Vilken webbläsare använder du? [6]

Permalänk

Har ganska nyligen gått över till Opera. Visst, jag är fortfarande missnöjd med alla extrafunktioner de klämmer in i sin webbläsare, men när det gäller surfande så har den något speciellt.

Förut blev man irriterad när sidor krävde IE för att fungera. Idag är det som tur är inte så vanligt mera, men många av de webbdesigners som tagit steget från IE verkar leva i en binär värld där den dåliga webbläsaren heter IE och den bra webbläsaren heter Firefox. Använder man inte Firefox, då måste man enligt dem använda IE och det är ju inte bra... Senast idag var jag in på en "webb 2.0"-sida (webb 2.0-begreppet: ännu en ytterst irriterande sak ) som påstod att Safari inte var en "modern" webbläsare och att jag skulle skaffa Firefox :(. Alltid hittar man något att vara missnöjd med...

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
Jag tycker den här videon summerar det hela väldigt bra:
http://www.youtube.com/watch?v=EB7pVwO19kQ

Riktigt kul!

Jag kör (fortfarande) med Firefox. Lite seg att starta, men annars funkar den finfint!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem

Firefox.

Jag är otroligt irriterad över att den käkar mängder med minne, är slö i starten och krashar då och då (1.5.0.2), samt andra egenheter, men jag är så bortskämd med alla extensions. De är så himla fint att kunna göra saker som att editera cookies, HTTP-headers, visa en fin karta över källan, ha en gmail-checker, navigera helt utan mus, ha en Exposé-motsvarighet för tabbarna, ställa in PRECIS hur tabbarna ska användas och framför allt, greasemonkey. Det finns ett gäng sidor jag använder jävligt ofta, det är väldigt skönt att kunna rätta till alla "fel" på dem genom ett litet skitigt javascript.

Iofs, det kan vara min Extensionsporr som gör webbläsaren instabil och jävlig, men det räcker inte som argument för mig, jag har gjort min räv till lika mycket Everything but the kitchen sink som Opera är från början, men jag fick i alla fall välja. Funktion framför stabilitet!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Opera. Mouse gestures är revolutionerande verkligen. Så snabbt! Går aldrig tillbaka till firefox mer.

Tipsar verkligen det.

Permalänk
Medlem

Är en nöjd Opera-användare.
Längtar tills Opera 9 slipper ut ur beta-stadiet och dess buggar försvinner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Firefox, kört det sedan "Phoenix"-tiden.

Tycker att Opera är för bloatad, har för mycket skräp som jag inte behöver samt att den inte är öppen.

firefox är dock i min mening slöare än opera.

Opera kör jag. Jag gillar opera. alla borde köra det. mmm, opera. okej, nu är jag färdig med operafanboyismen för tillfället.

(det händer att jag använder firefox och IE också, ska jag erkänna, det är dock enbart för ett fåtal sajter som internetbank och sj)

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Firefox, funderar dock på att byta till Opera. FF krashar minst 2 ggr/dag för mig plus att det är slött.

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Inaktiv

Kör firefox. Testade opera förut men eländet flyttar på muspekaren när man mittenklickar. Oförlåtligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Är en nöjd Opera-användare.
Längtar tills Opera 9 slipper ut ur beta-stadiet och dess buggar försvinner.

Märkt några buggar?

Jag är grymt sugen på att testa betan, men jag kommer ändå inte byta förrän jag kan flytta över alla sparade lösenord samt alla mailkonton med tillhörande post.

Edit: Var visst inte en beta än.

Permalänk
Medlem

Kör med Firefox 1.0.6 här. Gillar inte ändringarna i 1.5 med högerknapps menyn och inställningarna.. Utseendet då!

Iofs buggar det lite med hemladdningar, ladde från sunet. stod att det skulle vara 650mb, fick hem 250mb typ. tankade igne, vart samma.. på båda filerna tom.. cd1 och d2, gick bara hem en liten del.. körde me ie och fick hem hela! :S

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem

kör opera och ff, men opera är klart skönast.

Permalänk
Medlem

"Det finns ingen browser utom Browsern, och Firefox är hans sändebud"

Permalänk
Medlem

IE6 - it just works

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Bon Echo 2.0a1 [Firefox 2 Alpha]

Fungerar mycket bra, dock så stör jag mig på det nya sättet att stänga ner tabbar, varje tabb har nu ett eget kryss, istället för det statiska ute i hörnet.
Men för övrigt så är den underbar. (Som kan förväntas av FF)

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Opera

Roligt att se att Opera ligger på en klar andraplats här på forumet. Knappast representativt för vanliga användare men roligt oavsett... Till er som inte har testat, gör det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lothar
Märkt några buggar?

