Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BesteN
http://gladstone.uoregon.edu/~pdang/AA/Retard.jpg

Ush vad dumt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Har inte hört något om det iaf. Men jag hoppas verkligen det. Ser verkligen fram emot Vista faktiskt.
De har ju äntligen fattat att det inte är bra att köra alla program som administratör och en massa annat som windows XP har varit lite dåligt med har man fixat.
Det enda jag tycker är synd är de där DRM skydden och spärrarna som man hört talas om. Men det är väl det man får ta om man vill ha Windows.

Nu är det ju så att alla OS som kommer inom den snaraste framtiden kommer stödja DRM.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Nu är det ju så att alla OS som kommer inom den snaraste framtiden kommer stödja DRM.

Om man vill, annars inte.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Har installerat linux för inte så länge sedan, ubuntu. Måste säga att jag blev positivt överaskad. Har hänt mycket sedan jag installerade linux förra gången för några år sedan.

Vissa saker finner jag smidigare och andra omständigare. Ex att konfigurera två skärmar och en tv som inkopplad samtidigt så det funkar på ett smidigt sätt var inte lätt för mig som nybörjare. Men nu när det funkar så funkar det bättre. Bara högerklicka på en film och välja rätt val så aktiverar den tv:n och drar igång filmen på nolltid. I windows tog denna process väldigt lång tid tycker jag, segt att växla mellan grafiklägena.
Nackdel med linux är enligt mig att när något inte funkar som det ska så kan det vara mycket krångel för att fixa det men sen när det väl funkar så funkar det ofta på ett "effektivare" sätt än motsvarande i windows.

Sen brukar folk använda stabiliteten som någe argument. För mig så har linux fönsterhanterare hängt sig flera ggr så jag var tvungen att starta om, möjligt att det går att fixa utan att starta om men det kunde inte jag. ctrl+alt+f1 funkade inte.

Något som definitivt är bättre och lättare i linux är att ändra utseendet på det och fixa andra ikoner på ex externa hårddiskar mm.

En sak jag inte gillar är att MS försöker hålla sina användare i ett järngrepp genom att försvåra övergången så mycket som möjligt, ex någe fullt fungerade användbart filsystem som funkar i båda verkar inte vara allt för lätt att fixa.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Man måste faktiskt ge MS credit för Windows 2000. Det är ett operativsystem som de faktiskt lyckades med. Det är stabilt och bra, och grafiken är inte riktigt lika betungande som exempelvis i XP.
Tyvärr har de redan lagt ner support för detta deras bästa operativsystem någonsin. Exempelvis kommer det aldrig att få fullt stöd för IPv6

Senast jag provade Linux så var X och fönsterhanterarna alldeles för sega.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk

(Jag kopierar från en annan tråd jag skrev i precis)

Windows XP Pro

Enkelt jag har inget annat val, håller på med film redigering och programmen jag använder kräver XP+SP2... Funkar bra har inga system problem, kör i "Classic" så jag slipper den fula och onödiga grafiken som tar på min gamla dator. (Har ej råd med Mac vilket är det ultimata alternativet för en film redigerare)

Men det mest stabila och fungerade os jag suttit vid är win95.
Sämsta os: win98 "Förbjuden Åtgärd"

Jag varnar alla som tänker använda en server edition av windows gör inte det !!! Använd Linux eller liknande (Debian) om du inte vill få intrång eller liknande har råkat ut för det, dem kan ändra din hemsida eller liknande totalt, ej trevligt!!!

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk
Avstängd

Vad är det som gör OS X till ett sådant bra val för filmredigerare?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svampbob
Att linux skulle vara tex säkrare, beror på att det inte finns intresse att skapa virus för den, med då det är open source, så är det fan jävligt osäkert.
Linux kommer att få lida med tiden, och då ropar alla om det säkra microsoft, då källkoden är låst.

Det finns alltså inget intresse för att hitta säkerhetshål i mjukvara som kör stora delar av jordens alla VIKTIGA servrar? Tänk om, tänk rätt.

Open source-mjukvara är inte mindre säker än closed, det är en myt. Jag är inte beredd att helt klart säga att closed är mindre säker, men det är vad jag vill inbilla mig.

Linux som någon slags helhet kommer sannerligen inte lida, däremot kommer de mer serverorienterade distarna finna sig på tunn is när de tappar gentemot de andra distarna och således kommer deras egon att krympa. Dåliga alternativ kommer utvecklas men också bra alternativ.

Linux är säkrare än Windows till stor del för att det har en säkrare grund och för att det fått följa det temat...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Kommunikation, delning, erfarenhet är så till 95% starkare idag med win än nix och jag kan inte se linux som ett desktop OS tyvärr alls.

