Permalänk

Är Conroe en 64bitars processor?

Som ni redan vet så undrar jag om Conroe kommer vara en 64 bitars processor?
Vilka hastigheter kommer processorerna ligga på?
Har bara hört talas om en 2.66 GHz.
Har det kommit ut några prisuppgifter?

Tack i förhand!

Permalänk

I den här tråden framkommer intels prisuppgifter. Jag orkar dock inte leta efter den. Så du får göra det själv:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=95021

Dom var inte dyra iaf. Särskilt i förhållande hur sjukt bra den presterar.

Finns fler än 2,6. 2,4 testas i tråden (blåser bort allt idag). Det ska komma extreme-edition och sånt också.

-------------------------------------------------------------------

Ok, jag letade nu:

Trevligt eller vad?

Jag fattar inte hur extreme edition eller 960:n kan vara dyrare? Dom lurar folk med frekvenserna antar jag ..

Permalänk
Medlem

Det som är intressant är kolumnen längst till höger. Anledningen att "960" fortfarande är intressant som en "värsting-processor"är alla dom människor som fortfarande har moderkort med 955 chipset. Conroe kräver minst ett 975 chipset för att fungera, men helst ett 965 (lanseras ihop med conroe).

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Medlem

Re: Är Conroe en 64bitars processor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dbergstrand
Som ni redan vet så undrar jag om Conroe kommer vara en 64 bitars processor?

Conroe är 64bit

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk

Alltså är det inte konstigt att Conroe 2,4 skulle kosta $316?! Kan vi verkligen lita på det?

316*7,5=2370kr ?!

Och den presterar bättre än FX-60(2,8)?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simplybored
Alltså är det inte konstigt att Conroe 2,4 skulle kosta $316?! Kan vi verkligen lita på det?

316*7,5=2370kr ?!

Och den presterar bättre än FX-60(2,8)?!

Det är ju frågan om de priserna är inköpspriset för återförsäljarna, är det så kommer ju priset för oss konsumenter att bli mycket högre.
Dock så handlar det faktiskt om en till stor del ny cpu arkitektur vilket kan ge stora skillnader i prestanda, sen kanske intel satsar på att ta en stor del av marknaden innan Amd kan få fram nya cpuer

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simplybored
Alltså är det inte konstigt att Conroe 2,4 skulle kosta $316?! Kan vi verkligen lita på det?

316*7,5=2370kr ?!

Och den presterar bättre än FX-60(2,8)?!

Njae - inte rätt - skall du räkna om dollarpriset till SEK (ink moms) så blir det snarare:

316*10=3160 kr

Så rekommendationen är att avvakta ett halvår eller så tills priserna kommer ner en bit.

Därtill kommer AMD inte att sitta med armarna i kors - dom kommer att justera sina priser oxå.

Man får vad man betalar för...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Njae - inte rätt - skall du räkna om dollarpriset till SEK (ink moms) så blir det snarare:

316*10=3160 kr

Så rekommendationen är att avvakta ett halvår eller så tills priserna kommer ner en bit.

Därtill kommer AMD inte att sitta med armarna i kors - dom kommer att justera sina priser oxå.

Man får vad man betalar för...

Nej, du har mer fel. Kolla på kursen ....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simplybored
Nej, du har mer fel. Kolla på kursen ....

Ja du har rätt det blir kanske lite mer. 3160 blir alldeles för lågt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ja du har rätt det blir kanske lite mer. 3160 blir alldeles för lågt.

Du menar 3160 blir alldeles för högt? Med tanke på att en dollar inte kostar 10kr, utan närmare 7,5-7,6kr.

Permalänk
Avstängd

Plus moms, plus vinst för distributören och plus i allmänhet bara för att vi bor i sverige . Då är du säkert uppe i över de där 3160 skr.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi har haft det lite billigare än vanliga pga den låga dollarkursen men man ska alltid gå på dollarpriset * 10. Vilket är ganska enkelt att visa genom att gå in på newegg.com (troligen en av de billigaste butikerna i USA). Ett Asus 7900GT kostar där $329.99 och vad kostar ett sådant i Sverige? Jo runt 3300.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simplybored
Du menar 3160 blir alldeles för högt? Med tanke på att en dollar inte kostar 10kr, utan närmare 7,5-7,6kr.

Läs vad han skriver, inklusive moms.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Vi har haft det lite billigare än vanliga pga den låga dollarkursen men man ska alltid gå på dollarpriset * 10. Vilket är ganska enkelt att visa genom att gå in på newegg.com (troligen en av de billigaste butikerna i USA). Ett Asus 7900GT kostar där $329.99 och vad kostar ett sådant i Sverige? Jo runt 3300.

Så du menar att en Conroe 2,4Ghz lär landa kring 3200:-? Låter för billigt med tanke på att en X2 3800+ kostar 2900:- vilken en Conroe lär äga sönder & samman?

Intel kommer att suga på karamellen rejält tror jag iofs. & tror att priset för oss i sverige hamnar närmre 4000:-.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vi får väl hoppas på att runt 3160kr är vad det blir till slutkund, fast det lär väl tyvär betyda döden för AMD.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk

Jag tycker även 4000-5000kr skulle vara billigt med tanke på att en sämre FX-60 kostar 10000kr.

Men det kan vara möjligt att intel vill ta tillbaka sina andelar och kommer sälja sina processorer billigt. Jag tror priset på conroe 2,4GHz kommer vara kanske runt drygt 3500kr.

