Ladda hem Vista – och missa ögongodiset

Permalänk
Medlem

Så var man tvungen av att ta några pauser under tiden man läste tråden för att inte bli deprimerad av alla negativa kommentarer. Jag trodde världen höll på att gunder flera gånger om. Ni får inte skrämmas så

Ärligt talat ni ska hålla till på "SweClockers" men ni vill inte använda eran datorprestanda? Vad är det ni är så rädda för? Aero glass? Jo jag förstår er. Det bästa hade väl varit om man var färgblind redan vid födslen.

Det ser inte hemskt ut. Ta en titt här:
http://www.winsupersite.com/vista/

Hur många är programmerare här? Ni vet väl att Windows sedan länge inte uppdaterar fönster som ligger bakom andra fönster utan endast de synliga delarna. När en applikation går in i Fullscreen så låser den resurserna för hela bildskärmen. Därför kommer ni inte märka någon prestandaminskning i era spel.

Så vad är det då som stramar emot så mycket? Är det färgerna som gör att ni inte känner er hemma vid konsollen och kan omöjligt använda ett grafiskt gränssnitt för det inte är "geeky" nog? Eller är det så att ni tycker att era dyra inköp av grafikkort ska vila så de håller i ett par desenier? (för ni lär inte byta innan dess ändå).

Nej jag måste vara korkad som inte greppar felen. Jag får väl bli en av dem som blir "lurade" då. Så ni kan skratta åt mig redan nu

Nej jag ser faktiskt Windows Vista som ett riktigt bra OS. Det dyker säkert upp ett och annat som är dåligt i jämförelse med XP men jag tror inte det väger så tugnt att jag väljer XP framför Vista.

Det enda som jag idag kan säga kan bli riktigt dåligt är DRM-skiten. Men och andra sidan kan aldrig DRM avskilja rippade filer. Den kan endast stoppa konvertering från DRM-skyddat materiell till icke skyddat. Eller stoppa uppläsning av DRM-skyddat materiell. Men eftersom HDDVD ändå inte kommer fungera på XP så spelar det ingen roll. Redan rippade filer kommer ju fortfarande att fungera fint.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

du måste ändå ha en DRM kompatibel processor, enkel lösning, köp inte en sån

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

Microsoft, gräver sin egen grav snart som dom håller på!

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Men....det känns som om det hade varit ni som styrt datorvärlden så hade vi fortfarande suttit på DOS....Och när nån av era programmera hade kommit med iden om ett grafiskt användarvänligt gränssnitt (Windows 3.1) så hade ni sagt: "Vafan ska vi med ett sånt extremt prestandakrävande mög till???"

Aero Glass kommer ju bli ruggit snyggt och valfritt att ha aktiverat så det är ju inget att klaga på. Och vad ska man ha all kraft till annars..? Och sen när man spelar så kommer ju all kraft att frisläppas som nån sa.

Kommer nog bli Windows Vista för mig rätt snabbt för mig beroende på bakåtkompatibiliteten.

På tal om det...varför går det inte att simulera alla Windows miljöer så att alla program som någonsin fungerat till ett Windows OS kommer fungera ?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

altså vad kommer aeroglass förbättra?

anledningen till att så många kör med "win2000-tema" i XP är att skuggor, rundningar etc tar plats, och gör det hela grötigare (tar längre tid för ögat att "låsa på rätt plats")

DOS -> Win 3.1 (eller dagens 2D grafiska gränssnitt) hade den enorma förbättringen att man fick enklare att vissualisera filsystemet och därmed inte behövde komma ihåg alla sökvägar (extra bra om man inte använder datorn så ofta).. därmed kunde man även kosta på sig lite mer kaos i var man placerade sina filer
vad tillför 3D rendering? ännu enklare att vissualisera filsystemet troligtvis, men samtidigt är det troligtvis grötigare gränssnitt (fler onödiga linjer/skuggor/färgskiftningar som syns)
blir Aero-glass verkligen bättre... på det stora hela kommer det ju ändå användas på samma sätt som 2D-skrivbordet gör idag

till alla dom som säger "men det försämrar inte prestandan när man kör spel i fullscreen" vill jag atälla en fråga: hur mycket kommer det då dra med ett spel i fönster över nästan hela primärskärmen (alternativt i fullscreen) med samtidig filhanterar+webläsar+ icq-skräp igång på sekundärskärmen...
och när jag ser 256mb grafikminne rekomenderas för EN skärm i 1600x1200 så blir jag myyyycket tveksam... idag är mitt gamla 9800Pro med 128mb klart överkill för att hålla igång 2 skärmar i desktop

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog

till alla dom som säger "men det försämrar inte prestandan när man kör spel i fullscreen" vill jag atälla en fråga: hur mycket kommer det då dra med ett spel i fönster över nästan hela primärskärmen (alternativt i fullscreen) med samtidig filhanterar+webläsar+ icq-skräp igång på sekundärskärmen...
och när jag ser 256mb grafikminne rekomenderas för EN skärm i 1600x1200 så blir jag myyyycket tveksam... idag är mitt gamla 9800Pro med 128mb klart överkill för att hålla igång 2 skärmar i desktop

Det är ett val du gör. Om du vill köra med Aero glass, 2 skärmar och spela spel på primärskärmen så får du nog överväga att köpa en bra dator också. Smakar det så kostar det. Fast om du inte vill byta hårdvara så är ju valet självklart. Avaktivera Aero glass om det nu försämrar något.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plake
Hur vet man om man har det?
Min dator körs i 200 FSB dvs 400 Mhz på minnet.

