Apple vann över Apple

Permalänk
Melding Plague

Apple vann över Apple

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt det, men det vadå fasen om de ska börja överklaga igen.

Kan de inte bara ge med sig? Jag tror knappast det spelar någon större roll om det finns två "äpplen" på musikmarknaden. Dessutom kan man ju inte direkt jämföra iTMS med ett skivbolag...

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

finns det fler äpplen?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

Haha rolig ordlek med rubriken...förvirrade mig lite däre stog "...som företagen kom överens om för 15 år sedan, när de lanserade Itunes Music Store år 2001."

2001 var väl 5 år sedan? har ngn slintit med fingret när han skulle skriva 5? nä skämtar bara såg varför det stämde senare

Visa signatur

Det finns bara 10 sorters människor - Dom som förstår binära tal och dom som inte gör det.

Permalänk
Medlem

tycker det hela liknar två ungar med ett äpple i en sandlåda.

"MITT!" "NEJ MITT!" osv...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
tycker det hela liknar två ungar med ett äpple i en sandlåda.

"MITT!" "NEJ MITT!" osv...

Varumärken är ganska viktigt tycker jag. Ingen sandlåda över själva frågeställningen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Var tror ni systemljudet "Sosumi" kommer ifrån?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

men det hela är ju fånigt hursomhelst, Apple har ett äpple med bett i, Apple corps har en bild på ett delat äpple. 2 bolag 2 sätt att äta äpplen på, snack om att jämföra äpplen och ..äpplen.

btw, Newtons ättlingar planerar nu stämma Apple och Apple corps då det visat sig att gubben på fritiden skrev lite symfonier som nu ska ges ut.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

äpplernas krig yay!

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

visste inte att 2001 var för 15år sedan

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Var tror ni systemljudet "Sosumi" kommer ifrån?

Menar du "So-sue-me"?

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Till alla som klagar på att 2001 var för 15 år sen:
Vad jag fattat (efter att ha läst igenom den meningen några gånger är att de kom överens om något för 15 år sen som Apple Computers tycks ha brytit mot 2001.

Permalänk
Medlem

Apple Corps, Ltd. and Apple Computer, Inc. Trademark Agreement anno 1991.

Det är det avtalet rättsfallet handlar om. Punkt 4.3 (sidan 4) är den tvistiga punkten.

Permalänk
Medlem

tycker iof att det står klart och tydligt där att det gäller fysisk media.

"...it shall not use or authorize others to use
the Apple Computer Marks on or in connecton with
physical media delivering pre-recorded content within
subsection 1.3(í) or (íi) (such as a compact disc of the Rolling Stones music)."

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Medlem

Det är inte direkt slutet på texten som blev kruxet för domaren. Om du kollar lite i avtalet hittar du följande i 4.3:

Citat:

In such case, even though Apple Corps shall have the exclusive right to use or authorize others to use the Apple Corps Marks on or in connection with content within subsection 1.3(i) or (ii)...

Och vidare från 1.3:

Citat:

"Apple Corps Field of Use" means ... (ii) any current or future creative works whose principal content is music and/or musical performances...

Vad domaren tar ställning till är huruvida Apple Computer la till sitt kännetecken ("mark") till musiken ("creative works"). Från hans avtalstolkning:

Citat:

What [Apple] Computer does have the right to do is to use its mark in connection with the service which sells content without automatically being in breach of the [Trademark Agreement], and to be able to avoid being in breach providing that it is acting fairly and reasonably. [Apple] Corps retains the exclusive right to apply its marks to the "creative works", however communicated.

I slutändan bedömer han att de inte gör det. Hans resonemang kring det hela orkar jag inte referera.

Här har ni förresten domen: Apple Corps v Apple Computer.

NB: Det här är första gången jag läser en brittisk dom. Jag kan mycket väl ha tolkat saker fel.

Permalänk
Avstängd

när kommer päron då