Permalänk

Enorm skillnad på TCP vs. UDP

Bytte precis mitt telia 8mbit till deras 24mbit med ADSL2+
Efter att ha kikar på mätningarna så är skillnaden på UDP och TCP lite väl stor
Jag får i snitt 10,5Mbit med TCP och 16,5Mbit med UDP. En skillnad på 6mbit är ju något för stort. När jag hade deras 8Mbit så gick tcp och udp hand i hand :).
Så jag gissar på att någon inställning kan flippas på, någon som har en bra idé på vad jag kan ändra?

Permalänk
Medlem

Testat att köra TCP Optimzer ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyberbob
Testat att köra TCP Optimzer ?

Så var det, det hette.
Körde det + fipplade lite med inställningarna för nätverkskortet så nu har jag ganska exakt 17/17 på tcp och udp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-Patrik
Så var det, det hette.
Körde det + fipplade lite med inställningarna för nätverkskortet så nu har jag ganska exakt 17/17 på tcp och udp

Men UDP ska ju vara snabbare än TCP, eftersom det saknar all felkontroll...typ.
Hur gör man för att trimma TCP så att det går lika fort? Tycker det låter skumt att det går att göra....

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Men UDP ska ju vara snabbare än TCP, eftersom det saknar all felkontroll...typ.
Hur gör man för att trimma TCP så att det går lika fort? Tycker det låter skumt att det går att göra....

För det första vad har du för anslutning?

Jag har telias 24/1 adsl anslutning och ligger på 19 på UDP och 19 på TCP.

Som jag har förstått det så ligger man nästan alltid på bättre hastighet på UDP som du skriver men det hänger väldigt mycket på vilken anslutning man har:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
För det första vad har du för anslutning?

Jag har telias 24/1 adsl anslutning och ligger på 19 på UDP och 19 på TCP.

Som jag har förstått det så ligger man nästan alltid på bättre hastighet på UDP som du skriver men det hänger väldigt mycket på vilken anslutning man har:)

Nej citera inte mig, det är inte jag som har problemet.
Jag ställde bara en följdfråga där jag undrar hur man trimmar TCP till UDP-hastighet. Tycker det låter sjukt...TCP MÅSTE ju bara vara långsammare. Undrar hur mycket förresten....har nog aldrig läst förhållandet mellan TCP/UDP, bara att UDP såklart är snabbare...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

@Seb74
Det folket snackar här om TCP optimizer är bara att ACK paketen prioriteras och skickas därför iväg snabbare. Eftersom de sitter på ADSL med väldigt begränsad upload jämfört med deras download så bromsas ACK paketen annars upp om de har annan trafik på uploaden och då påverkas deras download... typ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artoo-Detoo
@Seb74
Det folket snackar här om TCP optimizer är bara att ACK paketen prioriteras och skickas därför iväg snabbare. Eftersom de sitter på ADSL med väldigt begränsad upload jämfört med deras download så bromsas ACK paketen annars upp om de har annan trafik på uploaden och då påverkas deras download... typ

Aha, intressant, tack

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Mja.... TCP optimizer ändrar väl på fönsterstorlekar och en massa annat som ofta behöver anpassas (men som det fattas administrationsgränssnitt för i Windows)...

Jag blir lite förvånad att du säger att det gör trafikprioritering också, men det kanske är så...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artoo-Detoo
Det folket snackar här om TCP optimizer är bara att ACK paketen prioriteras och skickas därför iväg snabbare. Eftersom de sitter på ADSL med väldigt begränsad upload jämfört med deras download så bromsas ACK paketen annars upp om de har annan trafik på uploaden och då påverkas deras download... typ

TCP-optimizer hjälper dig att ändra fönsterstorleken osv. som evil penguin också påpekat, men det gör ingenting för att prioritera ACK-paket. Programmet du tänker på är nog cFosSpeed.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artoo-Detoo
@Seb74
Det folket snackar här om TCP optimizer är bara att ACK paketen prioriteras och skickas därför iväg snabbare. Eftersom de sitter på ADSL med väldigt begränsad upload jämfört med deras download så bromsas ACK paketen annars upp om de har annan trafik på uploaden och då påverkas deras download... typ

nej helt fel!

du misstar detta för cfosspeed kanske

tcpoptimizer är precis vad det låtersom, den optimerar parametrar för TCP

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
nej helt fel!

du misstar detta för cfosspeed kanske

tcpoptimizer är precis vad det låtersom, den optimerar parametrar för TCP

Ok, men då borde det iallafall aldrig kunna bli precis lika snabbt som UDP.

Nån som har koll på hur mycket det brukar skilja i hastighet, och hur mycket man då kan trimma upp TCP med såna här program?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Ok, men då borde det iallafall aldrig kunna bli precis lika snabbt som UDP.

Nån som har koll på hur mycket det brukar skilja i hastighet, och hur mycket man då kan trimma upp TCP med såna här program?

nej UDP kan inte bli lika snabbt som TCP.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Ehh, ursäkta om jag lägger mig i...

Har exakt samma bekymmer som trådskaparen. Fick nyss ett nytt adsl-modem fr BBB med förklaringen att de uppgraderat tjänsten. Tidigare har TCP och UDP varit snarlika men nu är det stor skillnad. Får t.ex ca 4 Mbit/s i mottagning på TCP och 6 Mbit/s på UDP. (Ja, jag vet min uppkoppling suger älgpung men jag bor lååångt bort fr telestationen) Med mitt tidigare modem hade jag ca 5/5.

Visst är det konstigt? Å snubben på supporten trodde att det kunde bero på kabeln från telejacket till modemet alt. teledosan. Hmpf, han ville väl ta nästa samtal...

Ska testa TCPOptimizer.

Mvh

Gitzo

Edit: Bah, funka' nada för mig. Fick t.o.m sämre... Näpp, dax å byta leverantör. Varför? För att jag kan

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!