Permalänk

Kylning av Lacie extern disk

Någon som har ett bra tips på hur man kan kyla en extern lacie disk...

Bränner mej nästan när man tar på den... kan ju inte va så nyttigt.....

det e denna disk..
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LAC300798EK

Permalänk
Medlem

dom lådorna som man har externa HDDar i brukar fungera som en fläns-och-skydd i ett så det kan bero lite på lådan.

Permalänk
Medlem

1 TB på en disk, inte dåligt

Jag gjorde en modd idag på mitt chassie, tyvär orkar jag inte lägga ut bilder då jag är skit trött men kan förklara snabbt.

Har en western digital lighted combo 320 gb extern disk, den blir inte så varm, men desto kallare desto längre håller den ju så varför inte kyla den när en fläkt kostar 70 kr?

I alla fall.

Var på webbhallen och köpte addas 60*60mm fläkt. Har ett billigt chassie från eMaster med usel luftgenomströmmning. Kostade typ 200 kronor i malaysia så nu kan jag göra vad jag vill med det utan att ha dåligt samvete. Har tidigare sågat upp ett hål i sidan bredvid HDDn där jag har en 80*80 fläkt. Sedan sågat upp ett hål på framsidan där även en till 80*80 fläkt är. Så den här gången behövdes det en fläkt i "taket".

Min externa hdd har små hål i caset på UNDERSIDAN, wtf tänkte jag när jag såg den, värme stiger ju? Men i kylningsaspekten var det väldigt praktist för när jag sågat upp hålet i taket på chassiet och satt dit min fläkt så sitter externa hddn på 4 små pelare gjorda av papper ovanför fläkten. Det resulterar i att fläkten blåser på HDDn och ger den kylning samtidigt som det blir bättre luftgenomströmmning i chassiet.

Nåt att testa kanske?

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk

kanske kan va nått.. dock vill jag inte gärna såga i den...

Permalänk
Medlem

Nej jag kan förstå det.

Eftersom det är en extern disk så vill du antagligen inte placera en kylfläns på den och jag tror inte heller detta skulle göra sån stor skillnad eftersom du har ett skal runt hddn.

Det du kan göra är ju att köpa en fläkt och bygga en egen lite hållare av trä där då skruvar fast fläkten på, drar en sladd in till datorn, och sedan ställer hårdisken brevid, under, över fläkten beroende på hur du tror den kyler din hdd bäst.

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk

kom just på en bra grej!

i och med att ja har vattenkylning i burken så har jag sågat ut för 2 st 120mm fläktar i taket på chassit.. skall fixa några små distanser och sedan lägga disken på dom distanserna... 2 120 fläktar på fullt ös borde ju göra susen

Permalänk
Medlem

Det blir ju jätte bra Men du ville ju inte såga sa du hihi nej men lycka till och berätta hur det går.

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk

i disken ville ja inte såga.... chassit bryr ja mej inte om...

Permalänk
Medlem

hur stor är hårddisken som t ex 120gb = 111gb

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har en Lacie 250Gb, i ett plastskal, den blir snuskhet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malaco88
hur stor är hårddisken som t ex 120gb = 111gb

den är på 931 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tOp_fLiGht
i disken ville ja inte såga.... chassit bryr ja mej inte om...

Okej men jag menade bara i chassiet, det är så jag gjort. Sågat i chassiet och satt dit en fläkt som blåser upp på disken.

930 GB, inte så pjåkigt =b

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

Får nog plats lite porr på den där.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk

trodde du mena att börja såga i chassit till hårddisken