Conroe under tredje kvartalet, nya billiga processorer med dubbla kärnor

Permalänk
Melding Plague

Conroe under tredje kvartalet, nya billiga processorer med dubbla kärnor

<font style="font-size: 10pt"><b>Conroe under tredje kvartalet, nya billiga processorer med dubbla kärnor</b></font> <small class="small">torsdag 20 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
<a href="http://www.bit-tech.net/news/2006/04/20/conroe_release_date/" target="_blank">Bit-tech</a> skriver att Intels CEO Paul Otellini under en konferens angående Intels finanser igår sade att Conroe och Merom (nästa generations mobila processorer) kommer att lanseras under tredje kvartalet, istället för under det fjärde kvartalet som det tidigare var sagt.<br /><br />Han sade också att Intels kommande serie Core-baserade processorer; Conroe, Merom och Woodcrest (serverversionen) är <i>”The most compelling product lineup in years”</i>.<br /><br />Under det tredje kvartalet kommer Intel också att lansera två nya budgetprocessorer i D900-serien, D915 och D925 rapporterar <a href="http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20060420023749.html" target="_blank">X-Bit Labs</a>. De arbetar i 2,8 respektive 3,0 gigahertz, har en systembuss på 800 megahertz, 4 megabyte nivå 2 cache (2 megabyte per kärna), 64-bitars stöd men inte virtualiseringsteknik. <br /><br />Dessa kommer att ersätta D805, som med ett pris på omkring 1500 kronor är den billigaste processorn med dubbla kärnor på marknaden. Men med en klockfrekvens på 2,66 gigahertz och en systembuss på 533 megahertz är den heller inte särskilt snabb.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

805 går på 2.66 ghz. Iditotiskt att köpa 915/925 när conroe också kommer ha en budget variant runt 1500 kronor.

Permalänk
Medlem

Aha.. då hade jag rätt.. Memrom kommer tidigare än planerat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Aha.. då hade jag rätt.. Memrom kommer tidigare än planerat

du kan få tag i en merom redan nu om du vill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
du kan få tag i en merom redan nu om du vill

Antar att du snackar om en ES då ?

Permalänk
Medlem

Det här blir jobbigt för AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Antar att du snackar om en ES då ?

Ja men även lite pre-retail chip börjar leta sig ut.. ganska logiskt eftersom intel redan börjat bunkra upp vissa modeller, eller också är det deras PR-avdelning som är väldigt generös

Får någon tag i en merom så är det också bekräftat att de fungerar både i Apple Mac Mini samt på Asus N4L-VM DH .. det är lite skojj tycker jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
Ja men även lite pre-retail chip börjar leta sig ut.. ganska logiskt eftersom intel redan börjat bunkra upp vissa modeller, eller också är det deras PR-avdelning som är väldigt generös

Får någon tag i en merom så är det också bekräftat att de fungerar både i Apple Mac Mini samt på Asus N4L-VM DH .. det är lite skojj tycker jag

Det ska bli mer än skoj... kan man behålla sina gamla moderkort och använda en ny cpu så vorre det guld..

Permalänk

Merom ULV kommer dra 0,5WATT?!?!?!?!??!?! Det innebär tiotals timmar battertid!

Jag längtar till nästa generation processorer ...

Permalänk
Medlem

Vilket chipset är dom kompatibla med? Har nyligen kommit över ett moderkort med i945P chipset och undrar om det klarar av dessa processorer?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simplybored
Merom ULV kommer dra 0,5WATT?!?!?!?!??!?! Det innebär tiotals timmar battertid!

Jag längtar till nästa generation processorer ...

Det där stämmer ju inte. Möjligtvis att den kan komma ner i det när den inte används. Annars ligger den nog högre. Annars är den obrukligt lågt klockad med riktigt låg spänning.
Dessutom så drar skärm, minnen, hdd och grafikkort ström. Så det mångdubblar inte batteritiden på det viset.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det där stämmer ju inte. Möjligtvis att den kan komma ner i det när den inte används. Annars ligger den nog högre. Annars är den obrukligt lågt klockad med riktigt låg spänning.
Dessutom så drar skärm, minnen, hdd och grafikkort ström. Så det mångdubblar inte batteritiden på det viset.

Jag den (ULV versionen) är nerklockad. Men samtidigt kommer Merom prestera galet bra per HZ än vad något annat tidigare någonsin har gjort. Så den kommer fortfarande vara riktigt bra. Och processorn drar mycket av strömmen så man kan förvänta sig riktigt bra battertider.

Varför säger du att det inte är så, har du källor som säger nåt annat?

Jag hittar tyvär inte min, men det här står i wikipedia:
"Intel says that the power consumption of these new processors is to be extremely low — average use energy consumption is to be in the 1-2 watt range in ultra low voltage variants"

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core_Microarchitecture

1-2 är fortfarande väldigt, väldigt lite ...

