Permalänk
Medlem

Com Hem hyr fibernät från Banverket

fdg

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

undrade förut hur Comhem skulle klara av att fixa 100Mbit till alla om de forsatte att köpa internet kapacitet från Telia.
Telia blir ju sura om Spays kunder har för mycket trafik med sitt adsl...

Permalänk
Medlem

Har sett när de har tryckt ner sådan fiber i banvallen, är inga små buntar direkt Finns nog en rätt stor kapacitet där i.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OJJE
Mycket intressant och se hur detta kommer att utvecklas och vilka tjänster ComHem kommer att presentera. Väntar med spänning på att dem ska uppgradera bredbandsnätet..

Om Com Hem ska börja satsa på 100Mbit/s-tjänster så är väl det enda rimliga att de skaffar ett "eget" nät. Att köpa kapacitet lokalt på varje ort från Telia i den omfattning detta kräver är troligtvis förhindrande dyrt. Jag förmodar att de har sneglat en del på GigaSunet:s nätdesign när de talar om tre nationella ringar på 10 Gbit/s, utrustning från Cisco och transit från Telia. Låter lovande.

Permalänk
Medlem

Vad menas ungefär?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Mycket intressant. Att de hyr kapacitet nu tyder på att de att de kommer att behöva den inom en snar framtid. Förmodligen kan vi alltså räkna med att Comhem kommer att erbjuda fetare tjänster slutet av året som lovat.

Permalänk

hoppas det blir klart innan Upc blir Comhem så kanske man får lite go peering

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
hoppas det blir klart innan Upc blir Comhem så kanske man får lite go peering

Tror inte att det påverkar?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Nä knappast, comhem har peering från telia/skanova nu redan. Misstänker dock att det kan bli initsiella inkörningproblem som alltid vid en såhärpass stor ändring. Får hoppas att de köpt mer än nog kapacitet bara.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hade varit trevlig med vettig bredband till tv-kanalerna så man hade sluppit så hård komprimering. Kanske även 5.1 ljud och HD-upplösning på gång?

Visa signatur

Det är detaljerna som räknas...

Permalänk
Medlem

Que? Hårdkomprimerat? Operatörerna kör i den kvalitee som de får från programbolaget normalt sett. Nu vet jag att små komprimeringar kan förekomma både pga fel i nätet lokalt hos slutkund (blockbildningar) och om operatören "bränner in" textningen i realtid men efter helgens check av BBB's digital-tv kan jag säga att comhem har om inte bästa digital-tv bilden så iaf näst bäst efter canal digital. Vissa skillnader i bild får man också från boxgeneration till boxgeneration har jag märkt. Således spelar det ingen roll hur mycket kapacitet comhem lägger per kanal då de endå får kanalerna levererade från programbolaget i det tillstånd de sänds ut till slutkund för tillfället så bitraten är det inget fel på.

HD-upplösning och 5.1 kommer endast då programbolaget sänder kanalerna i detta (inte hur mycket kapacitet operatören släpper till kanalen) och för HD-upplösning krävs också en ny box. Det är endast Svt1 och Canal+ som emellanåt kör i 5.1 och det sänder redan comhem i dagsläget om man har en kapabel box.

Folk har blivit för van högupplöst bild iom dvd och enligt specifikation så skall inte bilden på digital-tv vara lika bra som dvd heller (9mbit nånting för nya dvd's och 4-6mbit för digital-tv). Ni får allt avvakta tills alla kanaler sänder i HD-tv år 2015 eller så. Det kommer ta LÅNG tid innan endast extrakanaler som canal+ HD och HD1 byter till HD-tv sädning.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dp79.com
Hade varit trevlig med vettig bredband till tv-kanalerna så man hade sluppit så hård komprimering. Kanske även 5.1 ljud och HD-upplösning på gång?

När ComHem bygger ut "tre hål i väggen" får varje bostadsrätts/hyresrättsförening en teoretisk bandbredd på 4000 Mbit/s. Så visst finns det tillräckligt med kräm för 5.1-ljud och HDTV

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWEjo
När ComHem bygger ut "tre hål i väggen" får varje bostadsrätts/hyresrättsförening en teoretisk bandbredd på 4000 Mbit/s. Så visst finns det tillräckligt med kräm för 5.1-ljud och HDTV

Teoretiskt kan jag tjäna 200 000 i mån. I praktiken blir det kvar 15 då jag göra annat än jobbar, inte har folk uppbokning och det där fenomenet med massa skatter o skit..

Dåligt exempel kanske, men teorin är en sak, verkligheten en annan ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Teoretiskt kan jag tjäna 200 000 i mån. I praktiken blir det kvar 15 då jag göra annat än jobbar, inte har folk uppbokning och det där fenomenet med massa skatter o skit..

Dåligt exempel kanske, men teorin är en sak, verkligheten en annan ;).

Det var en jävligt dålig liknelse, ja

Om utrustningen klarar 4000 Mbit, 1000 Mbit eller 500 Mbit spelar ingen roll. Det jag ville poängtera är att nätet som ComHem bygger nu givetvis kommer hålla både för 5.1-ljud och HDTV samt kommande uppgraderingar av bredbandsnätet.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst allt i tråden, men detta innebär att fler hushåll kommer få tillgång till comhems tjänser eller innebär det att de som har comhem kommer få snabbare bredband?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Det handlar om att comhem förbereder sig för deras nya "IP" baserade nät ....

