Installera ett OS på en s-ata Hårddisk

Permalänk

Installera ett OS på en s-ata Hårddisk

Humm,

Jag köpte en s-ata HDD på 250gb (WD Caviar) för 995 :-
Har tänkt att föra över hela XP pro och alla filer och joXX från min nuvarande 20 giggs IDE Matrox till s-ata hårdisken med programmet Data Lifeguard Tools 11.2 , från WesternDigitals hemsida.
När jag kopplat in hårddisken, hittar inte Programmet hårdisken och så finns den inte med på Kontrollpanelen> Datorhantering>Diskhantering.

Hur gör man så att Win XP hittar S-ATA Hårddisken?

asså jag är helt borta vad det gäller att koppla in hårdiskar. Framförallt S-ata...

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Kanske saknas sata drivare till mammabrädan.. kolla på tillverkaren av brädan du.

Permalänk
Medlem

som lighty säger du måste ha drivrutiner dom lägger du på en diskett (JA! DISKETT, jävla microsoft som lever i 80-talet) och trycka F6 vid startupen av installationen. Alt. kan du läsa moderbordsmanualen, det kan finnas en inställning så att SATA-disken handteras som en vanlig IDE-disk, resultatet blir således att installationen går smärtfritt.

Dock grön på ämnet.. bara stött på problemet en gång och det fixxade jag med diskett. Rotade länge i förådet efter en uttjänt floppy-drive samt diskett

Permalänk
Hedersmedlem

Dooleys, han ska ju inte installera om windows! Alltså är det inget med F6 i början av installationen eller något sådant relevant.

daemon, gå till din tillverkares hemsida och kontrollera ditt moderkort för att hitta senaste drivrutinerna för sata. Eftersom du inte hittar hårddisken i windows antar jag att drivrutinen för satakontrollerkretsen inte är installerad, eller inaktiverad i BIOS kan det iofs vara.

Jag kunde inte köra det där data lifeguard tools så jag vet egentligen inte vad man kan göra med det, men det fanns ju en version för windows och en för dos.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Förlåt, jag var lite för full då jag svarade/läste

Permalänk
Inaktiv

Bara satt ni vet så GÅR DET INTE att flytta ett operativsystem till en annan disk. du måste installera om det på nya disken. inte mycket jobbigare det? så blir det bättre också. Jag behövde inga drivar till min sata, det finns till de flesta kontrollers på alla windowsdiskar med SP2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Bara satt ni vet så GÅR DET INTE att flytta ett operativsystem till en annan disk. du måste installera om det på nya disken. inte mycket jobbigare det? så blir det bättre också. Jag behövde inga drivar till min sata, det finns till de flesta kontrollers på alla windowsdiskar med SP2.

Ganska oseriöst att komma med felaktiga råd tll våra medlemmar. Vi är här för att hjälpa inte stjälpa!

Finns, som du säkert vet, många verktyg att flytta bootbara systempartitioner mellan diskar, tex Acronis TrueImage, Ghost mfl. En del disktillverkares gratisverktyg funkar också. Därtill verktyg på UBCD'n från filarkivet.

Åter till trådskaparens problem:

Från FAQ'n (LÄS DEN!) framgår att XP måste ha RAID-kontrollerns drivrutin installerad.

Permalänk
Inaktiv

Okey, visste inte att det funkade, sorry....har provat en massa å läst tonvis med trådar där folk säger att det inte funkar=) men ajja, kör hårt då;P

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Det kan behöva smörjas lite efteråt.
Jag skulle tänka mig att ARC-sökvägen i boot.ini inte stämmer efter en flytt, men det är inte jobbigare än att ändra.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG