4 olika graffe i 3000-3500kr klassen!

Permalänk

4 olika graffe i 3000-3500kr klassen!

Vilket utav dessa väljer man???

XFX GF 7900GT eXtreme 256mb 520/1500MHz - http://komplett.se/k/ki.asp?sku=318608

XFX GF 7900GT 256mb 450/1320MHz - http://komplett.se/k/ki.asp?sku=318628

Sapphire Radeon X1800 XT 256mb 650/1500MHz - http://komplett.se/k/ki.asp?sku=317149&view=detailed

Sapphire Radeon X1800 XT 512mb - http://komplett.se/k/ki.asp?sku=320348

Vilket håller längst och vilket är just nu bäst?

Permalänk
Medlem

Det är inte helt giver men jag tror nog jag skulle ta Sapphire Radeon X1800 XT 512mb kortet, men XFX GF 7900GT 256mb 450/1320MHz är ju billigt som fan och kan klockas mycket!

Så det är upp till dig!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

7900GT, inte en sekunds tvekan. Svalare, klockar bra och billigare. Helt onödigt att köpa en fabriksklockad när du kan göra det själv och spara några hundralappar.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

du kan köpa mitt kort som dammar av dom korten långa vägar...

7900GT från gainward med en ruggigt klockvänlig GPU... kör den i 680 / 1600 i 1.4v.. sätter jag 1.55v så skulle den gått upp till 750mhz jämtemot orginal på 450...

Får 11200 pts i 3Dmark 05 och 5400 i 3Dmark 06.. Dvs 400pts mer än ett 7900GTX.

Sitter en vf700led på den också..

jag ska byta mot ett x1900xtx eftersom jag vill lira med AA+HDR samtidigt och det går inte på nvidiakort tyvärr....
därför jag säljer det...

Vill ha 2700 för det + frakt. 3 veckor gammalt köpt på JME för 3500 kr. Kvitto. kartong, alla delar och orginalfläkt ingår självklart...

Ger även en månads funktionsgaranti på kortet samt att om det går i sönder på längre tid så är d bara o skicka kortet till mig så lämnar jag in det på RMA

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk

Jag tänker köpa nytt.sry.

Men varför inte ta X1800XT 512MB? Det presterar ju bättre!

Kan man lita på shg.biz? Är de bra?

Permalänk
Medlem

Tjena dwn,

Jag köper kortet av dig. Skicka mail till mig om du är intresserad av att sälja det.

aplancak@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Detta var precis denna tråd jag hade tänkt att skapa.

Min fråga är som sagt: Är det värt att lägga till lite mer pengar för att få X1800XT 512MB eller ska man satsa på ett 7900GT för 3000:-?

//Wiker

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk
Medlem

Satsa på ett 7900GT då det är billigare och så pass bra för sin prisklass. klockar du så är det bättre än ett orginal x1800xt

Permalänk
Medlem

wtf... kan man inte ha AA och hdri samtidigt på nvidiakort?! vad e det för skit (för att utrycka det utan svordommar... varför inte?)?
(när kommer ati:s nya så att de snordyra x1900 korten sjunker i pris?)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThirddOracle
Jag tänker köpa nytt.sry.

Men varför inte ta X1800XT 512MB? Det presterar ju bättre!

Kan man lita på shg.biz? Är de bra?

X1800XT 512 är överskattat thats it.
det var ett bra kort men det finns bättre kort ute nu till billigare/samma priser.

gämför du ett helt orginalt 7900GT 450/1320Mhz mot ett Orginalt X1800XT 512 så presterar ATi kortet bättre. men låt säga att du köper ett XFX 7900GT kort av nåt slag för en 3-3200:- och vmoddar det och klockar o.s.v så drar det ifrån ett X1800XT 512 ganska hårt, sen spelar inte minnena in för fem öre i prestandan mellan dessa 2 kort när 7900Gt är så "hårt" klockat.

men ja visst är du super kräsen och vill ha HDR+AA vilket egentligen alla människor skiter i så kan du ju välja ett Ati kort annars väljer du 7900GT av just dem valen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Jag har själv x1800xt512 som Andojja säger är det lite för mycket snack om den. Visst det är bra prestanda man får ,men jag skulle hellre tagit en extreme 7900gt...
Dessutom är den så jäkla varm. På 2 timmar så är den uppe hos mig 78 C.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThirddOracle
Jag tänker köpa nytt.sry.

Men varför inte ta X1800XT 512MB? Det presterar ju bättre!

