Microsoft Windows Vista systemkrav

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Windows Vista systemkrav

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

oj.. 15 GB hårddiskutrymme var det jag reagerade mest på. Har de hittat på så mycket fler dllfiler eller?

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem

Löjligt.

Permalänk
Medlem

hmm jag har kört betan på en dator med ett mx440. det har väll inte direct x 9 stöd ?

Permalänk
Medlem

Jösses. Spelar ingen roll dock... inget Vista kommer in på min dator.

Permalänk

Uppfyller alla kraven med det dubbla!

2GB RAM, 3700+ 2600MHz, X1800 XT 512MB!

Men det blir väl till at fixa 4GB RAM tills dess, plus att kanske uppgradera till en dual core eftersom vista och alla utkommande program till det säkerligen kommer utnyttja dubbla kärnor. Tycker dock det är lite väl mycket krav med tanke på att alla inte ens har 1GB minne.

Permalänk

Sjukt.. Ett medelspel har ju ungefär samma systemkrav idag, de kommer ju inte funka o göra något särskilt krävande om man ska ha de igång samtidigt, de äter ju halva datorkapaciteten självt..

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 2700 // ASRock B450M PRO4 // RX 6700XT 12GB // 64 GB DDR4 // 512 GB SSD m.2 NVMe // 120 GB SSD m.2 SATA // 4 TB // Win10
-Intel i5 4670K // Sapphire Dual-X r9 280x 3 GB // 8 GB DDR3 // Intel 320 120 GB SSD // 3000 GB // Win 7
-NAS: Synology ds218play 1x10 TB // Zyxel NAS542 - 2x4 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plake
Löjligt.

Helt rätt.

Permalänk
Medlem

[*] 1 gigabyte RAM-minne
[*] Grafikkort med stöd för Pixel Shader 2.0 (med DirectX 9-stöd)
[*] 128 megabyte grafikminne
[*] 15 gigabyte ledigt hårddiskutrymme

fniss...
Nån mer än jag som får en kännsla av en såndär riktigt sunkig, dålig amerikans bilförsäljare från någon B-film som försöker sälja en gammal rishög genom att lacka om den och klistra på en turbo-sticker på bagageluckan? Speciellt när de inte ens fick med det nya filsystemet.

Det är ju inte utan att man börjar undra övar va det är som skulle kräva någonting sådant. För vad är det egentligen som är nytt? ehrm... .... namnet... lite genomskinlighet... ... och ja, just det, aero, det förklarar ju allt, För nått sånt är ju så fantastiskt att det inte kan tänkas göras med mindre resuser... eller?

O.B.S.
Hela ovanstående stycke är helt och hållet ironi och skall inte tas allvarligt.

Som seriös kommentar kan jag säga att jag håller med. Det hela är löjligt så det blir absurt. 15gb utrymme och 1gb i ram!?! vad hade de tänkt att skicka med, en okomprimerad, filmatiserad version av nationalencyklopedin?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Vad jag vet så kommer att vista ladda ut alla onödiga resurser medan ett spel är på, så att spel kommer att få mer datorkraft än vad du får av WinXP när du spelar.

Frågan är då, vad händer när man Alt+Tab'ar?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ "San Diego"
ASUS Extreme 7800 GTX
4 x 512 mb DDR TwinMOS PC3200

Permalänk
Medlem

Men vad fan, det är bra att det kommer lite operativstuff som motiverar utvecklingen av våra datorer.

Visa signatur

|AMD x2 3800| Asrock DualSata2 | 2048MB pc3200 | Gainward 7900gt | P120S 250GB | WD 200GB | Silverstone ST40F 120mm | Samsung SyncMaster 959NF | Scythe Ninja , Polar freezer|

Permalänk
Medlem

Känns ganska dumt att behöva ha en asgrym dator bara för att kunna starta den.

Permalänk
Medlem

Rofl @ systemkraven..

Stoyan: Tycker utvecklingen av datorerna går fruktansvärt bra och snabbt frammåt.

