Intel Core Duo i 3,4 gigahertz slår Pentium 4 D i 7,2 gigahertz i SuperPi

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Westelindh!
jag håller med dig angående frekvensen, men vet inte om jag håller med om att alla som inte är införstådda med hur det fungerar är idioter, snarare är dom inte lärda i området. Att vara en idiot kan väl inte vara att inte vara bildad, som att säga att någon som inte kan spela elgitarr är en idiot han med eftersom han inte vet hur man gör. Nej lite trevligare än så tycker jag att vi kan vara, och klanka inte på våra nya vänner här på forumet, är väl för övrigt bara kul att intresset växer! Jag tycker i stället att vi som pulat ett tag ställer upp och förklarar det på ett mer trevligt sätt.

Tack för mig!

Du har givetvis helt rätt. Men tålamodet brister ibland när man håller på med flera parallella diskussioner på flera forum och ibland råkar på kompletta "idioter". Då kan irritationen lätt smitta över på andra inlägg.
Hoppas ni har överseende med det.
Ska tänka på det iaf.

Permalänk
Medlem

Här är en test på en Yonah 2.16 Ghz mot en likvärdigt klockad AMD X2 4400+ 2.2 Ghz.
http://www.hkepc.com/hwdb/yonah-crossfire-3.htm

Yonah utklassar AMD 4400+ med 10 sek i Super-pi men förlorar i en hel del andra tester. Jag drar inga slutaser i övrigt men jag tycker det bekräftar det redan många har sagt i den här tråden att man inte ska förlita sig särkilt mycket på enbart Super-pi.

Permalänk
Medlem

Varför gör aldrig nån speltester egentligen, tar nästan lika lång tid och säger bra mycket mer om prestandan än SuperPI gör. Och de flesta är mer intresserad av speltester med.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Intel-prollarna vinner i SuperPI enbart för att den ryms i Intels stora cache, medan AMD måste hämta data från minnet. AMD har HT och inbyggd minneskontroller men det tar ändå tid att hämta data från det långsamma minnet.

Ett quick and dirty way för AMD att öka på prestandan mot Conroe vore att skapa en 4kanals-minneskontroller. Nackdelen är att då krävs det 4 minnesstickor men man får fördubblad minnesbandbredd jämfört med dagens Dual-channel.
Quadruple-channel alltså, skulle nog kunna hjälpa en hel del i många tester.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid kolla 3D resultaten som finns på XS angående Yonah: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=97373

Visst finns det krut till annat än bara SPI...

Ser faktiskt riktigt bra ut om jag ska vara helt ärlig.

-k0nsl

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Här är en test på en Yonah 2.16 Ghz mot en likvärdigt klockad AMD X2 4400+ 2.2 Ghz.
http://www.hkepc.com/hwdb/yonah-crossfire-3.htm

Yonah utklassar AMD 4400+ med 10 sek i Super-pi men förlorar i en hel del andra tester. Jag drar inga slutaser i övrigt men jag tycker det bekräftar det redan många har sagt i den här tråden att man inte ska förlita sig särkilt mycket på enbart Super-pi.

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Du kan ju alltid kolla 3D resultaten som finns på XS angående Yonah: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=97373

Visst finns det krut till annat än bara SPI...

Ser faktiskt riktigt bra ut om jag ska vara helt ärlig.

-k0nsl

Jag skrev också att jag drar inga slutsatser för övrigt. Man kan alltid hålla på att fixa och finjustera och överklocka och använda olika drivrutiner till grafikkort mm. för att få skillnader åt ena eller andra hållet. I det här testet som jag länkade till ovan använder man samma drivrutiner vad jag förstår på oklockade datorer.

Det jag menar är bara att Super-pi enbart inte säger särskilt mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
Jag undrar vad intel kommer säga till kunderna när de uppmanas till att köpa en processor som är "hälften så snabb" som den förra dom köpte.

"Nej nej, den här är mycket bättre. Vi lurade er förra gången ni skulle köpa dator."

Hmm. Illa.