Permalänk
Medlem

Jag har starkt minne av att jag hört september innan, och det är ju i Q3. Är det bara något jag fått för mig?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Dessa kommer att ersätta D805, som med ett pris på omkring 1500 kronor är den billigaste processorn med dubbla kärnor på marknaden. Men med en klockfrekvens på 2,66 gigahertz och en systembuss på 533 megahertz är den heller inte särskilt snabb.

Klockning!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

hmmm är det inte så att de kommande proceesorfamiljerna är de första med drm?har en känsla av att det är många som inte är intresserade av en pc där den där drm-alliansen bestämmer vad som är lämplig att köra på ens burk.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte är i instatt i det hära med concore, men är det nått att hänga i granen? hur står den sig mot tex kompisens amd 4400+ x2?

Visa signatur

outdated.

Permalänk

mycket intressant dock, amd får börja spela lite mer hockey ny.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Nu är amds tid över skulle ja tippa på eftersom am2 kommer vara kasst och inte ha nån chans!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

"Men med en klockfrekvens på 2,66 gigahertz och en systembuss på 533 megahertz är den heller inte särskilt snabb."

Alltså.. hmm är ni seriösa eller? Just sån här skit kan få mig att aldrig mer besöka swecs

från det ena till det andra
http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2741&p=9

"It certainly appears that unless some unforeseen miracle happens, the move from Socket 939 DDR to AM2 DDR2 just can't generate anywhere near the performance improvement AMD really needs to combat Intel's Conroe."

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
"Men med en klockfrekvens på 2,66 gigahertz och en systembuss på 533 megahertz är den heller inte särskilt snabb."

Alltså.. hmm är ni seriösa eller? Just sån här skit kan få mig att aldrig mer besöka swecs

Vad är det du har problem med? Prestandan suger ju. Visst kan man klocka upp den ganska nice. Då kan den tävla med standardklockade A64or. Men i sin originalfrekvens så ligger den ju inte i närheten prestandamässigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
"Men med en klockfrekvens på 2,66 gigahertz och en systembuss på 533 megahertz är den heller inte särskilt snabb."

Alltså.. hmm är ni seriösa eller? Just sån här skit kan få mig att aldrig mer besöka swecs

från det ena till det andra
http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2741&p=9

"It certainly appears that unless some unforeseen miracle happens, the move from Socket 939 DDR to AM2 DDR2 just can't generate anywhere near the performance improvement AMD really needs to combat Intel's Conroe."

den är inte snabb :/ effektiv kanske.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hehejaa
Nu är amds tid över skulle ja tippa på eftersom am2 kommer vara kasst och inte ha nån chans!

och vad vet du vad amd har i backfickan, tror du am2 är till för att väga upp Intels conreo ? då är du ute och cyklar pojk.

det dr var bara spontant korkat skrivet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elsmurfo
Eftersom jag inte är i instatt i det hära med concore, men är det nått att hänga i granen? hur står den sig mot tex kompisens amd 4400+ x2?

Du har tydligen missat prel-testerna. Conroe (kommer inte ihåg vilken modell det var) piskar FX-60 (eller om det var en FX-60 uppklockad till FX-62 ) med 20-50% i alla tester... Dessutom billigare (USD530 för E6700) och strömsnålare

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
"Men med en klockfrekvens på 2,66 gigahertz och en systembuss på 533 megahertz är den heller inte särskilt snabb."

Alltså.. hmm är ni seriösa eller? Just sån här skit kan få mig att aldrig mer besöka swecs

från det ena till det andra
http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2741&p=9

"It certainly appears that unless some unforeseen miracle happens, the move from Socket 939 DDR to AM2 DDR2 just can't generate anywhere near the performance improvement AMD really needs to combat Intel's Conroe."

Läs nyheten igen. Conroe nyheten och den om de nya budgetprocessorerna handlar om två olika processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad är det du har problem med? Prestandan suger ju. Visst kan man klocka upp den ganska nice. Då kan den tävla med standardklockade A64or. Men i sin originalfrekvens så ligger den ju inte i närheten prestandamässigt.

Suger är väl att ta i. Betydligt mer prestanda per krona än någon X2. Hade det varit en AMD-processor hade den förmodligen omnämnts som "billig" och "klockvänlig". Att ni inte ser det helt otroliga AMD-bias som råder här på sweclockers är helt otroligt. Men men, det lär väl svänga 180 grader när de nya Intel-propparna blir vanligare och vara precis lika irriterande. Vad är dealen med att heja på företag som på fotbollslag?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av General Nord
Du har tydligen missat prel-testerna. Conroe (kommer inte ihåg vilken modell det var) piskar FX-60 (eller om det var en FX-60 uppklockad till FX-62 ) med 20-50% i alla tester... Dessutom billigare (USD530 för E6700) och strömsnålare

Det var 2.66GHz versionen som testades på Intel Deveoper Forum mot en FX-60 i 2.8Ghz. Den ska preliminärt kosta det som du nämde, jag hoppas bara att det inte är inköpspriset för isf kan den bli mycket dyrare för oss konsumenter.