pc3200 = 3.2GB/sek

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strumpan2k
Det är ett val du gör. Om du vill köra med Aero glass, 2 skärmar och spela spel på primärskärmen så får du nog överväga att köpa en bra dator också. Smakar det så kostar det. Fast om du inte vill byta hårdvara så är ju valet självklart. Avaktivera Aero glass om det nu försämrar något.

lol, jo, valet är mitt, men vad är det jag kommer gå miste om? har du något svar?
det måste vara en hel del för att det skall vara försvarbart att låta det suga lika mycket prestanda som förra årets spel.

någon som vill förklara den praktiska vinsten med A-G?

ok, låt oss istället anta att jag inte kommer spela... bara ett stort skrivbord på 3200x1200 skulle ju kräva uppgradering från mitt grafikkort som är i klass med vad en ny medel-dator har idag, XP kan man instalera problemfritt med ett 2mb-graffe, och den enda begränsningen då kommer vara upplösningen - dom korten fanns på P1 or! och är idag nästan antika... ändå funkar allt XP har att erbjuda

detta motsvarar att ha igång all vista-grafik på ett GF2MX (eller nF2 IGP)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Vadå mycket grafikminne? Aqua flyter på hur bra som helst på min iBook med 32 MB grafikminne. Varför ska Microsoft krångla till det så mycket.

Delvis för att Microsoft måste tillgodose 100 tals datorkonfigurations medan Apple inte har många alls.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Vadå mycket grafikminne? Aqua flyter på hur bra som helst på min iBook med 32 MB grafikminne. Varför ska Microsoft krångla till det så mycket.

Rätta mig om jag har fel men är det inte så att det blir ganska segt när man kör SSD på ibooken?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Microsoft kan ta sig i häcken...

(Säger jag som sitter på XP och inte vet hur Linux fungerar... )

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
Microsoft kan ta sig i häcken...

(Säger jag som sitter på XP och inte vet hur Linux fungerar... )

vet du hur Windows fungerar då? och med de 6 små orden försvinner hindret för att byta i de flesta fall!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Tycker bara det verkar onödigt att ha halvtransparenta grejer som egentligen inte gör någon nytta, förutom att göra så att datorn drar mer ström och alstrar mer värme (mer kylning= mer oljud) så vad ska vi använda det till ?

Finns ju många kylningslösningar till tex grafikkorten som spinner upp när man går in i 3d mode.. då kommer dessa kylningar gå på max hela tiden om jag har förstått det rätt ? Låter som mycket oväsen för ingenting

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
Tycker bara det verkar onödigt att ha halvtransparenta grejer som egentligen inte gör någon nytta, förutom att göra så att datorn drar mer ström och alstrar mer värme (mer kylning= mer oljud) så vad ska vi använda det till ?

Finns ju många kylningslösningar till tex grafikkorten som spinner upp när man går in i 3d mode.. då kommer dessa kylningar gå på max hela tiden om jag har förstått det rätt ? Låter som mycket oväsen för ingenting

jag har då inte märkt av vare sig mer värme (inte mina termometrar heller) vid fötterna eller mer oljud av lite transparens.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Tycker scenariot på diverse forum påminner mycket om hur det var när Windows XP var på G.
Visst visst, många ropar NEJ, men efter 1 år sitter dom där med MS senaste OS iaf..
Men för en gångs skull så känner jag mej lite tveksam till förnyelsen också.
Kikar man på spelprestandan i Vista RC1 (Longhorn) så bådar det iofs gott, men sedan har vi det där med Aero och DRM..
:-S
Linux är dessvärre inget alternativ för mej som spelar mycket.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Håller med att många, inklusive mig själv, kommer med kommentarer som kan verka lite förhastade. Men jag tycker det är fel att likna det här vid "övergången" /releasen till/av XP. Främst eftersom jag tycker inte behovet av ett nytt operativ från MS är lika stort som det var då. Kan någon komma på en bra anledning till varför man ska uppgradera?

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Finns väl nyare trådar om denna att uttrycka sig i?

Stäng av Aero om du inte vill ha det...

amphiler:
Övergången är mellan 2k-XP var mycket mindre än XP-Vista.

Vista är den största förändringen på väldigt länge för windows.

Permalänk
Avstängd

Men det är fantastiskt vad det finns konservativa fundamentalister på detta forum. "Aero är skit" "varför byta från XP till Vista?" bla bla. Om man tillämpar samma resonemang kan man ju lika gärna fråga sig vad det finns för poäng med att byta från 95 till 98 eller från 98 till XP osv.

Vad är då anledningen till att vanligt folk uppgraderar till en nytt OS? jO, Främst av två anledningar. 1. Det nyare är snyggare än det gamla. Det är viktigt att datormiljön är estetiskt tilltalande och att daton känns "modern". 2. Det ska vara användarvänligt. Jag anser att VISTA har lyckats bra på bägge punkter. Sitter själv med ett ultimate 64-bit och är hur nöjd som helst. Jag har allt godis på och burken flyter på och är snabbare än den var med XP förutom att den slukar mera RAM, men det är väl inte värre än att trycka i en GIG extra. Att sitta med XP nu känns som att använda win98, hur kasst som helst.

Jag installerade vista på mindre än 15 min och när man installerar alla program är det mycket färre omstarter som krävs med vista än med XP.

Tro mig, om ett tag kommer ni alla sitta med ett vista och klaga på nästa OS. Datorprestandan utvecklas explosionsartat hela tiden. Därför vore det väl korkat av microsoft att inte utnyttja denna datorkraft?

Jag är hursaomhelst fett nöjd. Heja Vista.

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB