AMD Sempron på sockel 939

Permalänk
Melding Plague

AMD Sempron på sockel 939

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm är väl hyffsat gamla nyheter dock?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

är jag helt dum i huvet eller har inte Sempron funnits på socket 939 väldigt länge?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
är jag helt dum i huvet eller har inte Sempron funnits på socket 939 väldigt länge?

Jo men endast funnits i färdiga OEM datorer och några har dykt upp på Ebay.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Äntligen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Nyhet
Då Sempron ofta används i OEM- samt budgetdatorer är frågan hur pass nödvändigt detta är.

Varför skulle det inte vara "nödvändigt" med högre prestanda i en budgetdator?

Permalänk
Medlem

Kommer inte AM2 vara gjord för både låg budget och hög budget processorer? :s Varför införa en ny sorts processor till en snart gammal sockel? De som redan har 939 lär ju knappast vilja nedgradera när de ska uppgradera...
Det jag menar är. De som ska köpa en ny dator, varför skulle de köpa något så oframtidsäkert som sempron on s939 när de kan köpa en budget processor på AM2. De som redan har S939 behöver ju inte heller semprons, de har ju redan en A64 som troligtvis krossar vilken sempron som helst.

Mikael
Processor blir väl inte bättre bara för att den har mer pins? :s

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Kommer inte AM2 vara gjord för både låg budget och hög budget processorer? :s Varför införa en ny sorts processor till en snart gammal sockel? De som redan har 939 lär ju knappast vilja nedgradera när de ska uppgradera...
Det jag menar är. De som ska köpa en ny dator, varför skulle de köpa något så oframtidsäkert som sempron on s939 när de kan köpa en budget processor på AM2. De som redan har S939 behöver ju inte heller semprons, de har ju redan en A64.

Om vi pratar äkta låg budget dator så kommer man kunna bygga en som är några hundringar billigare med 939 än med AM2 och det gör all skillnad i världen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, När skulle den här CPU:n så fall komma ut?
samt vad kommer den kosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Mikael
Processor blir väl inte bättre bara för att den har mer pins? :s

Vad? En processor med dual channel är väl bättre än en utan? Även om priset skulle bli högre på grund av att den blir snabbare per svängning, så blir ju åtminstone processorerna sannolikt effektivare (prestanda/watt).

Förövrigt är det väl ändå positivt med en övergång till S939, då det finns större utbud av moderkort. De är ju tvungna att döda en av socklarna och då får det ju naturligtvis bli S754 som går i graven först.

Permalänk
Medlem

s754 går inte i graven ändå då den har fortfarande mobila cpuer..:)

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
s754 går inte i graven ändå då den har fortfarande mobila cpuer..:)

Jag trodde att Socket S1 (eller vad den nu heter...) skulle ta hand om alla mobila tillämpningar nu. Känns lite dumt att fortsätta med två socklar till bärbara.

Permalänk
Medlem

Jag sökte på Sempron 3200 på www.buggy.nu men där kom det bara upp Sempron 3200+ för AM2 sockel. Dessa kostar från 842 kr så antagligen bör väl priset för socket 939 bli liknande.

Permalänk
Gäst

Äntligen!!

Har väntat på detta länge.
Tur att jag inte har skaffat mig en sempron 754 än.
Nu när man har sempron 939 kan man vid uppgradering uppgradera till amd64 utan att behöva fixa nytt mobo. plus man kan köra dual channel.

Undrar om de är lika klockvänliga?

edit: När lanseras de?

Permalänk
Medlem

yay, sempron äger imo de klockar rätt så fett.
har satt ihop flera datorer me sempron + ac freezer pro, som alla har överklockat till minst 2.6ghz, bättre än min egna 3200+ (939)

Visa signatur

Athlon 3700+
Sapphire X1600XT Passive
Samsung SyncMaster 910n

Permalänk

Är det bara jag som inte fattar detta?
En Sempron med 64 bitar, dubbel-kanals minneskontroller är..... en ATHLON 64!

Precis som en Athlon 64 i sockel 754, det blir just en sempron.
Eller opteron i sockel 939, det blir ju exakt samma processor.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Mindre cache minne.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Som sagt, sempron till S939 kommer ha 128kB L2 på toppmodellen 3400+ (2GHz).
Förutom den extremt lilla cachen så kommer den troligtvis vara exakt likadan som en singlecore A64 på s939.
Den vettigast sempronen kommer vara 3200+ som är 1,8GHz samt har 256kB i L2 cache. Kommer troligtvis klocka lika bra om inte bättre än Venice.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Om vi pratar äkta låg budget dator så kommer man kunna bygga en som är några hundringar billigare med 939 än med AM2 och det gör all skillnad i världen.

Tänker man långsiktigt så är AM2 mycket bättre, och prisvärdare. När man väl kommer vilja köpa ny processor kommer det finnas större soriment på AM2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Tänker man långsiktigt så är AM2 mycket bättre, och prisvärdare. När man väl kommer vilja köpa ny processor kommer det finnas större soriment på AM2.

fast då man köper budget-datorer så tänker man väl inte långsiktigt? eller?

Visa signatur

Athlon 3700+
Sapphire X1600XT Passive
Samsung SyncMaster 910n

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nelari
fast då man köper budget-datorer så tänker man väl inte långsiktigt? eller?

Varför inte?

Att spara som in i helvete och ta osmarta delar är ju som att äta mcdonalds mat i 1 år och sedan måste ha hälsokurer för flera tusen efteråt. Alltså..Man tjänar på att lägga till några kronor. Hur mycket mer kan ett AM2 moderkort kosta än ett 939?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Varför inte?

Att spara som in i helvete och ta osmarta delar är ju som att äta mcdonalds mat i 1 år och sedan måste ha hälsokurer för flera tusen efteråt. Alltså..Man tjänar på att lägga till några kronor. Hur mycket mer kan ett AM2 moderkort kosta än ett 939?

de flesta tänker inte på det utan vill bara ha det allra billigaste. Det spelar ingen roll hur lite billigare det än e. Sen att man får sota för de sen e en annan sak.

Visa signatur

Athlon 3700+
Sapphire X1600XT Passive
Samsung SyncMaster 910n