Permalänk
Medlem

Använder det också nu, men det verkar ha blivit nåt knas med min bildskärm/grafikkortsdrivis för upplösningen är 1024x768 med 60hz, vill köra 85hz.

Minns inte felmeddelandet och kan inte kolla iom att jag sitter vid en annan dator nu.

Nån kanske känner igen sig ändå och har en lösning?

Permalänk
Medlem

Har testat http://kororaa.org/ nu ett litet tag på en AMD Athlon XP 1900+ med ett Radeon 9000 Pro på 128MB. Detta då via LiveCD 0.2.
Får köra med en annan drivrutiner verkar det som "radeon" istället för "fglrx".

Har fått använda en liten bugfix som finns under "Bugs" på hemsidan.
Allt funkar perfekt i 2 minuter sen stendör systemet. Skitstörigt.

Men jösses vad systemet var kul! Härliga animationer, bra transparens. En riktig "Vista-killer" när det gäller ögongodis.
Kissade nästan på mig första gången jag fick testa

Helt underbar idé som jag hoppas kommer fortsätta att utvecklas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ckytep
Har testat http://kororaa.org/ nu ett litet tag på en AMD Athlon XP 1900+ med ett Radeon 9000 Pro på 128MB. Detta då via LiveCD 0.2.
Får köra med en annan drivrutiner verkar det som "radeon" istället för "fglrx".

Har fått använda en liten bugfix som finns under "Bugs" på hemsidan.
Allt funkar perfekt i 2 minuter sen stendör systemet. Skitstörigt.

har du installerat det? och blev funktionalliteten annan då? (buggarna alltså)

testade nämligen .1 live, verkade hur stabil som helst. satt verkligen och försökte få det att balla ur med fönsterflyttar och rotationer.. men icke!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Vad är systemkraven för att ha xgl?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
har du installerat det? och blev funktionalliteten annan då? (buggarna alltså)

testade nämligen .1 live, verkade hur stabil som helst. satt verkligen och försökte få det att balla ur med fönsterflyttar och rotationer.. men icke!

Som jag sa så var det vara LiveCD'n, och jag har inte installerat det. Det vågar jag inte
Idag lyckades jag surfa i en kvart, men när jag tillslut fick för mig att använda en meny då var det klippt.
Verkar vara nått med fönsterhanteraren "Compiz" krashar för mig. Varför vet jag inte.

Har precis gjort en fräsch serverinstallation av Ubuntu 5.10 brevid mitt vanliga operativsystem (M$ Winoze XP (Non)Pro)
Ska se om man kan "leka" igång XGL och Compiz på KDE i Ubuntu. Vore ju helt underbart!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ckytep
Som jag sa så var det vara LiveCD'n, och jag har inte installerat det. Det vågar jag inte
Idag lyckades jag surfa i en kvart, men när jag tillslut fick för mig att använda en meny då var det klippt.
Verkar vara nått med fönsterhanteraren "Compiz" krashar för mig. Varför vet jag inte.

Har precis gjort en fräsch serverinstallation av Ubuntu 5.10 brevid mitt vanliga operativsystem (M$ Winoze XP (Non)Pro)
Ska se om man kan "leka" igång XGL och Compiz på KDE i Ubuntu. Vore ju helt underbart!

jo, fast inte att du inte installerade det. (för ver 0.2 innhåller visst en installationsfunktion lik den i Feather tex har jag för mig) (?)

låter fint nog.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Vad är systemkraven för att ha xgl?

ett videokort som stödjs. borde inte krävas så kraftigt dock, finns listat vilka som är testade.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Men vad är skillnaden mellan xgl och aixgl?

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Hmm, någon mer än jag som har problem med trailfocus i de senaste QuinnDebs/XGL? Det fungerar öht. inte alls, och har blivit lite van med att mina inaktiva fönster tappar färg och transparens :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Men vad är skillnaden mellan xgl och aixgl?