Kan man lita på shg.biz? Är de bra?

Ja, man kan lita på SHG och jag tycker dem är bra

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem

Köp ett evga!!
Jag är helt såld på det märket nu efter jag fick mitt.

Att ha garanti som täcker att du byter kylare tex.

Ska man klocka kanske man behöver byta kylare och då vet man ju inte ifall man kan reklammera kortet då de andra märkena inte har den tryggheten vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
X1800XT 512 är överskattat thats it.
.
.
men ja visst är du super kräsen och vill ha HDR+AA vilket egentligen alla människor skiter i så kan du ju välja ett Ati kort annars väljer du 7900GT av just dem valen.

Så bättre bild(ATI) vid spelande är inte så viktigt men det är däremot viktigt att ha 90 fps istället för 80fps?
Det är ungefär så du verkar resonera men jag går alla gånger på bättre bild för en ökad spelupplevelse.
Däremot att vinna några fps med ett hårt klockat 7900GT ser jag inte som lika viktigt.
Självklart vill man ha maxad bildkvalité om man köper ett kort för 3000kr.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha köpt ett X1800. Man får värsta kicken av HDR+AA.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Jag skulle ha köpt ett X1800. Man får värsta kicken av HDR+AA.

Rätt lite kick skulle jag tro då det finns bara ett spel som många kör HDR+AA, Oblivion. Och när HDR+AA spel börjar komma så kommer X1800XT inte orka med att köra allt på max och en upplösning på 1280X1024. Det är samma hyper med HDR+AA som med SM3.0 med nVidia 6-serien. Då var det igetligen bara FarCry som kunnde verkligen använda sig av SM3.0. Men nu efter ett år så är hela 6-serien inget man änns kollar på.

Jag lägger min löst på 7900GT, men bara pågrund av att andra valet är X1800XT. Om det var x1900XT vs. 7900GT så skulle jag rösta på XT. Men bara om man ska inte klocka värst mycket. Om man ska klocka väldigt mycket och vmoda och kyla korte med bra luft- vattenkylning så är det 7900GT som gäller tycker jag, oavsett om andra valet är X1800XT/X1900XT.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Det är som Nusse brusshan ovan skriver. Okej, HDR+AA är nice så klart. Jag sitter själv med ett X1900XT kort, men som sagt det är Oblivion isf och man köper inte ett nytt Gkort för att lira oblvion, få som gör så iaf.

Och som han också nämner ovan, sen då ?

När det börjar drösa in spel som har stöd för HDR+AA låt säga om kanske 4-5 månader, då hänger inte X1800XT alls.. då kanske XT(X) korten har tur att hänga med när du drar igång 1280*1024 upplösningar med ögongodis på, jag menar- come on Boys, ni vet mycket väl hur pass krävande Oblivion är. Det finns redan spel som är sega att driva på korten som finns idag oavset system ni kör på utöver.

X1800XT kan man utesluta enligt mig idag, men inte för 1-2 månader sen.
Varför skulle man köpa det kortet för ?. För att kortet har lite smått bättre bild i vissa spel ? kanske, men så gör inte dom flästa.
Sen är det inte så stor skillnad på bildkvaliteten, själv tycker jag är det är snyggare bild med Ati kortet som jag sitter på nu gämfört med 7900Gt kortet som jag hade för nån månad sen.. men inte att jag lägger 600:- mer på ett kort för att få minimal kvalitets skillnad på bilden.

Men allt här när det gäller bildkvallitet etc är individuellt.
Jag tycker visse_verse medans du kanske tycker att skillnaden är markant, sen har det mycket att göra på vilken monitor du sitter på vilket många verkar glömma ?_?, men ja X1800XT 512 är ett bra kort men lägger man verkligen ut pengarna till det när du har grymt bättre kort ovan med samma storlek på minnena samt bra mycket kraftigare både före och efter klock?, kanske om du har mindre gott om pengar och tvunget ska ha AA+HDR.då kan du lika gärna köpa 7900GT om du lirar i "normala svensson" upplösningar med AA/AF.

Sen prestationen mellan korten, ja ett X1800XT 512 presterar bättre än vad ett 7900GT 450/1320Mhz gör i de flästa spelen. Men vill man ha ett snabbt kort för en relativt billig peng så köper man ett XFX eller dylikt för runt 3k lappen och kan vmodda kortet och få upp runt X1900XT(X) prestanda runt 1280*1024 upplösningar och till och med i 1600*1200 upplösningarna med lagom med godis.. för bra mycket billigare peng, så jag håller med Nusse, 7900Gt.