Jag vill ha en Conroe

Hahahahahah, jaa haaaha fan vad klockrent !:D

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
Jag undrar vad intel kommer säga till kunderna när de uppmanas till att köpa en processor som är "hälften så snabb" som den förra dom köpte.

"Nej nej, den här är mycket bättre. Vi lurade er förra gången ni skulle köpa dator."

Hmm. Illa.

Jag vill ha en Conroe

Intel är smartare än så, dom kommer att säga att köp den här för den är dubbelt så snabb fastän den går på halva klockfrekvensen... eller som AMD köp en 4400+ som är långsammare än en 4000+ i singletrådade applikationer fastän 4400+ är "snabbare" enligt AMD eller hur kan en XP 3200 vara långsammare än en AMD64 3000+?

Det kanske beror på olika arkitekturer? "klockrent" ja det vet jag inte men i allra högsta grad olika IPC...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Intel-prollarna vinner i SuperPI enbart för att den ryms i Intels stora cache, medan AMD måste hämta data från minnet. AMD har HT och inbyggd minneskontroller men det tar ändå tid att hämta data från det långsamma minnet.

Så en Yonah med 2Mb cache har i själva verket en mycket större cache än en AMD X2 med 2Mb cache?
Eller funkar Core Duos cache på ett annat, mycket mer effektivt sätt?

Notera även att den nya Celeronen baserad på Yonahkärnan presterar bra mkt bättre i SuperPI och den har hela 1Mb cache, lika mkt som de nya AMD prollarna har per kärna.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Så en Yonah med 2Mb cache har i själva verket en mycket större cache än en AMD X2 med 2Mb cache?
Eller funkar Core Duos cache på ett annat, mycket mer effektivt sätt?

Notera även att den nya Celeronen baserad på Yonahkärnan presterar bra mkt bättre i SuperPI och den har hela 1Mb cache, lika mkt som de nya AMD prollarna har per kärna.

Visa mig lite exempel då så kan vi börja snacka.
Dessutom tänkte du kanske inte på att X2 har fortfarande bara 1Mb per CPU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna

Dessutom tänkte du kanske inte på att X2 har fortfarande bara 1Mb per CPU.

Tror inte att han påstår något annat...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Visa mig lite exempel då så kan vi börja snacka.
Dessutom tänkte du kanske inte på att X2 har fortfarande bara 1Mb per CPU.

Angående Celeronpåståendet så postade skruvis en tråd på sweclockers nyligen som länkade till http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=95550

Jag ställde för övrigt en fråga i min post, det var inget påstående eftersom jag använde "?" efter meningens slut.

Yonah har 2 kärnor, 2Mb cache (1 per CPU?).
X2 har 2 kärnor där vissa har 2Mb cache (1 per CPU).
Celeron M baserad på Yonah har 1 kärna och 1Mb cache

Därav min fråga som jag återigen upprepar, är Intels Cache så mycket mer effektiv än AMDs eller fungerar den på ett annorlunda sätt?

Du får gärna upplysa mig om hur Intels lika stora cacheminne helt plötsligt blir större?

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Jaså nu är du inte så insatt längre eller vad?
Yonah har en 2MB-cache som är delad, X2 har fortfarande max 1MB per CPU. Där har du anledningen till Yonah stora övertag i SuperPi, ett övertag som inte finns i spel tex.

Prescott bevisade redan att det berodde på cachen, eftersom den var snabbare än 1MB Northwood trots att Prescott hade sämre IPS och var långsammare i allt annat.

Permalänk
Medlem

När man trycker calculate i superpi vad är det för mb man ska välja?

Visa signatur

GTX 780TI SC @1,28ghz med accelero hybrid, I7 3770K @4,6ghz, 16gb 1866mhz ram, 240gb intel SSD x2, 2TB 7200rpm, fractal arc, fractal modulärt nätagg 850w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Jaså nu är du inte så insatt längre eller vad?
Yonah har en 2MB-cache som är delad, X2 har fortfarande max 1MB per CPU. Där har du anledningen till Yonah stora övertag i SuperPi, ett övertag som inte finns i spel tex.

Prescott bevisade redan att det berodde på cachen, eftersom den var snabbare än 1MB Northwood trots att Prescott hade sämre IPS och var långsammare i allt annat.