ATi och Novell gillar Xgl
nVidia och Red Hat gillar AIGLX

Citat:

http://fedoraproject.org/wiki/RenderingProject/aiglx#head-fd5...
XGL is a different X server. This is a more incremental change which is slated to become part of Xorg. We don't believe that replacing the entire X server is the right path, and that improving it incrementally is a better way to modernize it. After talking to people at xdevconf, it felt like much of the upstream Xorg community shares this view. You can search Adam Jackson's notes for "large work for Xgl" to get the blow-by-blow or NVidia's presentation from XDevConf 2006 on using the existing model.

Personligen så håller jag med AIGLX är en bättre lösning än Xgl.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Men vad är skillnaden mellan xgl och aixgl?

XGL är en helt ny X-server. AIGLX är extensions till den nuvarande servern, Xorg. XGL fungerar i dagsläget med betydligt fler kort, men AIGLX verkar prestera bättre på äldre hårdvara och kommer att inkluderas i Xorg 7.1. Iom Xorg 7.1 kommer även ett nytt API för grafikkortsdrivrutiner. Nvidia tänker tydligen släppa drivrutiner med stöd för AIGLX när detta API är stabilt.

Permalänk
Medlem

Nu kör jag AIXGL med Compiz på min laptop, flyter på långt över förväntan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
XGL är en helt ny X-server. AIGLX är extensions till den nuvarande servern, Xorg. XGL fungerar i dagsläget med betydligt fler kort, men AIGLX verkar prestera bättre på äldre hårdvara och kommer att inkluderas i Xorg 7.1. Iom Xorg 7.1 kommer även ett nytt API för grafikkortsdrivrutiner. Nvidia tänker tydligen släppa drivrutiner med stöd för AIGLX när detta API är stabilt.

Enligt mailinglistarkivet så är Xorg 7.1 planerat att släppas i slutet av maj (källa: http://lists.freedesktop.org/archives/xorg/2005-December/0117...). Någon med mer inblick i utvecklingen som vet hur det går med den deadlinen, kommer den att hållas eller dröjer det längre än så? Funderar på att när allt känns stabilt nog dra in några av dessa moduler på workstationen, men då ska det vara stable och officiell release, så jag slipper eventuella breakage, hade jag tänkt.

W

Permalänk
Medlem

är det inte bra konstigt av nVidia att satsa på den modellen som är tänkt att prestera bättre på gammal teknik än den som nyttjar nyare kort främst?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
är det inte bra konstigt av nVidia att satsa på den modellen som är tänkt att prestera bättre på gammal teknik än den som nyttjar nyare kort främst?

nVidia menar att du kan göra allt med AIGLX lika bra som med Xgl, utan att behöva komplicera hela X servern. Dom menar att drivrutinsspecifika features typ som TwinView måste skrivas om för Xgl och i värsta fall inte går att implementera alls.

Med Xgl är det i princip X servern som har hand om renderingen genom X drivrutiner, något som görs av X drivrutinen i xorg. Ju mer du flyttar in i servern desto mindre kan du optimera drivrutiner för specifik hårdvara.

http://download.nvidia.com/developer/presentations/2006/xdevc...

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Enligt mailinglistarkivet så är Xorg 7.1 planerat att släppas i slutet av maj (källa: http://lists.freedesktop.org/archives/xorg/2005-December/0117...). Någon med mer inblick i utvecklingen som vet hur det går med den deadlinen, kommer den att hållas eller dröjer det längre än så? Funderar på att när allt känns stabilt nog dra in några av dessa moduler på workstationen, men då ska det vara stable och officiell release, så jag slipper eventuella breakage, hade jag tänkt.

W

Enligt http://lists.freedesktop.org/archives/xorg-announce/2006-Apri... så släpptes 7.1RC1 på utsatt datum, får se på fredag om RC2 släpps i tid, isf så kanske 7.1 släpps på utsatt datum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Såå häftigt och äckligt skönt med F12-grejen
Jag älskar det redan!

F12-grejen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lothar
F12-grejen?

