ny skärm till midsommar!!

Permalänk

ny skärm till midsommar!!

Tja har gått och funderat på en ny skärm(tft) får maxx kostar 5lappar och funka till alla spel osv är nämligen less på min gamla suddiga crt!! kom me förslag
mvh//Gustav

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Samsung 19" LCD Syncmaster 930BF TCO-99 700:1, DVI-D, 4ms, 1280x1024
Slått ViewSonic skärmar eller vad det heter som har 3ms i responstid i tester. Pris: 3.595:- @ Komplett.se

*drewl*

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk

Jo, faktiskt så har mina tankar landat på en sån. Men frågan är ju.. är det någon här som har erfarenheter av denna samsumg 4ms 19"tft. Det skulle vara intressant.

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Hur många färger har Samsung-skärmen?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Hur många färger har Samsung-skärmen?

16.2miljoner färger .. Hur räknar man ut 8bit+6bit?

Jag har själv skärmen. Ska dock påpeka att skärmen ger av sig Ghosting vid mörka scener..
Ljus låda och mörk bakrund ger ghosting men annars finns det inga problem. Bara lite dålig konstrast. Svårt att se sweclockers hemsida. Ser ut som en färg med lite vitt här och där.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
16.2miljoner färger .. Hur räknar man ut 8bit+6bit?

Citat från http://www.sweclockers.se/html/recension/rec_031124_5_skarmar...

Citat:

16,2/16,7/Dithering: Skillnaden mellan 16,2 och 16,7 miljoner färger låter inte mycket men det är mer än man kan tro. 16,2 miljoner färger är egentligen inte rätt utan vad man kan säga är att det är 262 144 olika färger samt lite algoritmer.
Om det handlar om 16,7 miljoner färger, eller 24 bitar som man också kan uttrycka det använder sig varje RGB-cell av 8 bitar (3 x 8 =24) för att representera ett tal. 8 bitar ger 256 olika kombinationer och det är alltså det antal nyanser som varje färg kan anta. Då det gäller 16,2 miljoner, eller 18 bitar som man också kan uttrycka det använder varje RBG-cell endast 6 bitar (3 x 6 = 18) vilket betyder att endast 64 olika kombinationer kan visas.

Uppkommer då en situation där en färg som inte ligger i monitorns palett behöver visas används olika metoder för att omgivande pixlar ska alternera mellan olika färger och på sätt skapa en illusion av att det är rätt färg som visas. Går det tillräckligt fort ser ögat ingen skillnad och problemet är ur världen.

Men vissa färger går ändå inte att visa just på grund av skillnaden mellan 6 och 8 bitar.
Problemet som uppkommer här är då att vissa tal inte går att representera. 111111 översätts från 6 till 8 bitar och blir då 11111100. Så långt är allt väl men kombinationerna 11111110, 11111101 samt 11111111 går då inte att skapa. Detta leder till att en 18 bitars panel inte kan visa alla 256 nyanser utan endast 253.

Det är alltså egentligen två problem som uppkommer. Först och främst att det inte på långa vägar är 16,7 miljoner färger och sen att det trots algoritmer inte går att härma alla dessa färger på ett bra sätt. Lyckligtvis ser vi inte någon direkt skillnad mellan så många olika färger men vad som kan hända är att bilden blir aningen gryning just för att pixlar hela tiden byter färg.

Permalänk

aha ok :/ trodde den skulle va duglig jag :=(Nån som har nått annat förslag på nån bra tft skärm 19" ?

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Samsung 940BF med 2 ms tror den kostar 4000:- och där ska de även tat bort "Gosthing" effekten eller tat ner på den, annars är det i stort sett likadan skärm som 930 BF!

Visa signatur

Gillar ni mej??

Permalänk

Prisa Gud! Här kommer skatteåterbäringen?

Vet att du frågar efter en 19-tums 5:4-skärm, men denna är jag lite sugen på: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=VSVX2025WM

Notera att den kommer att kräva mer av din dator om du spelar spel, p.g.a. den högre upplösningen (och alla vill väl spela i native-upplösningen?).

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk

Samsung 970p kan jag rekommendera..

Permalänk

Barnstormer: precis, skatteåterbäring en sån där skärm du länkade vet jag av en kompis som har! så det lutar nog åt att det blir en sådan hur är ViewSonic med pixelgaranti och sådant ?

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

5000? ViewSonic VX2025WM. Lätt. 20.1", 8ms respons. 16.7m färger, 800:1 kontrast. Finns här. Kostar runt 4800.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS220j

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bale
Barnstormer: precis, skatteåterbäring en sån där skärm du länkade vet jag av en kompis som har! så det lutar nog åt att det blir en sådan hur är ViewSonic med pixelgaranti och sådant ?

Om jag tolkar deras hemsida rätt så är det full garanti mot helt döda pixlar, d.v.s. sådana som är konstant vita eller svarta. Däremot så följer de någon industristandard (ganska komplicerad, eftersom den räknar både antal och placering) på subpixlar, d.v.s. om bara den röda, gröna eller blå komponenten lagt av i en pixel.

Beställer du via internet så har du ju 14 dagars ångerrätt. Sen är det väl upp till dig om du vill betala returfrakt + ny beställning om du skulle ha otur och få en skärm med defekta pixlar som inte omfattas av garantin. Jag tror dock att risken är förhållandevis liten att få defekta pixlar. En del lyckas ju dessutom "massera" igång pixlar som är "döda" vid leverans.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk

En sak bara. Ska du inte lana i sommar så skulle jag rekomendera dig att vänta med ditt tft köp tills efter sommaren, då man har en tendens att inte spendera lika mycket tid vid datorn på sommaren...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2