Yonah baserade Celeron M har bara en (1!) kärna & 1MB cache!

Svaret på mikerrer fråga är, nej Yonahs L2 cache är inte effektivare på det sättet att det är snabbare än AMD64:as, utan cache minnet utnyttjas på ett annat sätt..

@Zaion: 1MB.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Intel-prollarna vinner i SuperPI enbart för att den ryms i Intels stora cache, medan AMD måste hämta data från minnet. AMD har HT och inbyggd minneskontroller men det tar ändå tid att hämta data från det långsamma minnet.

Ett quick and dirty way för AMD att öka på prestandan mot Conroe vore att skapa en 4kanals-minneskontroller. Nackdelen är att då krävs det 4 minnesstickor men man får fördubblad minnesbandbredd jämfört med dagens Dual-channel.
Quadruple-channel alltså, skulle nog kunna hjälpa en hel del i många tester.

Det du skriver är väldigt sant. De flesta spel med betoning på "De flesta" påverkas inte så mycket av chache-minnet och det skapar därför fördelar för AMD. Jag vet dock sedan innan att tekniken som används i p3, mobile och i kommande conroe även presterar bra i spel. Jag hoppas på bättre motstånd från Intels sida då AMD inte kan leva på sitt namn på samms ätt som Intel kan så är de tvungna att sänka priserna

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Skruvis

Men har du något direkt jämförbart SuperPi-test mellan en sådan och en 1MB A64 då?

strumpan2k

Conroe är som sagt på väg och förhandstesterna visar ju iaf att den ska bli grym (inkl. spel).

AMD bör ta efter det där med delad cache förresen till X2, skulle ge välbehövlig skjuts till vissa applikationer och borde vara förhållandevis lätt att implementera.
Skulle tom faktiskt förvåna mig om de inte redan arbetar på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Skruvis

Men har du något direkt jämförbart SuperPi-test mellan en sådan och en 1MB A64 då?

Nej det har jag inte, jag har bara detta från xtremesystems där WiktorWang kör en Celeron-M 420... det är hyffsad prestanda för att vara kallad Celeron.

www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=95550

Iofs. ska man inte säga att både Yonah samt Conroe kommer att utklassa AMD´s motsvarande processorer, för det vet vi inte med säkerhet... men man ska tänka sig för både 1 gång & 2 gånger innan man väcker den björn som sover för risken är stor att björnen gör rent hus när han vaknar upp ordentligt..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

avicenna:
Det är väl bara att dra upp en A64a i samma prisklass som en C-M baserad på Yonah, den kostar inte speciellt mycket, ca 2000:-

Antar att det blir en 3700+?
Mig veterligen når inte en 3700+ under 21s i superpi på luft.
Sedan tycker jag det är lika mkt upp till dig att bevisa motsatsen, men eftersom inte den troligen inte existerar så lär det bli svårt

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
avicenna:
Det är väl bara att dra upp en A64a i samma prisklass som en C-M baserad på Yonah, den kostar inte speciellt mycket, ca 2000:-

Antar att det blir en 3700+?
Mig veterligen når inte en 3700+ under 21s i superpi på luft.
Sedan tycker jag det är lika mkt upp till dig att bevisa motsatsen, men eftersom inte den troligen inte existerar så lär det bli svårt

Det kanske räcker med att den kommer ned till 31 sek i Super-pi för att den ska va likvärdig eller kanske t.o.m slå en C-M baserad Yonah i många andra benchmark om man ska dra en parallel med testet som jag länkade till ovan. Tycker att det är knepigt att jämföra med Super-pi när det ger så olika resultat i andra benchmarks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Det kanske räcker med att den kommer ned till 31 sek i Super-pi för att den ska va likvärdig eller kanske t.o.m slå en C-M baserad Yonah i många andra benchmark om man ska dra en parallel med testet som jag länkade till ovan. Tycker att det är knepigt att jämföra med Super-pi när det ger så olika resultat i andra benchmarks.