Permalänk
Avstängd

kul att se att Intel har lagt in en högre växel och börjat arbeta igen. Samt att de har tänkt om. Får väl hoppas de lyckas komma upp i stor produktion så inte priserna drar iväg.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HCE
Suger är väl att ta i. Betydligt mer prestanda per krona än någon X2. Hade det varit en AMD-processor hade den förmodligen omnämnts som "billig" och "klockvänlig". Att ni inte ser det helt otroliga AMD-bias som råder här på sweclockers är helt otroligt. Men men, det lär väl svänga 180 grader när de nya Intel-propparna blir vanligare och vara precis lika irriterande. Vad är dealen med att heja på företag som på fotbollslag?

Grejen är den att diskussionen gällde prestandan. Jag kan då inte komma med ett svar och säga, "Jovisst är den billig".
Jag har sagt det på andra ställen här på swec att den är billig och så, klockar en hel del. Och hade jag ett mobo som den passade i så skulle jag köpt den garanterat. Nu har jag inget mobo för en sån och ser det därför som ett onödigt köp i dessa tider då det händer så mycket nytt och jag har ont om pengar.
Men man kommer inte ifrån att prestandan suger för en dualcore. Vilket någon däruppe verkade ha problem med att acceptera. Det var efter honom som jag utformade mitt svar. Inte efter om den var billig eller ej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HCE
Suger är väl att ta i. Betydligt mer prestanda per krona än någon X2. Hade det varit en AMD-processor hade den förmodligen omnämnts som "billig" och "klockvänlig". Att ni inte ser det helt otroliga AMD-bias som råder här på sweclockers är helt otroligt. Men men, det lär väl svänga 180 grader när de nya Intel-propparna blir vanligare och vara precis lika irriterande. Vad är dealen med att heja på företag som på fotbollslag?

Klart det finns en AMD-bias här i forumet och det med god anledning pga Intels ruttna beteende om vi ska kliva av rent prestandamässiga orsaker.

Vad gäller prestanda och strömförbrukning ogillas Prescott varianterna här ja, återigen av goda skäl och Core Duo lämnar fortfarande en hel del att önska vad gäller strömförbrukning, men att den är billig är det ingen som nekar.

Sen har vi Conroe, det verkar som alla här är mer eller mindre överens om att den blir grym, iaf om förhandstesterna är något att gå efter. Jag tror personligen att AMD inte kommer att ha något att sätta emot den förräns tidigast nästa år.

Här har du ingen AMD-bias alls, utan folket här förmedlar fakta på ett bra sätt i mitt tycke utifrån det vi vet idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Klart det finns en AMD-bias här i forumet och det med god anledning pga Intels ruttna beteende om vi ska kliva av rent prestandamässiga orsaker.

Vad gäller prestanda och strömförbrukning ogillas Prescott varianterna här ja, återigen av goda skäl och Core Duo lämnar fortfarande en hel del att önska vad gäller strömförbrukning, men att den är billig är det ingen som nekar.

Sen har vi Conroe, det verkar som alla här är mer eller mindre överens om att den blir grym, iaf om förhandstesterna är något att gå efter. Jag tror personligen att AMD inte kommer att ha något att sätta emot den förräns tidigast nästa år.

Här har du ingen AMD-bias alls, utan folket här förmedlar fakta på ett bra sätt i mitt tycke utifrån det vi vet idag.

Så lät det inte när Conroes första tester dök upp för då nämndes "Fusk" i varannat inlägg För hur kan AMDs bästa proccesor klockad vara så mycket sämre än en Intel processor som skulle lanseras 6månader senare?

Det är tackvare vissa på forumet som tvingar de andra att öppna ögonen. Folk har svårt att inse att deras dyra processor får smisk Det är därför jag blir tvungen att byta ut min Opteron till höst

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strumpan2k
Så lät det inte när Conroes första tester dök upp för då nämndes "Fusk" i varannat inlägg För hur kan AMDs bästa proccesor klockad vara så mycket sämre än en Intel processor som skulle lanseras 6månader senare?

Det är tackvare vissa på forumet som tvingar de andra att öppna ögonen. Folk har svårt att inse att deras dyra processor får smisk Det är därför jag blir tvungen att byta ut min Opteron till höst

Den typen av fanboys du beskriver finns det inte mycket kvar av här. Klart det fanns kritiska kommentarer. Men vad tror du när det är ett test där intel byggt och confat datorerna och dessutom har med egna demon till spelen som benchas. Klart det finns misstankar då. För det är inte så svårt att vrida till lite testresultat om du har full kontroll över datorerna som ska testas.
Sen var det oegentligheter med timings och så. Som folk misstänkte var lite fuffens.
Nu visade det ju sig senare att testen var ganska okej. Och då har folk accepterat det.
För den prestandan överraskade ju även Intel-fanboys. Så det är ju självklart att man blir misstänksam. Då måste man ju få ägna sig åt att kritiskt granska omständigheterna. Vi vet ju ändå vilka metoder en del företag ägnar sig åt när det gäller marknadsföring.