Permalänk
Medlem

Rörelsekänslig Diod

Tjenare, min morsa gillar inte att jag sitter vid datorn efter 1 så jag hade tänkt sätta en rörelsekänslig diod vid hennes dörr och någon slags lampa som blinkar till när hon passerar den, på så sätt är det bara att släcka skärmen och lägga sig och bläddra i lite papper tills hon slutat lyssna efter knapptryckningar

Men jag har inga kunskaper inom elektronik så ni kanske kan berätta lite för mig hur jag ska göra enklast.

Några krav:
den ska funka i mörker.
den ska funka med 25m lång sladd.
den ska gå att stänga av där signallampan sitter.
helst så diskret som möjlig.

Jag antar att jag måste löda ihop något själv men dela med er av era kunskaper.

MVH / frasse

Permalänk
Medlem

är det inte smarta att sätta en microbrytare längst ner i dörrkanten?

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem

Annars bor man hemma hos föräldrarna får man väl se till att följa deras regler.. gillar man inte det så bör man ju flytta

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersT
Annars bor man hemma hos föräldrarna får man väl se till att följa deras regler.. gillar man inte det så bör man ju flytta

Jag Får inte flytta, så då får man helt enkelt göra det bästa av situationen dessutom existerar reglen pga att dom vill jävlas...

Permalänk
Medlem

annars kan du ju köpa en sån som man har i dörröppningar till affärer och sätta i dörröppningen och bygga om så att istället för ett "pling plong" så lyser en lampa i ditt rum.. och om du inte vill dra med kabel så kan du köpa en sån sändar/mottagarmodul från kjell co eller liknande

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
ett passageallarm med ir kan va kul och ha.. ;P

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macan
annars kan du ju köpa en sån som man har i dörröppningar till affärer och sätta i dörröppningen och bygga om så att istället för ett "pling plong" så lyser en lampa i ditt rum.. och om du inte vill dra med kabel så kan du köpa en sån sändar/mottagarmodul från kjell co eller liknande

Länka gärna

Permalänk
Avstängd

helt plötsligt känns det endå inte så farligt att vara en gammal gubbe..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det är mörkt i hallen säger vi och hon tänder/släcker så skulle du kunna bygga ihop något med en fotodiod (ljuskänslig).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fotodiod

EDIT:
Men det enklaste vore om du hade en Webkamera som du kunde gömma t.ex. utanför din dörr. Då kan du ju se all aktivitet utanför.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

bygg en vägg av tomma 33cl cola burkar i hallen, om hon inte tänder för o komma o snoka så går hon rakt in i alla burkar då hör du när hon är på väg
nån kanske kan utveckla iden lite så den blir lite bättre

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Om det är mörkt i hallen säger vi och hon tänder/släcker så skulle du kunna bygga ihop något med en fotodiod (ljuskänslig).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fotodiod

EDIT:
Men det enklaste vore om du hade en Webkamera som du kunde gömma t.ex. utanför din dörr. Då kan du ju se all aktivitet utanför.

Det har jag faktiskt monterat ovanpå kylskåpet mot hallen, men jag misstänker att hon tar vardagsrumsvägen, och sen står hon och lyssnar efter tangentbordstryckningar innan hon slår till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
bygg en vägg av tomma 33cl cola burkar i hallen, om hon inte tänder för o komma o snoka så går hon rakt in i alla burkar då hör du när hon är på väg
nån kanske kan utveckla iden lite så den blir lite bättre

LOL:D

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem

så ser du direkt när hon rushar ut ur sitt rum ^^

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem

Skulle du inte kunna göra så här? Så att du ser dörren som hon går ut genom? Eller blir det problem med kabeldragning, får hon inte se cammen?

Edit: Fan nån hann före ^^

Permalänk
Medlem

Tyvärr funkar det inte med webcam där dels för att det bara är 5 m sladd, går kanske precis till dörrkanten på BK sen funkar den inte i mörker, och sen vill ja inte sitta och övervaka 24/7 för att se om hon kommer, då kan jag ju inte göra så mycket annat och därmed är idéen värdelös

Kom igen nu, jag vet att någon sitter på en bra lösning. Helst lödfri, inte ljud utan lampa + den ska gå att stänga av.