Jag är grymt sugen på att testa betan, men jag kommer ändå inte byta förrän jag kan flytta över alla sparade lösenord samt alla mailkonton med tillhörande post.

Edit: Var visst inte en beta än.

T ex så krashar det lite då och då...
Nä men, när man söker efter länkar (, och sen börjar skriva) så kan man trycka Enter för att gå till den sidan. Detta fungerar vanligtvis, men inte när det gäller frames vilket är väldigt irriterande när man använder javadocen som är helt framebaserad.

Permalänk
Medlem

Firefox.
Men klantarsle som man är så trycker man på Mozilla/Navigator..
+1 på Firefox med andra ord... Sorry...

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Självklart Firefox. Har kört det ett tag nu och älskar det. Har även testat opera men fastnade inte alls för det.

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk
Medlem

Folk som votar i såna här pollar (najs svengelska) är ju sådana som bryr sig om vilken webbläsare dom använder. 99% av svenska folket skiter fullständigt i det så länge dom kan gå in på sina favoritsidor. Själv tillhör jag denna grupp men röstade ändå på IE bara för att jämna ut det hela lite.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Intressant att det (för tillfället) är fler som har röstat på Safari/Konqueror/OmniWeb än på IE*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Folk som votar i såna här pollar (najs svengelska) är ju sådana som bryr sig om vilken webbläsare dom använder. 99% av svenska folket skiter fullständigt i det så länge dom kan gå in på sina favoritsidor. Själv tillhör jag denna grupp men röstade ändå på IE bara för att jämna ut det hela lite.

...vilket gör det ännu mera imponerande att Firefox lyckats sno åt sig 10 % av marknaden.

Nu står det ju faktiskt i första inlägget att:

Citat:

[b]Som vanligt är jag inte intresserad av vilken webbläsare som kommer förinstallerad på flest antal datorer (inkl. skolor, arbetsplatser m.fl.), utan endast vilken webbläsare som folket på forumet Programmering - Webdesign - Grafisk design använder oftast.
Detta är intressant eftersom jag tror att dessa i mycket stor utsträckning gjort ett aktivt val av webbläsare, ofta även av OS. Jag tror också att denna grupp, i egenskap av "förstahandskonsumenter", kan ge en liten fingervisning om den kommande trenden på marknaden.

[/b]

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
...vilket gör det ännu mera imponerande att Firefox lyckats sno åt sig 10 % av marknaden.

Nu står det ju faktiskt i första inlägget att:

osv [/B]

mm, jag bara gjorde ett kontaterande. Min syrra kör firefox. Jag frågade henne varför och hon svarade "den är bättre" och kunde inte utveckla svaret mer

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk

Kör IE6 fortfarande. Firefox har en trevlig sökfunktion som jag saknar i IE, men jag blir tokig på dess hopplösa nedladdningsdialog av filer. Firefox känns stelare också. Jag gör några försök att byta, men hamnar alltid här ändå, lika nöjd

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
mm, jag bara gjorde ett kontaterande. Min syrra kör firefox. Jag frågade henne varför och hon svarade "den är bättre" och kunde inte utveckla svaret mer

Ja, sånt hör man faktiskt ganska ofta. Folk som stolt förklarar att de minsann inte kör Internet Explorer, frågar man dem varför så kan de inte riktigt komma med något annat än att Firefox är "bättre". Men jag ska inte klaga, bara folk inser att det finns alternativ så är det positivt.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Jag la min røst på Firefox.

Sedan jag switchade til mac så har jag velat mellan Safari, Camino och Firefox. En period kørde jag med safari då firefox inte fanns som universal binary, om man bortser från deerpark...

Nu har jag bytt till firefox igen och kommer antagligen stanna kvar vid det.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Opera FTW testa på firefox men vill testa nå annat så testa på opera och fasnade har nu använt Opera i ca 1år och kommer inte byta.

Permalänk
Medlem

Jag använder http://www.caminobrowser.org/, bästa browsern till mac...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ofc

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag är en sån där stel tråkig människa som använder IE. Varför? Tja, jag tycker gränssnittet är bättre än både Opera och FF, så det är inte så mycket att snacka om egentligen. Jag längtar något oerhört tills IE 7 kommer, då kanske jag slipper använda FF för att kolla om mina sidor ser rätt ut Dessutom är det inte browsern som är viktig för mig, utan sidorna den visar.