Permalänk
Avstängd

Vcore + Vdimm mod påbörjat!

Halojj, tänkte dokumentera min lilla mod jag skall göra nu härnest.

Har kommit fram till att jag har för låg Vcore, mitt moderkort (Asrock 939dual-s) kan endast ge 1,45V. Och sedan så har jag tröttnat på den låga Vdimmen på max 2,7V, tänkte då fixa så man kan få 3,13-3,2V istället.

Så i denna tråd kan ni följa min lilla dokumentation om hur det går.

Hade gött!

P.s nu sätter vi igång d.s

Bilder:

Moderkortet i sin helhet!

Här har vi en mer specifik bild som visar i vilket område jag kommer utföra modden, ser det 4kantiga chippet med en massa piggar utifrån? Bredvid den har vi 5rader av Vids, den översta viden skall jag löda ihopp med varandra så att jag vid 1,1V bios setup får ut realistiska 1,5V´s Vcore!

Här ser ni när jag har maskerat de 2 Vidsen som skall lödas samman och ge mig den Vcore jag vill ha.

En lite närmare bild på min maskering (Underarbetet är viktigt )

Update: Provlödning utförd! Då jag var osäker på att löda dessa små saker så tränade jag lite *fusk*

Nå lite kommentarer av mig och slutsats av detta:

Detta var lite pilligt, fick ta ur moderkortet ur chassit, ta bort fläns + cpu, fick även ta bort hela ramen runt flänsen som sitter fast på moderkortet. Lödningen i sig var rätt enkel, dutta dit lite lödtenn så var det klart.

Nå slutsats av detta:

Innan denna modden kunde jag max klocka till 250x11 vid 1,45V, dock var datorn ostabil. Nu efter modden drog jag på med 255x11 1,5V och det fungerade super. Spelade lite, körde även 3dmark, Super PI ville sig inte alls men men, minna minnen som vill ha 3,5V :s

Så tack för mig, kommer upp en liten film också så småningom. Nu ska jag lägga mig och sova lycklig som jag är över att allt gick smärtfritt.

Bild på slutresultatet, hur lödningen blev. Ser la inge vidare ut men men, det fungerar

Hade så bra å sov gott allihoppa!

Ang. Vdimm-modden så blir det nog ingen eftersom ja får hem en DDR-Booster!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

Najs najs! Duktig ^^

Skulle nog aldrig våga göra något sånt själv, för ostadig ihanden

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Najs najs! Duktig ^^

Skulle nog aldrig våga göra något sånt själv, för ostadig ihanden

NJa, ingen fara m8.
Får la se hur de går
Ska inte vara så svårt.

Hade gött!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Avstängd

klockade du mer med den modden?
mitt kort klockade sämre med mer volt.
det kanske va att jag tejpade istellet för att löda?

Permalänk
Avstängd

Du ska ju aldrig tejpa?!

Ok, lyckades med modden, så jävla glad nu!
Hade gött!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

fattar inget av bilderna :S lite text skadar inte

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 320_alex
fattar inget av bilderna :S lite text skadar inte

Hoppas du förstår nu?!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Avstängd

nice modd fast du fick inte så bra resultat va?
ja kan köra min cpu @2,8ghz med orginalvolt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
nice modd fast du fick inte så bra resultat va?
ja kan köra min cpu @2,8ghz med orginalvolt.

Har 0547 steppingen som inte är likabra som din kanske, me don´t know?!

Har inte testat högre än 255x11, kan ju va stabil runt 3GHz?!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

Fint med modd! Men det verkar ju lite onödigt med att löda istället för att köra med ledande färg? Jag har kört med den modden men tog bort den o kör med "motståndsmodden" istället har även gjort 2 moddar till ramminnet, en med variabel resistor 2.7v - 3.05v och 3.2v modden.

1.55v modden gjorde att jag kunde köra i 2700mhz med min venice 3000+.