1. Du har ett starkare nät av resurser i form av användare och när det gäller Linux, helt klart. Varenda distro har ett starkare community. Vad det beror på vet jag inte och det struntar jag i..
2. "Delning"? Fildelning? I vilket fall som helst ser jag inte hur du skulle kunna mena något logiskt. Nästa punkt på listan tar hand om det jag gissar på att du menar.
3. Sen en tid tillbaka är Windows begränsat när det gäller kommunikation. Förutom att man rent allmänt har geggat runt med sockets och dess funktioner har man mer specifikt tagit bort t.ex "Raw sockets" och har begränsat antalet sockets du kan använda avsevärt. Detta påverkar så klart effektiv kommunikation av alla slag. Så vitt jag vet gäller det bara SP2 när det gäller XP, dock (till Win2K vet jag inte om det ens är pressat).

Ens utan att ta hänsyn till dessa saker så fattar jag inte hur du kan påstå att "kommunikation" och "delning" är starkare på någon av fronterna, då det är något ALLA har anammat eftersom det är något alla tycker är fantastiskt. Du tar i princip den enda delen vi alla delar på ett så fantastiskt sätt och påstår att den är starkare i Windows och gör det till och med utan att försöka ens komma på något exempel eller argument.

Det känns som att Windows-fanboysen försvarar sitt OS med "Det funkar för mig" och påstår sedan att alla Linux-distar är krångliga och för "nördar", samtidigt som löjliga minoritetspåståenden som "Linux är opensource och är därför osäkert" dyker upp lite här och var. De enda som har vettiga anledningar är de som spelar spel. Den delen av skaran har jag en gång varit en del av och då kände jag inte att jag kunde byta utan att riskera att behöva byta tillbaka ifall jag skulle byta spel.

Förresten, hur många av er som har åsikter om opensource och dess brister utvecklar mjukvara ens som hobby själva? Vore intressant att veta, då ni annars inte har värst mycket att komma med.

Visa signatur

"90% av att vara smart är att veta sina begränsningar. De återstående 10 procenten är att veta att man måste gå utanför dessa begränsningar."
Hjälp till att öka kunskapen.
FirefoxMyths

Permalänk
Avstängd

Det är många som tycker de är häftiga för att de använder open source och Linux...

1. Tror han menade att det finns fler användare inom Windows och därmed lättare att få support.

Sedan tror jag inte det spelar någon roll om jordens alla VIKTIGA servrar har Linux, OS X eller Windows. De har knappast internetaccess och är därmed väldigt säkra ändå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det är många som tycker de är häftiga för att de använder open source och Linux...

1. Tror han menade att det finns fler användare inom Windows och därmed lättare att få support.

Sedan tror jag inte det spelar någon roll om jordens alla VIKTIGA servrar har Linux, OS X eller Windows. De har knappast internetaccess och är därmed väldigt säkra ändå.

Det är irrelevant hur många som tycker de är häftiga för att de använder open source-mjukvara, man går inte runt och kastar ur sig att det definitivt är osäkrare för det.

Min poäng är just att du inte lika lätt får support för Windows. Ingen version av Windows kan bjuda på lika bra support som de flesta Linuxdistar kan.

Finns nog bra fler viktiga servrar som körs på nix-system och kan nås.

PS. Faktumet att du inte ens kan kommentera på hälften av sakerna i min post får det bara att verka som att du inte har något att komma med eller bara inte orkade läsa den.

Visa signatur

"90% av att vara smart är att veta sina begränsningar. De återstående 10 procenten är att veta att man måste gå utanför dessa begränsningar."
Hjälp till att öka kunskapen.
FirefoxMyths

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Vad är det som gör OS X till ett sådant bra val för filmredigerare?

Enkelt - Final Cut Pro finns bara till Mac
Det finns en motsvarighet till PC också som några säkert känner igen - Premier
ADOBE

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk

Går det nu att klicka på en installationsfil/drivrutiner och installera den som man går i windows, för om det gör det så fixar jag dual-boot idag, annars så kan ni glömma att jag kör linux. för det är det enda problemet jag har med linux, gillar allt förutom när man ska installera program/drivrutiner

Visa signatur

KUMRIF = Kontant Utan Moms Rakt I Fickan www.soderort.com Bilduppladdnings site

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av babel haffo
Går det nu att klicka på en installationsfil/drivrutiner och installera den som man går i windows, för om det gör det så fixar jag dual-boot idag, annars så kan ni glömma att jag kör linux. för det är det enda problemet jag har med linux, gillar allt förutom när man ska installera program/drivrutiner

Själv föredrar jag apt-get install <program> istället för att behöva googla, hitta rätt sida, ladda ner programmet, dubbelklicka på filen, trycka nästa tio gånger, och sen kanske få ett virus med på köpet.

