Problem med SATA-disk (eller MB)

Permalänk
Medlem

Problem med SATA-disk (eller MB)

Hej!
Köpte för några veckor sedan en ny Seagate SATA 300GB. Kopplade in den i mitt moderbord men den hittades inte alls, tog dock betydligt längre tid att söka på SATA-bussen efter disk när den var ipluggad än när den inte var det. Jag testade disken i en annan dator och där fungerade den, så tänkte att det var fel på mitt moderbord. Jag retunerade mitt moderbord och fick ett nytt då dom ansåg att det var fel på SATA-anslutningen också.

Nu har jag fått ett nytt moderbord och testat att plugga i disken i detta också, men det är precis samma sak, den hittas inte alls, men tar längre tid att söka efter den när den finns där.

Behöver hjälp med vad jag ska göra nu...
Ska ta disken till kompis och testa den igen och ska se om jag kan låna hit en annan disk att prova också. Men vad gör jag om disken fungerar bra på andra datorer, känns ytterst tveksamt att jag skulle kunna retunera detta moderbord också, dom kommer tro att det är jag som förstör det själv på något sätt känns det som.

Kan jag få några råd eller tips vad jag ska göra vore sjyst.

Tack

Permalänk
Medlem

kommer du in i installationen med WIndows skivan ? och när den har cachat klart så säger den att ingen HDD hittas tryck F3 för att avsluta?

isf måste du göra en diskett med SATA drivarna till ditt moderkort, när installationsprogramet startas så tryck F6 när den har laddat klart ska du trycka S för att installera "annat" kort.
välj alternativet efter ditt OS.. tryck sedan enter och enter igen så ska HDDn hittas.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Klarar ditt moderkorts bios av 300GB-diskar?
Kolla med tillverkaren.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Vansinne, eftersom inte disken hittas i BIOS så tror jag inte den kan hittas av Windows (tror jag fel då?). Windows har inte gjort det än vad jag har märkt iaf.

JD, jag har uppdaterat till senaste BIOS, men hittar inget på hemsidan eller manualen om hur stora diskar det ska stödja, men tycker att ett ganska nytt moderbord borde klara av det. Är ett Epox 8HDAI Pro.

Känns för övrigt som jag fått ett demo-exemplar av Komplett när dom ersatte mitt gamla Abit KV8-pro, då inte alla sladdar som skulle finnas fanns med.

Permalänk

Men oj.
Jag har samma problem, med en likadan disk.
Samma moderkortstillverkare.
Har också testat olika BIOS-versioner, men ingen disk hittas.
Jag har ett EP-8K9A7I mobo.

Och inte ens jag fick med alla grejer jag skulle få med i moderkortslådan. Dock har jag beställt allt ifrån Datorbutiken, och jag tror inte att det är några demo-ex

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Men oj.
Jag har samma problem, med en likadan disk.
Samma moderkortstillverkare.
Har också testat olika BIOS-versioner, men ingen disk hittas.
Jag har ett EP-8K9A7I mobo.

Och inte ens jag fick med alla grejer jag skulle få med i moderkortslådan. Dock har jag beställt allt ifrån Datorbutiken, och jag tror inte att det är några demo-ex

Okej så då kan vi mer eller mindre konstatera att det är moderbordet som är kasst eller?

Jag hoppas kunna låna hem en annan disk idag som jag kan testa och så ska jag (igen) kolla att min disk verkligen fungerar på en annan dator. Jag återkommer när jag gjort detta.

Permalänk

Jag hittade eventuellt en lösning:
http://forums.viaarena.com/messageview.aspx?catid=22&threadid...

http://forums.viaarena.com/messageview.aspx?catid=20&threadid...

Ska testa och se lite.

Edit:

Yepp, mecka lite med en jumper och det fungerar direkt!
Inget varningstecken framför SCSI-kontrollern i enhetshanteraren längre!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Jag hittade eventuellt en lösning:
http://forums.viaarena.com/messageview.aspx?catid=22&threadid...

http://forums.viaarena.com/messageview.aspx?catid=20&threadid...

Ska testa och se lite.

Edit:

Yepp, mecka lite med en jumper och det fungerar direkt!
Inget varningstecken framför SCSI-kontrollern i enhetshanteraren längre!

Jag hittade precis samma sida efter jag postat förra inlägget här och sökte sedan reda på seagates hemsida vad jumpern var till för, där stod det att om man bryggade två av pinnarna så begränsades överföringshastigheten till 150Mb/s, istället för 300Mb/s, gjorde det och problemet ur världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smuts
Jag hittade precis samma sida efter jag postat förra inlägget här och sökte sedan reda på seagates hemsida vad jumpern var till för, där stod det att om man bryggade två av pinnarna så begränsades överföringshastigheten till 150Mb/s, istället för 300Mb/s, gjorde det och problemet ur världen.

Vilket borde innebära att moderkorten har problem med stödet för SATAII