Permalänk
Medlem

se dold hostname på irc

Hur gör man för att se en dold hostname på en användare på en irc-server? Ägaren till servern har då valt att dölja.

Kan se ut som något i stil med 214909A4.telia.com tex där de hexadecimala siffrorna då måste ha något med ip:et o göra. Kan man "decoda" det på nåt sätt? Finns det script för det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Pinga hostnamen så resolvar den ip.

Start -> Kör -> cmd -> ping 214909A4.telia.com [enter]

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

xtermin8: Nja, han menar att IRC-servern skyddar användarens riktiga host.

Om det inte är en idiot som kodat så är väl siffrorna utslumpade, eller åtminstone krypterade på nåt vis som du inte kan knäcka även om du har källkoden till servern.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Aha det finns sånna nymodigheter på irc nu. Sånt fanns inte när en annan satt på irc och efnet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
eller åtminstone krypterade på nåt vis som du inte kan knäcka även om du har källkoden till servern.

Antagligen inte. Security through obscurity är en förvånansvärt dålig säkerhetsmodell.

Antagligen är det en helt slumpad sträng.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

host <ip-adress>

I linux, om jag inte missminner mig.

Permalänk

Eftersom ip/host är dolda kan du inte ta reda på någon av dem.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
Eftersom ip/host är dolda kan du inte ta reda på någon av dem.

dcc-chatta och sedan netstat?

Permalänk
Medlem

går inte pinga iom att det är dolt.

Servern tillåter inte dcc så det funkar inte

Men det är som ni säger ett dåligt kodat mojs eftersom varje ip motsvarar ett hexadecimalt tal. Kan man hitta sambandet där så kan man knäcka det ju. Men det måste ju finnas program som gör det åt en.

Man kan inte "avlyssna" traffiken så som netstat gör ungefär fast med något irc script?

Visa signatur
Permalänk

Hur menar du då kajo? All data kommer ju från servern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kajo
Men det är som ni säger ett dåligt kodat mojs eftersom varje ip motsvarar ett hexadecimalt tal. Kan man hitta sambandet där så kan man knäcka det ju. Men det måste ju finnas program som gör det åt en.

Nej, det behöver det inte vara. Det kan (och bör) precis lika gärna vara ett slumpmässigt tal.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nej, det behöver det inte vara. Det kan (och bör) precis lika gärna vara ett slumpmässigt tal.

Det kan ja, men i det fallet är det inte det. Har loggat in från olika datorer där jag vetat ip:et och jämfört. Oavsett när man än loggar in så är det samma hexadecimalt tal. Så avancerat är det knappast.. måste väl gå att knäcka?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kajo
Det kan ja, men i det fallet är det inte det. Har loggat in från olika datorer där jag vetat ip:et och jämfört. Oavsett när man än loggar in så är det samma hexadecimalt tal. Så avancerat är det knappast.. måste väl gå att knäcka?

Nej, det måste det inte. Det kan precis lika gärna vara en hash-funktion som genererat talet.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

I vilket fall som helst bör du ju kunna göra en bruteforcer och testa olika metoder...

Visa signatur

"90% av att vara smart är att veta sina begränsningar. De återstående 10 procenten är att veta att man måste gå utanför dessa begränsningar."
Hjälp till att öka kunskapen.
FirefoxMyths