Båda systemen har sina för och nackdelar och för mig väger fördelarna hos *nix över fördelarna hos Windows.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av babel haffo
Går det nu att klicka på en installationsfil/drivrutiner och installera den som man går i windows, för om det gör det så fixar jag dual-boot idag, annars så kan ni glömma att jag kör linux. för det är det enda problemet jag har med linux, gillar allt förutom när man ska installera program/drivrutiner

Generellt sett nej håller med dig att det är just det GNU/Linux saknar skulle bli mycket enklare för Windows användare att migrera om det fanns.’

Men som sagt finns apt-get och det kan knappast betraktat som svårt att skiva ”apt-get install program” även om det kanske känns lite pro att använda en terminal och nu finns det även guis till det med

Problemet med apt-get är att det oftast inte har senaste versionen av ett program och ibland finns ju inte programmen man vill ha.

Egentligen varför finns det inte guis till installtaion av .deb filer och installation från source? borde ju vara jätte enkelt att fixa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
u är det ju så att alla OS som kommer inom den snaraste framtiden kommer stödja DRM.

Na det vill jag inte tro det måste finnas ett alternativ.
I alla fall kommer GPL 3 försöka få bort DRM även om Linux kärnan inte kommer komma med GPL 3

Permalänk

Appropå detdär med att isntallera program är ju Linux överlägset Windows. Ubuntus synaptic (Grafik version av apt-get), eller bara apt-get knäcker allt vad Windowsinstaller har.
Dock är ju drivrutiner inte lika snälla, vilket man kan förstå skapar problem hos de flesta som är sugna på att testa.

I mitt fall kör jag 90% Windows, med den enkla anledningen att i mitt tycke är VS.Net överlägset det bästa utvecklings IDEt och det är DirectX som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det är många som tycker de är häftiga för att de använder open source och Linux...

1. Tror han menade att det finns fler användare inom Windows och därmed lättare att få support.

Sedan tror jag inte det spelar någon roll om jordens alla VIKTIGA servrar har Linux, OS X eller Windows. De har knappast internetaccess och är därmed väldigt säkra ändå.

Du kanske inte vet om att 68,7% av alla websiter i världen kör opensource-webservrar? Endast 20,5% av alla websiter kör på Microsofts webserver.

Statistik från netcraft: http://news.netcraft.com/archives/2006/04/06/april_2006_web_s...

Du sa något om att det inte finns intresse att hitta säkerhetshål i open source system. Det är tvärtom. Eftersom open source är helt dominerande bland webservrarna så vore ett säkerhetshål i dessa system guld värt för worm/virus-makarna.
Ändå är det i Microsofts servrar där det med jämna mellanrum upptäcks säkerhetshål som utnyttjas av diverse elakartad mjukvara.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBlood
Appropå detdär med att isntallera program är ju Linux överlägset Windows. Ubuntus synaptic (Grafik version av apt-get), eller bara apt-get knäcker allt vad Windowsinstaller har.
Dock är ju drivrutiner inte lika snälla, vilket man kan förstå skapar problem hos de flesta som är sugna på att testa.

I mitt fall kör jag 90% Windows, med den enkla anledningen att i mitt tycke är VS.Net överlägset det bästa utvecklings IDEt och det är DirectX som gäller.

Apt-get är mycket enkelt och bra OM programmet du ska installera finns i systemet, man kan lägga till det men då blir det faktiskt ganska krångligt, därför är synaptic INTE överlägset dock är det bra med rum för förbättring

Angående säkerhet och liknande så är det ett faktum att *nix är säkrare än windows, sen att det inte finns så många virus till nix beror till viss del på litet antal användare är inte helt intressant.
Jag använder Windows pga. 2 orsaker
1. Man kan spela ALLA pc spel
2. Är klart enklare än Linux för det jag vill kunna göra med datorn.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Jag har kört linux lite då och då (ubuntu, slackware och fedora core). Visst det är väll ganska bra, men jag har inte tid att sitta i miljoner conf-filer hela dagen för att få operativsystemet som jag vill, jag har betydligt hällre en "next --> next"- dialogruta när jag ska fixa conf. Tar ingen tid och allt funkar förhoppningsvis. Egentligen har jag inga som helst behov av att sitta i windows längre, men efter att ha försökt confa otaliga ftp-servrar, så har jag gett upp, det verkar halft omöjligt at få en conf att funka, och den tiden det tar att ta reda på hur jag ska fixa servern, lägger jag hellre på att fixa till detaljer i mina html/css/php-koder.

Om linux lyckas fixa ett bra gränssnitt och ser till att det går att instalera och confa program grafiskt, så lovar jag att instalera det, men innan dess kommer det inte bli något linux i min burk. Och ni som nu så gärna sitter och confar i text-filer, behåll då det systemet, men att man ÄVEN kan confa grafiskt. Häng med i tiden lite.......

mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Värt att poängtera.

