Permalänk
Medlem

Gör om molex kabel.

Det är så här att jag har ett blått lysrör för dator som kommer från clasohlson (artnummer 32-7368). lysröret kommer med en inverter, som sedan går till en molex-hona och en hanne.
Grejen är den att jag skulle vilja koppla in lysröret till ett vanligt 220V vägg-uttag istället! för att kunna koppla in det vart som helst. Hur ska jag gå tillväga ?

Visa signatur

MSI K8N Neo4 Platinum | AMD Athlon FX-57 | 2x1024Mb Patriot 2.5-3-3-7 1T @ 215mhz | POV 7800GT 256MB @ 460/1120mhz | Aspire 500W | Samsung 40GB SATAII NCQ Systemdisk + 620GB ytterligare | Microsoft Wheel Mouse Optical 1.1 + QPad Poker

Permalänk
Medlem

Du ska inte göra om "molex kabel" utan du ska skaffa en transformator som gör om från vägguttagets växelström till 12 Volt likström.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Du ska inte göra om "molex kabel" utan du ska skaffa en transformator som gör om från vägguttagets växelström till 12 Volt likström.

Alltså det jag vill är att det ska vara en stickkontakt istället för molexkontakterna, eller en adapter som gör att jag kan koppla in molexkontakten i väggen. typ. ge gärna länk till transformatorn.

Visa signatur

MSI K8N Neo4 Platinum | AMD Athlon FX-57 | 2x1024Mb Patriot 2.5-3-3-7 1T @ 215mhz | POV 7800GT 256MB @ 460/1120mhz | Aspire 500W | Samsung 40GB SATAII NCQ Systemdisk + 620GB ytterligare | Microsoft Wheel Mouse Optical 1.1 + QPad Poker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chronic-
Alltså det jag vill är att det ska vara en stickkontakt istället för molexkontakterna, eller en adapter som gör att jag kan koppla in molexkontakten i väggen. typ. ge gärna länk till transformatorn.

En sån här 32-6320 från clas ohlson borde funka bra. Då får du skarva sladdarna själv eftersom den har en annan typ av kontakt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chronic-
Alltså det jag vill är att det ska vara en stickkontakt istället för molexkontakterna, eller en adapter som gör att jag kan koppla in molexkontakten i väggen. typ. ge gärna länk till transformatorn.

Först tar du denna

sedan klipper du av kontakten och klämmer dit sådana här stift

på kablarna, alternativt att du tar en gammal molex och skarvar sladdarna som redan sitter på den. Nu borde det se ut ungefär såhär

Du har nu en färdig eliminator som ska klara att driva ditt lysrör var än du är i Sveriges land med vanliga stickkontakter

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

glasklart, tack för all hjälp !

Visa signatur

MSI K8N Neo4 Platinum | AMD Athlon FX-57 | 2x1024Mb Patriot 2.5-3-3-7 1T @ 215mhz | POV 7800GT 256MB @ 460/1120mhz | Aspire 500W | Samsung 40GB SATAII NCQ Systemdisk + 620GB ytterligare | Microsoft Wheel Mouse Optical 1.1 + QPad Poker

Permalänk

Såhär. Jag kommer inte ihåg vilken av kablarna som är plus eller minus på en sådan där eliminator(brukar inte leka med dom) med på molexen är det röd som är +12V och svart som är jord.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

det var inte alls glasklart förresten, alltså jag klipper av själva kontakten på adaptern (änden på sladden, den som man kopplar in i apparaten) och klämmer fast stiften där den satt eller ? och vart får man tag på stiften ? hoppas jag inte verkar allt för trög

Visa signatur

MSI K8N Neo4 Platinum | AMD Athlon FX-57 | 2x1024Mb Patriot 2.5-3-3-7 1T @ 215mhz | POV 7800GT 256MB @ 460/1120mhz | Aspire 500W | Samsung 40GB SATAII NCQ Systemdisk + 620GB ytterligare | Microsoft Wheel Mouse Optical 1.1 + QPad Poker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Såhär. Jag kommer inte ihåg vilken av kablarna som är plus eller minus på en sådan där eliminator(brukar inte leka med dom) med på molexen är det röd som är +12V och svart som är jord.

Nej.

På molex är det:
Röd = 5v+
Svart = -
Svart = -
Gul = 12v+

För övrigt är en av dom transformatorerna det länkas till AC/AC, du ska ha en som är AC/DC och har en utspänning på 12v.

Det smidigaste är att klippa bort molexkontakten ifrån ditt ccfl-rör, och skarva ihop den med "sockerpitar" (kopplingslist/kopplingsplint på Classe) INTE ELTEJP!

Pluskabeln ifrån transformatorn bör vara markerad med ett vit streck, eller flera vita streck i linje längs med hela kabeln.

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

Lyssna på Hulth.
Fast kan man inte löda istället? blir ju snyggare.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk

Jag är ledsen att jag skrev fel om färgen på molexkabeln men jag saxade infon från faq:en så någon borde fan ändra den alltså. Här kommer en annan eliminator som är AC/DC(det felet tar jag ansvaret för var för trött) http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=321063000

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Obs! Den typ av adapter som visas på clasohlson orkar inte driva två UV rör. Det blir visst ljus men inte som från ett datoraggregat.

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem

Hulth, vad är det för fel på eltejp?
Jag hade kört på krympslang. Har du en bra krympsnags så får du t o m vattentäta skarvar.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk

lysdiod.com säljer nätadaptrar som skickar ut 12 V, 1250 mA om det skulle va nått.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
Hulth, vad är det för fel på eltejp?
Jag hade kört på krympslang. Har du en bra krympsnags så får du t o m vattentäta skarvar.