Jag försöker bara tillrättavisa avicenna som har uttalat att Intel får bättre resultat i SuperPI pga sin cache.
Därför jag drog upp Celeronen och en A64 3700+ som exempel då de har lika mkt cache och kostar ungefär lika mkt..

Vissa andra benchmarks tror inte jag heller Celeronen hänger med i fullt ut, men det handlade inte mitt klagomål om heller.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Jag försöker bara tillrättavisa avicenna som har uttalat att Intel får bättre resultat i SuperPI pga sin cache.
Därför jag drog upp Celeronen och en A64 3700+ som exempel då de har lika mkt cache och kostar ungefär lika mkt..

Vissa andra benchmarks tror inte jag heller Celeronen hänger med i fullt ut, men det handlade inte mitt klagomål om heller.

Just det, det har iaf hittils varit så, och Intel slog Intel när det fick större Cache trots högre latens och längre pipeline.

Du ska tillrättavisa mig men du orkar inte leta fram några bevis, är det inte bättre att inte säga någonting alls då?
Vem vet, Kanske har Intel nu lyckats göra något också för SuperPi utöver cachen.
Jag har frågat efter bevis men nej, du förväntar dig att jag ska köpa en prolle för att bevisa din tes.
Jag hoppas du fattar själv hur begåvat det låter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Just det, det har iaf hittils varit så, och Intel slog Intel när det fick större Cache trots högre latens och längre pipeline.

Du ska tillrättavisa mig men du orkar inte leta fram några bevis, är det inte bättre att inte säga någonting alls då?
Vem vet, Kanske har Intel nu lyckats göra något också för SuperPi utöver cachen.
Jag har frågat efter bevis men nej, du förväntar dig att jag ska köpa en prolle för att bevisa din tes.
Jag hoppas du fattar själv hur begåvat det låter.

öööh, vad är det du insinuerar?

Du kommer med ett påstående och det är just det påståendet jag försökt kommentera i denna tråd:
"Intel-prollarna vinner i SuperPI enbart för att den ryms i Intels stora cache, medan AMD måste hämta data från minnet. AMD har HT och inbyggd minneskontroller men det tar ändå tid att hämta data från det långsamma minnet. "

Utan några som helst källor på ditt påstående.
Ska jag ta ditt ord på det och själv behöva leta fram alla bevis?
Har du alltid fått allt serverat på silverfat?

Jag klistrade in en länk här (http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=95550) där en Celeron baserad på Yonahkärnan får under 21s i superpi.
Den har 1Mb cache, alltså inte mer än en vanlig A64a.
Dessutom är den luftkyld, alltså inget fuffens med torris eller kompressorkylning.

Alltså kan inte bara cachen vara till Intels fördel att de får såpass låga resultat i SuperPI.
Men du får somsagt gärna motbevisa mig genom att göra någon form av research själv på en likvärdig AMD CPU och motbevisa mig, tack!

EDIT: Visst håller jag med om att cachen förbättrat tiden i SuperPI på P4or, men verkligen inte på intels mobila CPUer.
Se bara på Banias (föregångaren till Dothan). 1Mb cache och presterar ruskigt bra i SuperPI i förhållande till dagens (2-3 år nyare CPUer)..

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Ja du klistrade in den länken ja, och det fanns inget att jamföra med.
Men håhåjaja, ok. Jag letade lite:

http://www.techzonept.com/showthread.php?t=36194

A64 = 26.8s på 3.1Ghz enligt länken ovan
Yonah 21.4s på 3.1Ghz enligt din länk

Så AMDn var 20% långsammare i SuperPi enligt dom siffrorna. Eller Yonah var 25% snabbare om man ska räkna från det hållet.
Ok, jag tar tillbaka att Intel bara vinner i det tack vare cachen, iaf numera. Det är alltså mer än Cachen som spelar in.
Sen får jag väl hoppas och anta att det inte är några olika versioner av SuperPi (med olika optimeringar) som använts.

Permalänk
Medlem

Om man läser vidare i tråden från Xremesystems så presenteras även resultat från andra bänkningar.. dock jämförs inget med andra plattformar...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Är det inte den här processorn som har en grymt låg värmeutveckling?

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]