Äntligen kom det, Evga 7900GT... Kortvarig lycka.

Permalänk

Äntligen kom det, Evga 7900GT... Kortvarig lycka.

Har skickat efter prylar för sen sisådär 18k +.
Bl.a ett Evga 7900GT CO Copper Version 256Mb och en 20" Samsung platt.

Det var ju rena julafton! På med ESD skyddet och sen riva upp kartonger!
Monterade mitt nya Asus Premuim kort, grafikkortet, tryckte ner 1024 X 2 A-data minnen och gjorde samma sak med nya Manchester CPU:n. Måste säga att jag blev impad av Tagan agget! 530 friska! Väldans massa snyggt förpackade kablar.

Startade upp och? ..Vad tyst den blev med 4 papst fläktar och en ny tyst Samsung SATA disk. Jisses. Från Viggen till cykel.

Men kortvarig lycka. Fick ingen signal till skärmen alltså kom jag inte ens till BIOS.
Har ju inga extra PCIE kort men Datorbutiken bad mig felsöka -alltså plocka ner allt och testa del för del. Efter så fick jag ändå inte snurr på det. Tänkte att det är lika bra att få ett objektivt svar.
Åkte in med burken till en databutik. Efter 5 timmar ringde dom och sa: "Det är ditt grafikkort som inte svarar, vi bytte och då funkade allt perfekt.".

Min värld föll ihop. Har väntat en 5-6 veckor på att få kortet och nu? Samma väntan eller tror ni DB.com har lite kort i reserv för sånt här? Jag tvivlar på det.

Skärmen hade dessutom en död pixel. Dock långt ner och till höger.Ser mest ut lite smuts. Håller på och kör lite pixel tester men tvivlar på att det hjälper.

Så vad göra. vänta på nytt 7900Gt kort. Lägga till ett par k och tar ett ännu värre kort eller gå ner i prestanda?

Permalänk

Inte roligt när sådant händer.

I ditt fall så hade jag nog snarare bytt ner mig lite till ett 7600GT. Jag tycker helt enkelt att det blir för mycket att betala för ett grafikkort annars, i synnerhet när nästa generation är på gång.

Har du provat att "massera" din döda pixel? Sök lite på forumet...

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk

fick hem mitt igår dock ett BFG. Men det funkar men skärmen blinkar i bland har ingen anning varför :/ har mailat BFG och nu är det upp till beviss för deras suport....

Permalänk

Jag har samma jävla problem vart så iriterad.
Har också väntat ca 6 veckor på ett evga 7900 gt copper kort som inte ens funkar. Mitt grafikkort vägrar drivtutiner, har samma problem som ottosbågar med att skärmen blinkar. Men när jag ska spela F.E.A.R så blir det bara blå skärm... riktigt konstigt. Det går att använda kortet utan några drivrutiner och då fungerar Fear utan problem. Så nu har jagtänkt att lämna tillbaka kortet till datorbutiken men vet inte riktigtvad jag ska köpa istellet...

Permalänk
Medlem

Har samma problem, fick mitt EVGA 7900GT CO förra veckan. Strul från dag 1. När jag spelar Quake 4 så får jag artifakter och bilden börjar flimmra men detta händer inte varje gång och man får starta om datorn. Kortets minnen är ju fabriksklockade till 1500MHz. Sänkte hastigheten på minnena till 1200MHz och då har jag kunnat spela Quake 4 utan problem. Väldigt frusterade att sitta och inte veta när datorn kommer att krascha. Har felanmält kortet till DB.
Det verkar som EVGA har dålig kvalitetskontroll och att minnena inte klarar att köras i 1500MHz. Provade att köra med 84.21 och beta 84.43 men jag fick samma problem med båda drivrutinerna.
Hoppas man inte behöver vänta 40 dagar till på att få ett fungerande kort.
Har ett Tagan 530W nätagg och en AMD X2 4200 cpu ej överklockad.

Visa signatur

Raptorxx

Permalänk

Ska kontakta Datorb.com nu och se vad dom säger. Käns sådär att byta ner sig i grafik. att lägga 5k för ett grafikkort gör jag bara inte.

Permalänk

Men är det värt att upgradera till ett för 5500 drygt eller kommer man att få samma problem med de som det man har nu???