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krydda_08
Jag har inte läst allt i tråden, men detta innebär att fler hushåll kommer få tillgång till comhems tjänser eller innebär det att de som har comhem kommer få snabbare bredband?

Ingetdera till en början. De har dock i framtiden kapacitet för att ta emot fler hushåll och lansera mer kapacitetskrävande tjänster pga den utökade bandbredden. Möjligen till ett lägre pris också.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Låter bra trevligt. Jag bor i ett comhem-hus nu, och har 8/1mbit. Jag har hört att comhem i slutet av 2006 kommer erbjuda upp till 100mbit, stämmer det? Och isf kommer de göra som bbb och erbjuda alla kunder det till samma pris?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Och idag kan man läsa följande hos IDG.se -

Com Hem går över till ip-tv med nytt stamnät. Med ett nytt stamnät går Com Hem över till att skicka alla sina tv-sändningar med ip-teknik. Samtidigt sparar företaget massor med pengar på att inte längre behöva köpa kapacitet från Telia.

http://www.idg.se/ArticlePages/200605/12/20060512112556_IDG.s...

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk

Ja de blir en egen ISP vilket nog är lika bra ...

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Nae kanske inte egen ISP, men dom blir/skaffar eget backbone/nät. Under juni tror jag att det händer något enligt en källa.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att detta är en bra sak av comhem i grund och botten men att vara så blåögd att bara tänka på nya tjänster är jag inte. Jag kan direkt säga att detta kommer resultera i STORA problem under de månader som kommer för hela överflytten.

Vissa orter kanske inte märker något och jobben görs nattetid men går något fel så kan det ta lång tid att få upp allt om inte rollbacken är fungerande. Med tanke på hur sent denna info kom ut och hur snabbt som det skall genomföras gissar jag på att de gör minst ett par missar. comhem är inte kända för att lansera och göra stora nätförändringar utan kundpåverkan.

Telias/Skanovas backbone och routing/transit har de kört i alla år, nu skall de ta hand om allt själv och bara köra transit med Telia/Skanova och andra operatörer. Kan bli många initsiella problem som routingstörningar, pingproblem osv som både berör telefonin och bredbandet. Tv'n lär spela med rätt bra. Telia/Skanova har ju kört och konfat sina routrar ett antal år med bra erfarenhet. comhem har knappt någon.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Comhem kommer inte att peera med Telia utan köpa transit av dem(bandbredd till utlandet och inte till varje enskild kund som förut).
Hoppas bara att de inte snålar som BBB utan att kunderna ska kunna få någorlunda hastigheter från utlandet.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Hoppas bara att de inte snålar som BBB utan att kunderna ska kunna få någorlunda hastigheter från utlandet.

Mmm... samt att de vrider på lite bättre hastighet för oss som har "ComHem LAN" också (dvs. 10->100Mbps). För det vore ju trevligt...

Permalänk
Medlem

comhem lan? Är du tidigare visitkund? Om så är fallet gissar jag att det inte kommer hända ett skit med den tjänsten alt så säljer de av den till annan leverantör. Man bygger inte vidare på en så liten kundplatform som det är nu troligen. Samma gäller de adslkunder de fick med.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
comhem lan? Är du tidigare visitkund?

Jo, det har jag ju berättat för dig om tidigare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Om så är fallet gissar jag att det inte kommer hända ett skit med den tjänsten alt så säljer de av den till annan leverantör. Man bygger inte vidare på en så liten kundplatform som det är nu troligen. Samma gäller de adslkunder de fick med.

Tja, lite skit lär ju hända i alla fall. Det senaste jag har hört på den fronten (genom en person som jobbar på företaget) är att all personal på Visit är uppsagt per sista juni, att drift/övervakning flyttas till Stockholm och kundservice till Härnösand. Om nätet ska integreras helt i ComHems nya nät eller om det ska knoppas av/säljas får vi väl se efter sommaren. Jag har dock fått vissa indikationer om att LAN-nätet (med c:a 2-3000 kunder) kan bli kvar och drivas vidare av ComHem som en testplattform för att se om man även kan leverera ComHem:s kommande IP-tjänster (för tv/telefoni/bredband) över LAN och inte bara över befintligt kabel-tv-nät. Det skulle ju öppna en väldigt stor potentiell marknad för ComHem om de kunde erbjuda sina tjänster i exempelvis stadsnät, utan att behöva satsa på ny teknik/nät utöver de som nu byggs upp i landet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
comhem lan? Är du tidigare visitkund? Om så är fallet gissar jag att det inte kommer hända ett skit med den tjänsten alt så säljer de av den till annan leverantör. Man bygger inte vidare på en så liten kundplatform som det är nu troligen. Samma gäller de adslkunder de fick med.

Du har PM.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

JohanS: Låter intressant. Till LAN-kunder kan de ju alltid testa denna typ av tjänster, känns ganska så smart då många fastighetsägare/föreningar drar in LAN/Fiber och då står sig inte cable alla gånger (http://www.idg.se/ArticlePages/200605/12/20060512173144_IDG.s...). De adslkunder jag hört följde med lär det bli värre att testa dessa tjänster till pga bandbredden och dessutom tycker jag tekniken är sämre än cable numera så avsäljning låter som ett alternativ på dessa kunder.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Nae kanske inte egen ISP, men dom blir/skaffar eget backbone/nät. Under juni tror jag att det händer något enligt en källa.

Hända vad? Utveckla är du snäll?