Visa signatur

CITERA MIG FÖR SVAR! [maskin] Macbook - 2Ghz CoreDuo, 1280Mb, 60Gb[/maskin]

Permalänk
Hedersmedlem

Har vi något annat val än att köpa Vista?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

för er som tänker att vista kräver mycket och undrar hur fan man ska kunna lira då när bara vista kräver så mycket. Vista stänger av tyngre applikationer när du spelar så det kommer att vara som att spela på Xp mer eller mindre, bara att xp har inga tunga applikationer medans du idlar som Vista exempel vis har.

så i det stora hela så spelar det inte så stor roll om det så skulle kräva 1gig och en amd 2Ghz

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

varför e folk så negativa varje gång det kommer en ny os?

samma sak hände när xp slöpptes och folk va så jäkla negativa och nu gillar dom flesta xpn. själv tycker jag att det är BRA med så pass krävande windows, då kommer den att hålla mycket längre än xp.

se det från det ljusa sidan, den nya windows är mycket mer avanserade och det kommer en ny hårddisk format (kanske ett tag efter vista släpps) som kommer att ersätta ntfs.

själv så tycker jag att man ska vänta tills vista kommer till hands och blir testad och då kan vi whina ordentligt

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stoyan
Men vad fan, det är bra att det kommer lite operativstuff som motiverar utvecklingen av våra datorer.

Nu kanske det bara är jag, men enligt min logik så är en utvecklare av ett operativsystems med ens en strimma av självrespekt ute efter att skapa ett system som drar så lite kraft som möjligt. Ett OS ska inte driva utvecklingen frammåt, ett lyckat OS ska faktiskt bevisa att utveckling inte behövs. Applikationer och spel däremot får gärna driva utvecklingen frammåt, speciellt då deras förbättring ligger i att blir större, snyggare med mera, vilket kräver resurser. Ett OS utveckling däremot imo ligger i att kräva så lite som möjligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Linux/*nix/BSD/OS X... Dessa system krav var rent ut sagt ren skit! Vafan! Ubuntu Dapper 6.06 Med XGL Compiz (Liknande effekter, Mycket grymmare dock) Kräver endast ett DX 9 kort då det anvädner sig av Pixelshaders å skit... Funkar även på äldre kort... Annars är systemkraven som vanliga Ubuntu... dvs ca 200 MHz MMX 256 MB RAM å 3 GB HDD.... (Mer behövs efter ett tag ) Vad är det som har gått snett hos MS?! Ubuntu Dapper är stabilare, säkrare, snyggare OCH resurssnålare. Vad har gått fel?! Anställda personer som får betalt för att göra bra programvara blir fetkickade av ett gäng Open Source programmerare... Fy fan vilken värld vi lever i! När kommer priserna ut? Ubuntu Dapper + Windows XP är det jag kommer köra tills nästa vettiga version av Windows kommer eller bättre stöd för spel i Linux.

Permalänk
Medlem

Vista verkar ju hur bra som helst. Men komigen till slut måste man köpa nya datorer om man vill ha dom nya funktionerna ett Operativsystem kan erbjuda.

Inte ett dugg konstigt.

Permalänk
Medlem

satan vilka krav!
jag e inte neggig som ni tror(eller lite) men tänk på alla som inte sitter på datorer som inte kommer klara vista. för dom kommer det kosta, vista lär ju kosta runt en 2-3 tusen o sen ny dator som det e lite tryck i ca 7-10 tusen.

"pappa jag vill ha vista. javisst min son hur mkt kostar det. jo ca 10 tusen för vi behöver ha en ny dator oxå. satans ungjävel ska'ru ha stryk!!!"