Permalänk
Medlem

AAAAAAHAHAHAHAHAHAA

bland det roiligare jag läst på sistone haha

Gör såhär:

Dragsmällare fäst i hennes dörr

Men absolut smartastoch enklast = mirkobrytare Sen är det bara att koppla den till en liten röd diod som börjar lysa (precis som alla coola filmer) när Fi är på inmarsch västerifrån

Edit: Mikrobrytare uppfyller dina krav rätt bra och den är bra mycket billigare än en webcam + den drar ingen kraft från datorn

Jag hade kör med en sådan iaf, det du behöver är i så fall; 1 mikroströmbrytare, sladd, såna där pillefjonger som man kopplar till sladdar för att kunna koppla dem till strömbrytaren,ett batteri (eller batterieliminator) och en diod.

Permalänk

Men jag kan ju inte den hära MÄPEN!

Att du ens orkar lägga ut sån energi. Sömn är bra o ha

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
AAAAAAHAHAHAHAHAHAA

bland det roiligare jag läst på sistone haha

Gör såhär:

Dragsmällare fäst i hennes dörr

Men absolut smartastoch enklast = mirkobrytare Sen är det bara att koppla den till en liten röd diod som börjar lysa (precis som alla coola filmer) när Fi är på inmarsch västerifrån

Edit: Mikrobrytare uppfyller dina krav rätt bra och den är bra mycket billigare än en webcam + den drar ingen kraft från datorn

Jag hade kör med en sådan iaf, det du behöver är i så fall; 1 mikroströmbrytare, sladd, såna där pillefjonger som man kopplar till sladdar för att kunna koppla dem till strömbrytaren,ett batteri (eller batterieliminator) och en diod.

Mikrobrytare, är inte det samma som resetknappen på datorn är? För hon sover tyvärr med öppen dörr, googlade på microbrytare men hittade ingen direkt förklaring berätta gärna mer om hur jag ska koppla oså, jag vet 0 inom all elektronik, kan slå på en lampa, men thats it :B

mvh / frasse

Permalänk

Köp en fårbjällra och häng över din morsas hals så hör du om hon är på ingång.

Annars tror du inte din morsa upptäcker en kabel som du har dragit? Jag antager att det är främst hon som städar, och då är det kört med alla icke trådlösa alternativ.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Köp en fårbjällra och häng över din morsas hals så hör du om hon är på ingång.

Annars tror du inte din morsa upptäcker en kabel som du har dragit? Jag antager att det är främst hon som städar, och då är det kört med alla icke trådlösa alternativ.

Det verkar som vissa verkligen har problem med att hålla sig på en seriös nivå eller läsa frågan, Det jag frågar efter är hur jag ska fixa en sensor eftersom det är det enda alternativ som är möjligt. Nej hon kommer inte märka att en kabel är dragen, varför skulle hon göra det? tror du hon sitter och putsar listerna eller? Kom igen dom som vet hur jag kan gå tillväga kan väl svara?

MVH / frasse

Permalänk
Medlem

Mikrobrytaren som jag tänkerpå är en sådan som kräver att tex kretsen är antingen sluten eller öppen för att en viss sak ska hända.

Men om hon inte har dörren stängd kommer det inte att funka dock :/

Men om du ändå ska bygga en sån här sak så kopplar du såhär:

Du har en sladd ( som består av två mindra kopparledningar i tex). Denna delar du i bägge ändar och kopplar ena till mikrobrytaren (leker du lite med den så ser du hur du ska koppla). Andra änden delar du också. Den ena kopplar du till någon energikälla. Den andra kopplar du till en diod. På diodens andra, fria "fot" kopplar du en sladd som går till energikällans andra pol.

Vips har du en krets. När du gjort detta kan du se hur du vill kopla in till mikrobrytaren för att den ska funka som du vill.