Permalänk
Medlem

Mysigt att Intel kommer med något konkurrenskraftigt igen. Ser verkligen fram emot Conroe.

Permalänk

mysigt överhuvudtaget att det kommer något som ger en rejäl prestandaökning.

sen skiter jag i om det vore pol pot som sålde den under sitt namn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
mysigt överhuvudtaget att det kommer något som ger en rejäl prestandaökning.

sen skiter jag i om det vore pol pot som sålde den under sitt namn.

Kan inte annat än hålla med till 100%. När hade vi senast en 30-40%ig prestandaökning från en generation till nästa. Vill ha en E6600, och det NU.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

jo fast inte till vilket pris som helst. man får väl avvakta ett par månader ändå för att se hur det går... med priser och "barnsjukdomar" vill ju inte gärna köpa något ihopslarvat moderkort heller det första man gör.

ska i vilket fall som helst bli oerhört spännande! ska försöka hålla ut till början av nästa år iaf så kan man kanske rättfärdiga köpet av den här datorn någorlunda

Permalänk
Medlem

men varför denna conroe hysteri? man kan tro att det finns horder av intel fanboys som har legat i dvala ett par år för att nu plötsligt vakna upp när någon slår på bongotrumman. man kan väl för fan inte döma en prolle efter hur den presterar i enbart superpi och andra enkeltrådiga benchprogram. när det kommer tester som rippar filmer och som kör quake4 i flertrådsläge så kan ni komma tillbaka. tills dess så ta och coola ner er lite va.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Google is your friend.

En av ganska många test.

Permalänk
Medlem

jo skulle de testerna stämma så kommer nog conroe att spöa allt amd hinner släppa tills dess att conroe är släppt. nu vet jag inte hur pålitliga testerna är av conroe men den ser ju onekligen bra ut på de här graferna, och lägre frekvens än fx-60 också.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
men varför denna conroe hysteri? man kan tro att det finns horder av intel fanboys som har legat i dvala ett par år för att nu plötsligt vakna upp när någon slår på bongotrumman. man kan väl för fan inte döma en prolle efter hur den presterar i enbart superpi och andra enkeltrådiga benchprogram. när det kommer tester som rippar filmer och som kör quake4 i flertrådsläge så kan ni komma tillbaka. tills dess så ta och coola ner er lite va.

tycker det har vart relativt lugnt om jag ska vara ärlig. men detta är ju swec och fanboys räcker ju till och blir över. speciellt i dessa amd tider. tycker det är mer hysteri kring am2 som inte kommer med något banbrytande direkt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
jo skulle de testerna stämma så kommer nog conroe att spöa allt amd hinner släppa tills dess att conroe är släppt. nu vet jag inte hur pålitliga testerna är av conroe men den ser ju onekligen bra ut på de här graferna, och lägre frekvens än fx-60 också.

http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=95021

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=95021

jo jag har sett den tråden innan skruvis och nu har den visst utvecklat sig till ettt datorkrig och blivit låst.

jo conroe ser jävligt bra ut än så länge och det bådar gott för framtiden för jag tror nog att amd krämar ut litet för höga priser för sina prollar och de kommer ju att få sänka de ifall conroe är så här bra. men man kan ju heller inte tro på allt man läser på internet eller hur. vem vet om intel har sponsrat victor wang med fritt ris i ett par år eller nåt. imponerande iaf att conroe går på så pass låg frekvens för det bäddar ju för en låg energiförbrukning.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Avstängd

Vet inte ens om Pentium slog 486 så hårt som Conroe slår P4.
Det är ett mycket större hopp än K7 till K8 iaf. Och det är nog större än K6-III till K7.
Kanske att k7 till K8 kan mäta sig lite grann om man jämför steget mellan K8 och Conroe. Men det är ju inte från samma företag.

Med tanke på att detta antagligen är det största hoppet i prestanda sedans Pentium. Eller kanske ännu tidigare så tycker jag det har varit alldeles för lite hysteri. Men det är nog egentligen bara bra. Det är för allas bästa om det går bra för AMD ett tag till iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Så du menar att en Conroe 2,4Ghz lär landa kring 3200:-? Låter för billigt med tanke på att en X2 3800+ kostar 2900:- vilken en Conroe lär äga sönder & samman?

Intel kommer att suga på karamellen rejält tror jag iofs. & tror att priset för oss i sverige hamnar närmre 4000:-.

Det jag tror (eller mer eller mindre har bevisat) är att priserna med dagens dollarkurs USA mot SVERIGE nästan alltid ligger runt dollarpriset * 10 för datorprodukter. Jag tror inte att priserna vi har sätt är de som Intel kommer att sätta i USA. Men om så tror jag att vi kan vänta oss * 10 när lanseringshysterin har lagt sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vet inte ens om Pentium slog 486 så hårt som Conroe slår P4.

Så vitt jag minns så var P60 och P66 inte speciellt mycket bättre än dåtidens high-end 486:or. När de "riktiga" Pentium classic kom (75MHz m.fl.) blev det däremot större skillnad.

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CoJnIz
Så vitt jag minns så var P60 och P66 inte speciellt mycket bättre än dåtidens high-end 486:or. När de "riktiga" Pentium classic kom (75MHz m.fl.) blev det däremot större skillnad.

Jo, grejen är den att jag inte har några benches överhuvudtaget från den tiden så jag vet inte.
Hursomhelst så är klivet P4 --> Conroe bland det största vi sett på X86.