Sa aldrig att det var några fel på det, bara att han inte skulle använda det i det här sammanhanget.

Har sett alla möjliga lösningar med el och eltejp, en del bra, en del dåliga och andra rentav livsfarliga

Lödning är givetvis ett alternativ, men det är ju inte alla som besitter redskapen och kunskapen

Krympslang är ju också en grej, men jag tänkte just för att skarva kabel-kardelerna ska det vara något som håller, att man bara tvinnar ihop dom är ingen bra lösning, då är sockerbitar nästa smidiga steg, som inte kräver mer verktyg än en bra skruvmejsel.

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha för all hjälp, kör på adaptern som Hulth länkade till. Sen har jag både erfarenhet nog och verktygen för lödning så att det inte ska bli livsfarligt så det blir till att löda ihop tåtarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Topic
Obs! Den typ av adapter som visas på clasohlson orkar inte driva två UV rör. Det blir visst ljus men inte som från ett datoraggregat.

Så det är inte att fundera på att eventuellt koppla in ett lysrör numero 2 senare kanske ?
Eller hur mkt effekt förlorar rören om man har två ?

Visa signatur

MSI K8N Neo4 Platinum | AMD Athlon FX-57 | 2x1024Mb Patriot 2.5-3-3-7 1T @ 215mhz | POV 7800GT 256MB @ 460/1120mhz | Aspire 500W | Samsung 40GB SATAII NCQ Systemdisk + 620GB ytterligare | Microsoft Wheel Mouse Optical 1.1 + QPad Poker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chronic-
Tack ska ni ha för all hjälp, kör på adaptern som Hulth länkade till. Sen har jag både erfarenhet nog och verktygen för lödning så att det inte ska bli livsfarligt så det blir till att löda ihop tåtarna.

Så det är inte att fundera på att eventuellt koppla in ett lysrör numero 2 senare kanske ?
Eller hur mkt effekt förlorar rören om man har två ?

Jag länkade inte till någon adapter

Beror ju på hur mycket transformatorn orkar ge, men i värsta fall kan det bli så att det bara lyser ca 10cm eller så i ena änden av rören. Annars får du köpa en kraftigare transformator helt enkelt (högre mA, A eller vad den nu kan tänkas ange ström i )

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

Hulth: Alltså antalet AMPS är väl inte värst viktigt då transformatorn kommer växla upp spänningen till flera tusen volt.. Nu säger jag inte att man kan ha igång två 10cm rör på 0,5A men kanske 1A på två st..?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Hedersmedlem

Hur mycket ström adaptern kan leverera är väldigt viktigt. Att invertern sen trollar lite med det som kommer in spelar inte så stor roll. För adaptern är det total belastning som räknas.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Nu står det i FAQ:en att ett lysrör drar 200mA och dom där skulle vell leverera 400mA? Då ska det ju räcka med råge! Om inte, välj den är det vell bara att välja nästa storlek på 500mA?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Hulth: Alltså antalet AMPS är väl inte värst viktigt då transformatorn kommer växla upp spänningen till flera tusen volt.. Nu säger jag inte att man kan ha igång två 10cm rör på 0,5A men kanske 1A på två st..?

Det är av vital betydelse skulle jag vilja påstå.

Ström och spänning är inte samma sak, ström mäter man i A, och spänning i V. Spelar ingen roll hur mycket invertern gör om spänningen till, varje lysrör kommer fortfarande ha en viss strömförbrukning, och finns det för lite ström att tillgå kommer dom att lysa svagare / inte lysa alls.

Firefox: Svart är -, inte jord (din signatur)

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulth
Firefox: Svart är -, inte jord (din signatur)

Jord är det, dock inte skyddsjord.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

lånar tråden lite.
Om jag vill ha en hårddisk inkopplad istället för fläktar, hur kopplar jag då?
De svarta kablarna från en molex går till eliminatorns minus pol, men sedan vet jg inte vilken man ska använda av röd/gul då jag inte vet hur mkt spänning de ska ha. De ligger väl på runt 1A när de arbetar, om jag inte minns fel.

Visa signatur

Ny tjänst lanserad i Halland med öppettider till det mesta. ÖppetSverige

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikael1984
lånar tråden lite.
Om jag vill ha en hårddisk inkopplad istället för fläktar, hur kopplar jag då?
De svarta kablarna från en molex går till eliminatorns minus pol, men sedan vet jg inte vilken man ska använda av röd/gul då jag inte vet hur mkt spänning de ska ha. De ligger väl på runt 1A när de arbetar, om jag inte minns fel.

jag hoppas att du inte har tänkt att koppla in en hårddisk med en eliminator!!!

Visa signatur

Ledare för Nova Krepusko, ett svenskt guild för AoC

Permalänk
Medlem

Vart på elfas hemsida hittar man molexkontakterna?

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcoon
jag hoppas att du inte har tänkt att koppla in en hårddisk med en eliminator!!!

Hej,
jo det är precis vad jag tänkt göra. 2st faktiskt. En med 5v och en med 12V.

Visa signatur

Ny tjänst lanserad i Halland med öppettider till det mesta. ÖppetSverige

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikael1984
Hej,
jo det är precis vad jag tänkt göra. 2st faktiskt. En med 5v och en med 12V.

hmm, om du ska koppla in en 2,5 disk så blir de lite enklare då de bara går på 5v , men om du ska koppla in en 3,5 disk så blir de lite knepigare .. =/

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Lyssna på Hulth.
Fast kan man inte löda istället? blir ju snyggare.

Löda är snyggast fast dra krympslang över med:P