nexus fläkten som följde med mitt Nexus Breeze 500 var allt annat än tyst. Det blev visserligen bättre med en Zalman Fanmate 2, men den är inte tyst out of the box så att säga.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Angående Nexus fläkten. Jag vet inte om Nexus har flera 120mm fläktar men jag kan säga att den 120mm Nexus fläkten som följde med mitt Nexus Breeze 500 var allt annat än tyst. Det blev visserligen bättre med en Zalman Fanmate 2, men den är inte tyst out of the box så att säga.

Jo det är en annorlunda fläkt som sitter i nätagget och den jag snackade om. Jag syftade på den "vanliga" 120mm 1000rpm som är lätta att hitta på komplett.se, gtek.se etc.

Det sitter antagligen en Yate Loon D12SH-12 fläkt i ditt nätagg ( 2200 RPM, 88 CFM, 40 dBA) och den är verkligen inte likadan som den den 1000rpm versionen.

Källor:
http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=28602&highli...

http://www.yateloon.com/style/content/CN-02c/product_detail.a...

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk
Medlem

Jag menade inte fläkten som sitter i mitt nättagg utan en nexus chassifläkt som medföljde mitt nexus breeze 500 (http://www.nexustek.nl/breeze500.htm) (chassi, där även ett nättagg ingår men det var inte det jag pratade om).

Min poäng var att det finns nexus 120mm fläktar som inte är tysta från början, även om det kan tänkas finnas nexus fläktar som är det.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Testet som fluf hittade verkade rätt juste, tycker jag;
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=57881...
Där ser du hur temp och ljud vid olika volttal också..

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag menade inte fläkten som sitter i mitt nättagg utan en nexus chassifläkt som medföljde mitt nexus breeze 500 (http://www.nexustek.nl/breeze500.htm) (chassi, där även ett nättagg ingår men det var inte det jag pratade om).

Min poäng var att det finns nexus 120mm fläktar som inte är tysta från början, även om det kan tänkas finnas nexus fläktar som är det.

Oh sorry

nä precis det finns nog inte speciellt många fläktar som är tysta på 12v. Definitivt inte Nexus 120mm men på 5v är den tillräckligt tyst för de flesta.

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av randomprecision
Oh sorry

nä precis det finns nog inte speciellt många fläktar som är tysta på 12v. Definitivt inte Nexus 120mm men på 5v är den tillräckligt tyst för de flesta.

Fast det finns ju heller inte många som är tystare än nexus på 12v, t.ex adda fläkten som snurrar 1000rpm också tycker jag är mer högljudd.
sen finns det inte många fläktar som snurrar under 1000rpm, men dom som gör är tystare förmodligen!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag om det inte borde finnas en Faq eller nått så många gånger som den här frågan ställs... Kanske inte genomförbart i och för sig.. Men kanske några regler och länkar bara.

Den här tråden började ju med farligt mkt fanfar för Silenxfläktarna innan Ackelind hoppade in t ex.

Eller så kan sökfunktionen användas lite mer...

Permalänk
Medlem

Nexus real silent = Yate Loon D12SL-12
Nexus real silent fläktar är bland de tystaste man kan köpa. De är egentligen Yate Loon D12SL-12 fläktar fast med ett inbyggt motstånd som gör att de snurrar i 1000 istället för 1350RPM. Så med en fläktkontroller som sänker hastigheten till 1000RMP så låter D12SL-12 exakt som Nexus real silent. Yate Loon är OEM-tillverkare för många märken, bland andra mCubed. Visst finns det några få fläktar som har lite lägre ljudnivå men de flyttar även mindre luft, undervoltade D12SL-12 har perfekt balans mellan ljudnivå och CFM enligt mig, och priset är i en klass för sig.

Återförsäljare
I och med att Nexus fläktar är orangea eller har vita fläktblad samt säljs under Nexus namn så kostar de mycket mer, 119:- exklusive frakt är det lägsta svenska priset idag.
Den enda svenska återförsäljaren av Yate Loon D12SL-12 jag vet är esaro.se, de tar 89:- styck + frakt. De går även att köpa på ebay från en tysk säljare. Billigast blir det om man som jag köper ganska många från J-mag på XtremeSystems.com eller hardforum.com. Jag fick mina 15 Yate Loon D12SL-12 för under 50:- styck inklusive frakt från staterna!

Fläktkontroller
Vissa fläktar väsnas mer om de regleras med en PWM fläktkontroller istället för en analog men D12SL-12 är inte en av dem, därför rekommenderar jag mCubed T-balancer(PWM) eller miniNG(PWM/analog). Jag använder båda två för att automatiskt reglera fläktarnas hastighet beroende på komponenternas temperaturer.