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Krav på utrymmet är rent utsagt löjligt, Linux är ju ett exempel på att visa hur lite utrymme det behövs för att köra ett bra operativsystem. Jag är så långt firån hälften så intresserad av det Vista erbjuder, men trots det så tar "Core"/"Basic" det minst lika jävla mycket.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ja körde aero grejen, den är riktigt ball men det käkar minne som bara den, har betan installerad på min 2 år gammla bärbara dator, körde nått test som var inbyggt, fick inge vidare betyg (se bild)

kan tillägga att med 512mb ram så används 88% i standby läge, när man gör något som hällst i windows så måste den i växlingsfilen å gräva och det tar tid. men det är ju bara betan än så länge, hoppas dom gör det lite bättre i slutliga versionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Vista verkar ju hur bra som helst. Men komigen till slut måste man köpa nya datorer om man vill ha dom nya funktionerna ett Operativsystem kan erbjuda.

Inte ett dugg konstigt.

Du går till affären och köper ett nytt spel. Det här spelet är rätt snyggt och lovar en massa fräna saker men has precis störda krav på din dator.

Sen går du och köper ett 5 år gammalt reaspel och installerar en gratis patch till, som gör att spelet simsalabim är både snyggare än det nya och innehåller samma fräna saker men ändå fortfarande kräver bara en gnutta mer än vad det gjorde från början, vilket var lagom redan för 5 år sen.

du tycker inte det är nått konstigt med detta?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Snillen spekulerar:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
varför e folk så negativa varje gång det kommer en ny os?

samma sak hände när xp slöpptes och folk va så jäkla negativa och nu gillar dom flesta xpn. själv tycker jag att det är BRA med så pass krävande windows, då kommer den att hålla mycket längre än xp.

se det från det ljusa sidan, den nya windows är mycket mer avanserade och det kommer en ny hårddisk format (kanske ett tag efter vista släpps) som kommer att ersätta ntfs.

själv så tycker jag att man ska vänta tills vista kommer till hands och blir testad och då kan vi whina ordentligt

Jag gillar inte XP och jag gillar inte Vista? Kommer köra win2000 tills det är för gammalt för att kunna vara användbart och då hoppas jag på att reactos kommit i tillräckligt bra version som man kan använda i en WS dator.
Med dessa systemkrav så vet jag att vistaskiten inte kommer komma i närheten av min dator. Att apple släpper OS X till x86 PCs vore dock det ultimata men lär tyvärr inte hända.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

är relativt säker på att jag såg Mac OS på en PC. har dock för mig han sa något om att det va i test stadiet.

*Edit*

körde en google på det och fick fram att det är ett hack som gör att man kan löra OSX Tiger på en PC

Permalänk
Citat:

[*] Internet

???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
varför e folk så negativa varje gång det kommer en ny os?

samma sak hände när xp slöpptes och folk va så jäkla negativa och nu gillar dom flesta xpn. själv tycker jag att det är BRA med så pass krävande windows, då kommer den att hålla mycket längre än xp.

se det från det ljusa sidan, den nya windows är mycket mer avanserade och det kommer en ny hårddisk format (kanske ett tag efter vista släpps) som kommer att ersätta ntfs.

själv så tycker jag att man ska vänta tills vista kommer till hands och blir testad och då kan vi whina ordentligt

Håller med dig!

Visa signatur

Lian Li PC-343B | Enermax Platimax 1700W | ROG Strix X570-E Gaming | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright Silver Arrow | G.Skill Trident Z RGB 32GB 3200MHz | RTX 3080 Ti FE | WD_BLACK SN850X NVMe SSD 1TB | Plus en bunt mekaniska diskar :P

Permalänk

avvaktar med kommentarer tills det är ute på marknaden och väl testat.
Fast:
Det verkar både coolt och skumt på samma gång

Visa signatur

MSI K8N Diamond NF 4 SLI |
A64 3500+@2.4ghz|4x512MB Crucial Ballistix PC4000@240x10FSB
|Leadtek Geforce 7800 Extreme @455/1150 + Zalman CNPS7000A-Cu & Arctic Silver 5| Antec Performance Plus 1080AMG | Hiper Type-R 580W

Permalänk

15 gig låter ganska extremt, har dom räknat in växlingsfiler och sånt då eller har dom verkligen gjort 5 gånger fler eller större program än xp? Skulle hellre ha mindre än fler av dom.