Permalänk
Inaktiv

stänga av NB-kylaren?

Min nordbrygge-kylare slår ibland till kylflänsen och låter då mycket. Kan ej byta ut den mot zalmans passiva då den ej får plats under mitt grafikkort. Vad tror ni om möjligheten att jag låter kylaren kyla passivt (dvs tar bort fläkten), ja menar den är inte så mycket mindre än en zalman och jag har god genomströmning av luft i datorn (2x 120 mm).

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa och se hur tempen blir. Tycker du att det blir för varmt får du sätta på den igen och leva med det. Eller försök sätt fläkten så att den inte stöter emot flänsen, det vore det smartaste.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv

tack för hjälpen, försöker och återkommer med resultat

Permalänk
Medlem

man kan också be tillverkaren av mobot o skicka en ny fläkt med fläns o de o sätta på

Permalänk
Medlem

eller att man moddar zalmankylaren, dvs kapar bort de pinnar som behövs kapas bort.

Visa signatur

Antec SLK3000B ·|· MSI K8N Neo Platinum ·|· AMD Athlon 64 3200+ ·|· 1024 MB DDR ·|· nVidia Quadro2 ·|· FSP 400W ·|· 690 GB disk ·|· Logitech UltraX flat ·|· Gentoo linux

Permalänk
Medlem

Finns motstånd att köpa som drar ner hastigheten på fläkten.
Det gör lite men jag kör helt utan har inte fått tid att modda zalmans än. Tempen ligger inte mycket högre än den brukade innan jag stängde av fläkten.

Permalänk
Medlem

ofta brukar kylarna som sitter på korten vara riktigt dåliga, ofta inte ens aluminium utan något annat konstigt. Jag tror det bästa är att köpa Zalmans och sen såga bort det som är i vägen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Eller varför inte köpa upp dej på en mindre modell (det låter som din är ganska hög) som till exempel den här:
http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=1482&session=fc9e3...
Den avnänder jag (den aktiva med fläkt då) och kör den på ca: 75% och den låter inte mycket då och håller chipset på en hyffsad tempratur.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]