Dom flesta webservrana är opensource-webservrar.

Men dom flesta fil/användarservrar inom företag/kommum är Windows Server 2000 och Windows Server 2003. Sedan kommer Novell.

Har inte sett en enda Linux/Unix server för fil och användarkonton på något företag och jag är i kontakt med många servrar i olika företag genom mitt jobb.
SAAB, Volvo Aero, NÄL Sjukhus, UA-Sjukhus, Vänersborgs kommun, Trollhättans kommun, Uddevallas kommun, Lilla Edets kommun mm mm mm mm mm mm mm.

Inte en enda Linux/Unix server.
Det enda jag ser av Linux/Unix är för mailservrar.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Värt att poängtera.

Dom flesta webservrana är opensource-webservrar.

Men dom flesta fil/användarservrar inom företag/kommum är Windows Server 2000 och Windows Server 2003. Sedan kommer Novell.

Har inte sett en enda Linux/Unix server för fil och användarkonton på något företag och jag är i kontakt med många servrar i olika företag genom mitt jobb.
SAAB, Volvo Aero, NÄL Sjukhus, UA-Sjukhus, Vänersborgs kommun, Trollhättans kommun, Uddevallas kommun, Lilla Edets kommun mm mm mm mm mm mm mm.

Inte en enda Linux/Unix server.
Det enda jag ser av Linux/Unix är för mailservrar.

Det har väl dock mer med funktionalitet än att open source skulle vara mindre säkert än closed?

Permalänk
Medlem

Knashatt mm tyvärr är det så det är ju företag och kommuner som verkligen har något att vinna på att gå över till open source även om det faktiskt börjar bytta http://sr.se/ekot/ekonomiekot/artikel.asp?artikel=766567
Jag tror problemet är att det inte funnits så mycket företag som satsar på Linux i Sverige och att företag inte orkar ställa så höga krav på sina system.

Någon som vet om Linux används mer i andra länder t.ex. Finland, USA?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Någon som vet om Linux används mer i andra länder t.ex. Finland, USA?

Ingen Linuxstatistik men en karta över ett "plattformsoberoende" program vilken åtminstone visar var folk är benägna att använda "alternativ":
http://www.xitimonitor.com/etudes/equipement13.asp
(Siffror från januari)
Och för att kommentera w3schools statistiksida :
"Statistics can often be misleading."

EDIT: Lite klumpigt uttryckt på ett ställe.

Permalänk
Medlem

Linux kommer aldrig bli en riktig konkurent till MS fören man kan installera ett spel lika lätt som i MS :\
För då kan du göra allt i linux som du kan i MS
Och då skulle iallafall jag byta från MS till linux ganska snabbt

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Skrivet av Vansinne
Linux kommer aldrig bli enriktig konkurent till MS fören man kan installera ett spel lika lätt :\

håller med vansinne, ytterst bra tänkt, ingen normal person vill ha ett system där man måste sitta å old-school haxxa i massa conf-filer innan man kan få det att funka, finns folk som värdesätter sin tid mer.....

mvh Fredrik

Permalänk

Jag orkar inte mer, men wisders funkar iaf på min dator... linux har jag inte lyckats med än... :/

Visa signatur

Byt till svorak http://aoeu.info

Permalänk
Medlem

tycker trådskaparen skulle kunna specificera vad som är ologiskt m.m.

1. det startar
2. det gör det man vill att det ska göra
3. det funkar

även om min dator kraschar ibland så vet jag att det är hårdvarufel (i min burk)

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
håller med vansinne, ytterst bra tänkt, ingen normal person vill ha ett system där man måste sitta å old-school haxxa i massa conf-filer innan man kan få det att funka, finns folk som värdesätter sin tid mer.....

mvh Fredrik

Hmm, de spel som finns native så är det väl bara att installera det, ungefär lika lätt som i Windows?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Man måste faktiskt ge MS credit för Windows 2000. Det är ett operativsystem som de faktiskt lyckades med. Det är stabilt och bra, och grafiken är inte riktigt lika betungande som exempelvis i XP.
Tyvärr har de redan lagt ner support för detta deras bästa operativsystem någonsin. Exempelvis kommer det aldrig att få fullt stöd för IPv6

Senast jag provade Linux så var X och fönsterhanterarna alldeles för sega.

Helt klart. Föredrar 2000 framför XP alla dagar i veckan. Helt klart det bästa som MS tryckt ur sig i alla fall.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Hmm, de spel som finns native så är det väl bara att installera det, ungefär lika lätt som i Windows?

Kanske det men en som vill spela spel via steam hur lätt är det då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoolgeR
Kanske det men en som vill spela spel via steam hur lätt är det då?

Det har väl inget med Linux att göra? Är ju Valve som inte släpper en native version till Linux.