Permalänk
Medlem

Fick också alla mina grejor igår, köpte ett BFG CO 7900GT.. och måste säga att jag är helnöjd.. har inte haft några problem alls ännu. *Ta i trä* Annars brukar jag alltid ha otur när jag beställer ett helt system som ska sättas ihop.. brukar alltid vara något som krånglar

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk

Inget kort är värt över 5k! Så är det bara
men när jag har en ganska ok burk så blir det lite trist att ha ett äldre kort!
Iof kan man ju köpa två och köra Sli.. men det vore bättre att ha ett 7900 och köpa ett till när dom dyker i pris.

Permalänk

Sitter och funderar lite på ett Point of View GeForce 7900GTX 650MHz GPU 512Mb DDR3 TV-out DVI SLI-ready RETAIL PCI Express.
Pluss att det fanns inne i lager men det vet man ju aldrig hur länge det e kvar.
Någon som har något annat tips om något annat grafikkort??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samura_666
Sitter och funderar lite på ett Point of View GeForce 7900GTX 650MHz GPU 512Mb DDR3 TV-out DVI SLI-ready RETAIL PCI Express.
Pluss att det fanns inne i lager men det vet man ju aldrig hur länge det e kvar.
Någon som har något annat tips om något annat grafikkort??

Finns inne var?

Permalänk
Medlem

GTX finns inne på massa ställen, kortet han menar finns på db.

Permalänk

Ja de var juh fan att trist att en del haft väldans otur med 7900 kort, från nvidia och allt. Då ja aldrig varit med om hårdvara som gått S.K.I.T så är de svårt att tänka sig hur de drabbade känner sig. Min rumskompis köper nått XFX GTX kort ganska snart så man får juh hoppas att allt glider på, annars inte kul.
Men samtidigt kan man juh fråga sig också hur många av de som får fel på korten som sätter in de UTAN problem. Ja tänker mest på att om man råkar ta på fel ställen, (kroppen är laddad) och på så sätt paja kortet, för de är inte omöjligt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BILSKIRNE
Inget kort är värt över 5k! Så är det bara
men när jag har en ganska ok burk så blir det lite trist att ha ett äldre kort!
Iof kan man ju köpa två och köra Sli.. men det vore bättre att ha ett 7900 och köpa ett till när dom dyker i pris.

7600GT är ju inte äldre, bara sämre. Mätt i prestanda i förhållande till pris så ligger det inte långt efter 7900GT och jag tycker att det matchar dina komponenter ganska bra. Min tanke är ju naturligtvis att du kommer att göra en komplett uppgradering igen inom ett år, men det kanske inte stämmer.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk

Jag tror endå på ett nytt 7900 gtx. Nån gång ska man ju vara värst :D.
Sen att teknologin går frammåt för det kommer den alltid att göra.
Aja skickar iallafall tilbaka kortet och byter till point of wiews gtx.

Permalänk

mitt går ju att använada det händer heller inte att datorn fryser har kört 3dmarket idag och fick 10024 poäng (oclockat) väntar fortfarande på ett svar frång BFG men vad jag själv tror är att det e PSU för min del..

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem som du får No Signal... fast jag har ett BFG 7900GT, ska testa kortet i en kompis dator och se om det fungerar där alltid tråkigt när sånt här händer :S

Visa signatur

Opteron 165 1.8Ghz @ 2.6, vcore 1.4v > G.Skill F1 PC3200 (2x1GB) 2-3-2-5 > DFI LanParty Ultra-D >BFG 7900GT @475/1360Mhz> Big Thyphoon > WD Caviar 250GB >

Permalänk
Vila i frid

Jag hade EXAKT samma prob med mitt Club3D 7800GS, rma, sen fick ja pengarna tebax och köpte ett XFX funkar perfa

Visa signatur
Permalänk

Blir lite fundersam.. Som vanligt när man får en produkt som inte funkar blir man ju nojjig även för att nästa ska vara knas.

Antingen så väntar jag tills dom får in nya eVGA kort, prel den 15 maj (!).. Har ju redan väntat i 5 veckor på det här som var kaijko.

Eller ska man be dom skicka ett "likvärdigt" 7900GT kort? Finns det några märken man ska undvika helt eller...?

Jag klockar inte så den biten faller bort.