En sorts kopia av Exposé i Mac OS X, dock inte fullt lika finslipad eller funktionellt, men tja, grymt skön likväl Finns F11 (Visa fönster av samma applikation) med i nyare Quinndebs också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
En sorts kopia av Exposé i Mac OS X, dock inte fullt lika finslipad eller funktionellt, men tja, grymt skön likväl Finns F11 (Visa fönster av samma applikation) med i nyare Quinndebs också.

Googlade upp det, och det låter faktiskt ganska smidigt. Måste prova det sen när man köper laptop nån gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lothar
Googlade upp det, och det låter faktiskt ganska smidigt. Måste prova det sen när man köper laptop nån gång.

Köp en Mac Och mjo, är grymt smidigt, w8
http://sidde.lokalen.org/temp/MacOSXTigerShortDemoByBjornJoha...
Där kan du se att han använder Exposé när han kopierar text och bild Visst, den är trevlig i Compiz med, men inte alls i jämförelse med Macens. Nåja, de arbetar på det, men skulle visst krävas en hel del arbete innan man kunde arbeta direkt med miniatyrerna såsom jag förstod det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Köp en Mac Och mjo, är grymt smidigt, w8
http://sidde.lokalen.org/temp/MacOSXTigerShortDemoByBjornJoha...
Där kan du se att han använder Exposé när han kopierar text och bild Visst, den är trevlig i Compiz med, men inte alls i jämförelse med Macens. Nåja, de arbetar på det, men skulle visst krävas en hel del arbete innan man kunde arbeta direkt med miniatyrerna såsom jag förstod det.

Har tänkt på en iBook. Får se vad det blir sen

Permalänk
Medlem

Efter att ha vägrat Linux som desktop-OS sen win2000 kom så har jag nu kört Ubuntu Dapper med XGL och compiz i över en vecka... så himla läckert! Har inte startat XP på flera dagar... jag menar, hur kan man använda ett OS vars fönster inte wobblar när man flyttar dom?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror ni man kan få igång XGL under slack numera? Och måste man ha Gnome för att det ska funka fortfarande?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Tror ni man kan få igång XGL under slack numera? Och måste man ha Gnome för att det ska funka fortfarande?

Hmm, har funnits compiz-kde-paket för Ubuntu så länge jag kan minnas, samt att QuinnStorm (hon som kodat mycket av de roligare sakerna som hänt på senaste tiden, se compiz.net) har alltid kört KDE vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag gör något fel, men för mig går det förbannat slött, visst, det fungerar, men riktigt segt, 6600 GT med nvidiadrivare, någon annan som har samma problem, eller jag kanska har gjort något fel när jag konfat det? Hur ska man sätta att det ska starta på bästa sett?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

ska fråga en dum fråga vad gör compiz för ngt

Visa signatur

Kunskap är inte gratis. Den kostar din tid!

Permalänk
Medlem

I XGL har jag inte alla fonter som jag hadde innan jag installerade det.
Har någon en vettig lösning på detta?

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commando
ska fråga en dum fråga vad gör compiz för ngt

Det är en fönsterhanterare.

Permalänk
Permalänk
Medlem

kanske lite gammal tråd, men undrar lite om systemkrav för det här.
Jag har en hp-laptop med ett ATi X600, men med fglrx-driver eftersom ATi's driver inte funkar med den här skärmen eller något liknande, glxgears tjatar inte om att DRI inte finns, är det hårdvaruaccelererat då? Skulle Xgl och Compiz flyta på den här datorn?

btw, hur får man fram FPS i glxgears? Förr i tiden rapporterade den ju automagiskt, men har inte hittat nåt nu... (den snurrar laggfritt iallafall )

EDIT: JAG HAR FÖR HELVETE ALDRIG SETT NÅT HÄFTIGARE :D:D:D
EDIT2: Det frös igår kväll o när jag skulle starta det igen så gick det inte.. ajja, får installera Dapper på riktigt nu o testa igen då.

Permalänk
Medlem

ErikHK: glxgears -printfps