Visa signatur

7800gt, opteron 165@3060mhz, 1gb elixir......Asrock 939 dual sata förstås :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saabchef
Fint med modd! Men det verkar ju lite onödigt med att löda istället för att köra med ledande färg? Jag har kört med den modden men tog bort den o kör med "motståndsmodden" istället har även gjort 2 moddar till ramminnet, en med variabel resistor 2.7v - 3.05v och 3.2v modden.

1.55v modden gjorde att jag kunde köra i 2700mhz med min venice 3000+.

okok. men liksom, kommer ju inte lämna tillbaka detta moderkortet om det felar iafall.
Då köper jag en DFI bräda isåfalL!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk

Roligt med moddar Alltid bra med bilder till det hela då det ger lite mer info än bara text.
En bra ide ifall andra vill löda liknande saker kan vara att man lägger en tunn ledare (från en multiledarkabel) mellan lödpunkterna och löder fast den i varje sida, kan va lite jobbigt om man inte har en liten pincett dock.

En annan sak att tänka på när ni löder direkt på moderkort och liknande är att löda snabbt så att inte ledningsbanor värms upp för mycket då detta kan leda till att de släpper från laminatet, inte roligt.

Tycker också att det var bra att du test lödde på nått annat först då du kände dig lite osäker.
Själv har man ju jobbat med elektronik lödning i 5 år så jag skulle säkert ha lött skiten med moderkort å allt på plats i lådan Men då har jag iofs en riktigt fin (dyr) lödutrustning hemma också.

Lycka till med moddarna.

Visa signatur

Abit Kt7A-Raid : Xp1600 @ 146.3*12.5 = 1828.75 : Vcore 2.15 : 3.3V @ 3.66V : Prime stabil i 36 timmar sen stängde jag ner självmant.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickredantaget
Roligt med moddar Alltid bra med bilder till det hela då det ger lite mer info än bara text.
En bra ide ifall andra vill löda liknande saker kan vara att man lägger en tunn ledare (från en multiledarkabel) mellan lödpunkterna och löder fast den i varje sida, kan va lite jobbigt om man inte har en liten pincett dock.

En annan sak att tänka på när ni löder direkt på moderkort och liknande är att löda snabbt så att inte ledningsbanor värms upp för mycket då detta kan leda till att de släpper från laminatet, inte roligt.

Tycker också att det var bra att du test lödde på nått annat först då du kände dig lite osäker.
Själv har man ju jobbat med elektronik lödning i 5 år så jag skulle säkert ha lött skiten med moderkort å allt på plats i lådan Men då har jag iofs en riktigt fin (dyr) lödutrustning hemma också.

Lycka till med moddarna.

Tack för din kritik, jo lödning är ju lite pirrigt för mig
Vet att man ska löda snabbt, det gjorde jag. Huvudsaken är att det fungerar stabilt
Tack för kritiken iafall! Hade gött!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk

Koppla ihop vid 3 med gnd istället, då får du ett bredare spektrum av spänningar.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Koppla ihop vid 3 med gnd istället, då får du ett bredare spektrum av spänningar.

okok..

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

Fin mod , samt bra bilder o text.
Bra jobbat

Permalänk
Medlem

Har också gjort denna modd på mitt, men min Opteron är t o m tjurigare på 1.475-1.550 än på 1.450, måste kolla upp det här..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr4y3r
Fin mod , samt bra bilder o text.
Bra jobbat

Tack så mycket!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

Jag lödde min vcore modd idag, men jag fick inte loss den där svarta plast-skiten som cpu-kylaren sitter på , hur får man loss den ? undrar bara av ren nyfikenhet

Visa signatur

MSI K8N Neo4 Platinum | AMD Athlon FX-57 | 2x1024Mb Patriot 2.5-3-3-7 1T @ 215mhz | POV 7800GT 256MB @ 460/1120mhz | Aspire 500W | Samsung 40GB SATAII NCQ Systemdisk + 620GB ytterligare | Microsoft Wheel Mouse Optical 1.1 + QPad Poker

Permalänk
Medlem

Varför ska du ha loss det? På mina två olika ASRock-kort satt/sitter den med push-pins som onekligen sitter otroligt hårt.. Behövs rätt rejäla verktyg/naglar för att få upp dem..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G