Permalänk
Medlem

han också funderat på detta, men inte kommit fram till något.. :/

Permalänk
Medlem

Enda problemet här är att hon inte har dörren stängd eller att hon inte använder sig av ngot som du skulle kunna koppla mikrobrytaren till.

Haha, du skulle kunna koppla den till hennes säng och den skulle börja lysa om hon gick ur den

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse.org
Det verkar som vissa verkligen har problem med att hålla sig på en seriös nivå eller läsa frågan

Okej förlåt, det beror väl på hur lägenheten ser ut om det går att gömma två st kablar för en morsa.

Mikrobrytare som många har tipsat om, så måste det vara en väldigt liten om man skall kunna sätta den vid en dörrspringa utan att skära ut vid dörren för den. Säljer Elfa & co såna för vettigt pris?

Jag tycker Macan förslag är det bästa, och då kan du även sätta en brytare så den både går att använda som riktigt larm och larm för föräldrar. Orsaken till varför den skall kunna fungera som riktigt larm är att övertyga din morsa att låta den vara kvar. Kabeln kan du säga har något med larmet att göra. Och trådlöst via 433Mhz bandet tror jag tyvärr inte du klarar av att bygga, då det är en hel del krångel. Iofs får det att modificera en trådlöst strömbrytare, men då blir det någon hundralapp dyrare samt mer brötte vid hallen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

En närvarodetektor/IR-detektor tex sånna som används i larm anläggningar. Kräver 12v matning, och brukar ha en brytande funktion.

Kolla 32-7703 på clasohlson.

Btw, hur gammal är du, inte växt ur trotsåldern än? Finns en anledning till att man ska sova lite oxå.

Permalänk
Medlem

Men hans morsa sov ju med dörrn öppen ju, då funkar inte det med manicker som måste brytas för att de ska aktiveras...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
bygg en vägg av tomma 33cl cola burkar i hallen, om hon inte tänder för o komma o snoka så går hon rakt in i alla burkar då hör du när hon är på väg
nån kanske kan utveckla iden lite så den blir lite bättre

Haha! Asgarvade högt när jag såg din kommentar ;D Skönt att folk kan liva upp swec ibland

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk

tror ni inte att en IRfotodiod och en IR diod hade gjort susen?
men visst då får man ju ha 2 energikällor

Visa signatur

Amd 64 3700+ @2900mhz 290*10 Asus A8N SLI Premium 2x 512mb ram, Gainward 6600gt 128mb GS, 2x 250 gb hdd + 80 gb hdd alla samsung, Tagan 420w, thermailtake armor svart (ej alu versionen)

Permalänk

tycker du ska köpa en sån där som dom har i butiker som gör ett pling plång ljud. Sen lägger du den vid hennes dörr och när hon går igenom så skickas signalen genom en kabel till ditt rum. Du kan antaglgen byta bort högtalargrejen till en diod istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men hans morsa sov ju med dörrn öppen ju, då funkar inte det med manicker som måste brytas för att de ska aktiveras...

Vad va de du inte förstog? de är en rörelsedetektor, känner av ir strålning som människokroppen sänder ut. Nog den smartaste lösningen ifall man vill täcka större områden. Så fort nån rör på sig så ger den utslag.

Om du fortf inte förstår, så får jag väl spela in en film på ir-dekkarna vi har på företaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Vad va de du inte förstog? de är en rörelsedetektor, känner av ir strålning som människokroppen sänder ut. Nog den smartaste lösningen ifall man vill täcka större områden. Så fort nån rör på sig så ger den utslag.

Om du fortf inte förstår, så får jag väl spela in en film på ir-dekkarna vi har på företaget.

Hade det varit dig jag syftade på så hade du mer än gärna fått spela in din film, inlägget ovanför dig sa mikrobrytare och det var det jag kommenterade.

Edit: och ska man använda sig av något som triggas av att tex ljus bryts så är det väl ändå smidigare att använda sig av fotoreceptorer, tex såna som man har i butiker och somplingar när man går genom. Maccan sa detta också.

Förslag 2: babymonitor, du ser inte men du kan ju höra när hon reser ig upp från sängen.