Permalänk
Medlem

Troligt problem med gammalt moderkort.

Jag har fått tag på ett gammalt moderkort, som skulle kastas, eftersom det var något fel på det. Jag undrar på om det kan vara detta som är felet:

Som ni ser verkar det som att kondingarna (?) har svält upp, kan det vara problemet? Är det svårt att byta?

Permalänk
Medlem

Kondingarna kan ge random omstarter eller att den inte startar alls. Har bytt på två moderkort och det är inte så svårt om man har lite lödvana.

Permalänk
Medlem

Så där ser ett av mina moderkort också ut. Det har dock tryckts ur lite brun sörja. Den datorn används inte längre eftersom den ägnade sig åt "random"-hängningar.

Permalänk
Medlem

Okaj, så det är alltså det som är felet? Jag har ingen aning, jag fick det av en polare, eftersom han tänkte slänga det, då tänkte jag att det kanske inte är så allvarligt fel utan något jag kan fixa.

Och angående lödvana: Jag sitter och löder ledningsboxar hela dagarna, så jag tror nog att jag ska fixa några små punkter, inga problem.

Permalänk
Medlem

Försök ta reda på vad för symtom felet har. Liknar det ovanståendes så kan det ju vara kondingarna. Isf är det nog värt att köpa in lite kondingar för ~100kr och byta ut dom gamla. Det är ju inte säkert, men vinsten motiverar ju insatsen. Fast det beror ju på, om du har nån användning av kortet.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

Ja jo, användning kommer jag ha av det, eftersom det följde med en gammal 2.4 propp Det skall bli en HTPC så småningom hade jag tänkt.