Sen så klart handlar mycket om vilka upplösningar man spelar i återigen, och om man är super kräsen så spelar man inte i 1024*768.. finns ingen människa som är riktigt kräsen som gör det.. utan oftast runt 1600*1200 upplösningar+, och där kan jag känna att X1900Xt skulle vara ett alternativ, men inte X1800XT 512.

sen är det här med minnes storleken vädligt överskattat, precis lika överskattat som kortet X1800Xt 512 är.
Minne är bra, och finns så klart vissa spel där det gör en större skillnad mellan 256DDR och 512DDR men inte i barnsliga upplösningar som 1024*760 eller 1280*1024, få spel. Sen vet jag att här sitter snubbar som kan exakt vad ett minne består utav, hur det funkar, varför det blir si och så, hur det är skapat för att göra diverse,och kan läsa varje löddning på ett Grafikkort vilket kan vara mycket användbart men inte i en sådan här diskussion.

Snackar vi på med AA/AF o.s.v Eventuellt HDR påslaget samtidigt om man har ett Ati kort, då märker du skillnad , lite grann. Men slår du på i 1600*1200 med HDR/AA/AF så kmr förmodligen dom nyare spelen att lagga nåt fruktansvärt som ex, Condemned Criminal Origins, så det skulle inte gynna nån utav er.

Jag i slutändan mycket enkelt bara sätter på ett spel och testar, tar max 10 minuter sen får du en uppfattning vilket som verkligen lönar dig bäst ?. och sen funkar inte argumenten "framtidssäkert".

Hur kan ngn komponent när det gäller minne,prolle,moderkort,Gkort vara framtidssäkert ?, eller till och med mer framtids säkert ? det beror alldeles på hur spel tillverkarna går tillväga när dom programmerar ett spel. Skit i vad som enligt er skulle vara mer framtidssäkert, ta hällre fram argumenten till dig själv och ifrågasätt dig själv:

Vad behöver jag ....?
Varför behöver jag ....?
Är detta bra nog för mig ....?
Är detta relevant till min plånbok ....?

Det svaret har bara ni konsumenter själva som står inför ett val när ni ska köpa något.

Ni ser ju själva här, lika många punkter emellan sista bokstaven och frågetecknet. Ni tänker längre och samtidigt sparar mer pengar.

Min Slutsats:

Prisvärt, strömsnålt, svalt, klockvänligt,riktigt monster för sitt pris med lite mod + klock så håller enligt mig första platsen faktiskt 7900GT.

Ska du lira de höga upplösningarna med AA/AF/ event.HDR aktiverat samtidigt så tycker jag att man ska köra med ett ATi kort, därför hamnar X1900XT på andra plats, men varför inte XTX ?, jo. därför att skillnaden mellan XT och XTX är bara ~25Mhz samt ~100Mhz på minnena som du lätt klockar upp till oavsett ns.1.1 eller ns1.2 har jag märkt. Har du 1.1 ns minnen på ditt XT kort så är det ju identiskt med XTX komponenterna på Gkortet. Därför hamnar XT enligt mig på andra plats.

Tredje plats så klart 7900GTX, behöver inte gå in på.
Helt enkelt, rå styrka och kommer upp i höga frekvenser även där fast inte alls som 7900GT korten tydligen.. folk får problem redan vid 700Mhz på många av korten där ute medans ~~80% av 7900GT användarna som vmoddar och klockar kommer upp mot en 750Mhz på Gpun samt 1800-2000Mhz på minnena. Det ända 7900Gt faller på är sina 1.4ns 256DDR minnena som jag tidigare skrev att det inte gör så stor skillnad idag i barnsliga upplösningar, nej men snackar vi dom mera högaupplösningarna med ögongodis på så gör det skillnad, ja.

4: XTX. tyvärr, alldeles för dyr och kan lika gärna köpa ett XT och klocka upp till storebrorsan som kostar 700:- mer. (beroende på var så klart).

Dock så tycker jag det ska bli intressant angående X1900GT kortet, se hur det presterar, samt hur bra klockpotentialer kortet verkligen har. Vad jag har förstått det som så kommer kortet prestera uselt orginalt, men det är bara teorier. Vi får se, kanske kommer kortet att kosta en 3k och prestera bättre än 7900GT. men känns också som om det kan kvitta, 7900Gt har funnits ute ett tag nu..men det ska bli skoj iaf.

Gnite Boys

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.