Permalänk
Medlem

Fick in mina nya grejjer igår och satt uppe till kl 04 på natten eftersom jag jobbat på kvällen.
System som i sign:

2 x Club3D 7900GT SLI
ABIT AN8-32X
3200+ Winchester @ 10 x 250Mhz FSB
2 x 512MB A-Data DDR-400
WD 3200KS SATA2

Det som var skönt var att allt fungerade!
Jag blev så positivt förvånad när man fick till bra score i 3D-Marks 05 och 06
Lite synd att jag inte kunde ladda upp resultatet i 03'an bara.
Men man ska kanske inte klaga

Visa signatur

Silverstone HTPC, Gigatyte P35-DS4 rev 2.0, Q6600 @ 3,2 Ghz, Zalman 9700-NT, ASUS HD 4870,
Crucial BallistiX 8500 2 GB, Barracuda ES-2 250 GB, WD 500 GB MyBook, Mirai DTL-642E500 @ 1080P
3DMark-01 3DMark-03 3DMark-05 3DMark-06

Permalänk
Medlem

XFX ska funka fint annars Billigt å bra på DB.se

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

vad är 3D-Marks som ni alla snacka om? Har nyss bestält en dator och har fått för mig Iaf att det är nå som har me nån speed att göra Vill bara ha reda på om d e bra grejjer,,,

Visa signatur

O_o

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TiGGr
Fick in mina nya grejjer igår och satt uppe till kl 04 på natten eftersom jag jobbat på kvällen.
System som i sign:

2 x Club3D 7900GT SLI
ABIT AN8-32X
3200+ Winchester @ 10 x 250Mhz FSB
2 x 512MB A-Data DDR-400
WD 3200KS SATA2

Det som var skönt var att allt fungerade!
Jag blev så positivt förvånad när man fick till bra score i 3D-Marks 05 och 06
Lite synd att jag inte kunde ladda upp resultatet i 03'an bara.
Men man ska kanske inte klaga

Tyvärr gillade jag inte resultaten jag såg, folk som klockat sina 7900gt har ju fått 11000 med bara 1 kort:/

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk

TUr att man sålde sitt EVGA

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

TiGGr? Paike?

Permalänk

Jag tog ett x1800GTO när mitt 7800gtx gick itu. Ska se hur det presterar.

Visa signatur

PS3 160GB WiFi|2 Handkontroller|Need for Speed Carbon|Dark Kingdom|Fight Night|Full Auto 2|Gundam Crossfire|Madden 07|Resistance Fall of Man|Ridge Racer 7|Tiger Woods PGA Tour 07|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
TUr att man sålde sitt EVGA

Kanske borde ändra i din signatur då?

Nu har ju inte EVGA en högre felprocent än någon annan tillverkare, snarare tvärtom. Mitt 7900GT funkar alldeles utmärkt till exempel.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
Kanske borde ändra i din signatur då?

Nu har ju inte EVGA en högre felprocent än någon annan tillverkare, snarare tvärtom. Mitt 7900GT funkar alldeles utmärkt till exempel.

Nej men man tappar förtroendet dessvärre...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hehejaa
Tyvärr gillade jag inte resultaten jag såg, folk som klockat sina 7900gt har ju fått 11000 med bara 1 kort:/

Jag har ju dock inte klockat grafikkorten något till de där testerna, plus att den som har fått mest på hela futuremarks sida med 2st 7900GT och likadan prolle som mig under 2,7Ghz har bara fått 11933 poäng så jag tror inte du vet riktigt vad du mumlar om...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3b0
TiGGr? Paike?

Paike... Vad menar du?

Mvh / TiGGr

Visa signatur

Silverstone HTPC, Gigatyte P35-DS4 rev 2.0, Q6600 @ 3,2 Ghz, Zalman 9700-NT, ASUS HD 4870,
Crucial BallistiX 8500 2 GB, Barracuda ES-2 250 GB, WD 500 GB MyBook, Mirai DTL-642E500 @ 1080P
3DMark-01 3DMark-03 3DMark-05 3DMark-06

Permalänk

ofan jag får 10600 poäng i 05 med kortet klockat i 660/1800mhz singel card och proppen i 2900mhz...

verkar som propparna är skapliga flaskhalsar...

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide